اسلایدربررسی

بررسی ولوو XC60،شاسی بلند جدید ولوو

کمپانی سوئدی ولوو از نسل دوم شاسی بلند متوسط XC60 در نمایشگاه خودرو ژنو پرده برداری کرد. این خودرو که رقیبی برای آئودی Q5 محسوب می شود، تابستان امسال به بازار عرضه خواهد شد. این شاسی بلند 5 نفره، برادر کوچک شاسی بلند بزرگ ولوو یعنی XC90 بوده و علاوه بر پلتفرم یکسان، در سبک طراحی این دو شاسی بلند ولوو نیز شباهت های زیادی به چشم می خورد. با این حال، ولوو روی این موضوع تاکید زیادی دارد که XC60 جدید فقط نسخه کوچک شده پرچمدار این برند سوئدی یعنی XC90 نیست، بلکه چیزی فراتر از این است. در طراحی و ساخت این خودرو، تمرکز خاصی بر روی کاربردی بودن و ایمنی بالا شده است. توماس اینگِنلاس (Thomas Ingenlath)، مدیر ارشد بخش طراحی ولوو، اظهار کرد: “اگر چه XC60 جدید همانند ولوو XC90 مدلی انقلابی و استثنایی نیست، اما با این حال این شاسی بلند جدید پیشرفتی قابل توجه و گامی به سوی جلو برای ولوو محسوب می شود. امیدوارم ده سال آینده مردم از XC60 جدید به عنوان مدلی نمادین از ولوو یاد کنند.”

 

ولوو XC60

پشت فرمان XC60 جدید در ارتفاع کمتری نسبت به برادر بزرگترش یعنی XC90 قرار خواهید گرفت. در این شاسی بلند جدید، چراغ های جلو که همانند حرف T انگلیسی دوران یافته بوده و اصطلاحاً چکش ثور (Thor’s Hammer) نامیده می شوند، نسبت به مدل XC90 تفاوت داشته و امتداد آنها به جلو پنجره جدید XC60 ختم می شود که همین موارد باعث شده این خودرو اسپرت تر از XC90 به نظر برسد. XC60 جدید نسبت به رقیبش یعنی آئودی Q5، کاپوت و خط سقف کشیده تری دارد و در مجموع این خودرو از نظر طراحی چیزی از رقبایش کم ندارد. با اولین نگاه به XC60 جدید، کاملاً واضح است که این شاسی بلند سوئدی از خانواده مدل XC90 ولوو است، مخصوصاً در قسمت فضای داخلی. طرح داشبورد، صندلی ها و تودوزی XC60 شبیه به XC90 بوده و در کابین این خودرو شاهد همان ترکیبی هستیم که در XC90 وجود دارد: یک صفحه نمایش لمسی 8 اینچی و یک صفحه نمایش 12.3 اینچی در قسمت پشت آمپر. سیستم تهویه مطبوع چهار منطقه ای جدید این خودرو که کلین زون (CleanZone) نام دارد، هوای داخل کابین را تحت هر شرایطی تازه نگه خواهد داشت.

 

ولوو XC60

نسل دوم XC60 نسبت به نسل اول آن که 9 سال از عمرش می گذرد و بیش از یک میلیون دستگاه از آن در سرتاسر جهان به فروش رفته است، تفاوت هایی از نظر ابعاد خارجی دارد که به شرح زیر است:

  • 62 میلی متر افزایش طول
  • 12 میلی متر افزایش عرض
  • 14 میلی متر کاهش ارتفاع
  • 91 میلی متر افزایش فاصله بین دو محور

با در نظر گرفتن فاصله محوری بیشتر XC60 جدید، می توان انتظار فضای پای بیشتری برای سرنشینان ردیف عقب داشت.

در ابتدا، تمام مدل های XC60 جدید با سیستم چهار چرخ متحرک و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به فروش می رسد، اما این خودرو همانند XC90 فقط با موتور های چهار سیلندر عرضه می شود. مدل های XC60 جدید از دو نمونه دیزل شروع می شود: مدل D4 با 187 اسب بخار قدرت و مدل D5 با 232 اسب بخار قدرت. البته یک مدل پلاگین هیبرید به نام T8 نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده که می تواند حداکثر 401 اسب بخار قدرت تولید کند و در حالت برقی مسافتی معادل 56 کیلومتر را پیمایش خواهد کرد. مدل T8 فقط در عرض 5.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. یک مدل بنزینی به نام T5 هم وجود خواهد داشت که با حداکثر قدرت 251 اسب بخار، برای مشتریانی در نظر گرفته شده که انتظار عملکرد بهتری از این شاسی بلند زیبای سوئدی دارند.

 

در آینده نسخه های دیفرانسیل جلوی XC60 هم عرضه خواهد شد و علاوه بر مدل های ذکر شده، دو مدل دیگر نیز اضافه خواهد شد: مدل بنزینی ضعیفتر T4 که می تواند حداکثر 197 اسب بخار قدرت تولید کند و مدل اقتصادی دیزلی به نام D3 با حداکثر توان تولیدی 150 اسب بخار. انتظار می رود در آینده یک موتور سه سیلندر هم به موتور های XC60 اضافه شده و شاهد یک مدل هیبریدی اقتصادی تر با موتور بنزینی کوچکتر هم باشیم. در این شاسی بلند جدید امکان سفارش سیستم تعلیق بادی به عنوان یک آپشن وجود دارد. این سیستم تعلیق، مطابق با حالت رانندگی تغییر می کند و می توانید آن را برای شرایط معمولی و شرایط آفرود تنظیم کنید.

همانطور که از یک ولوو انتظار می رود، در XC60 جدید شاهد سیستم های ایمنی پیشرفته ای هستیم که شامل موارد زیر می شود:

  • سیستمی که در همه مدل ها بصورت استاندارد نصب شده و می تواند با تغییر مسیر خودرو از برخورد های احتمالی جلوگیری به عمل آورد
  • سیستمی که هنگام حرکت با دنده عقب وجود خودرویی در مسیر را هشدار می دهد
  • سیستم رانندگی نیمه خودکار ولوو به نام پایلوت اَسیست (Pilot Assist) که در جاده های مناسب و تا سرعت 128 کیلومتر بر ساعت می تواند کنترل فرمان، گاز و ترمز خودرو را در دست بگیرد

تولید نسل دوم XC60 از اواسط ماه آوریل امسال در کارخانه ولوو واقع در منطقه تورشلاندای سوئد آغاز خواهد شد و با خودرو هایی همچون آئودی Q5، بی ام و X3، جگوار اِف-پِیس، مرسدس-بنز GLC و پورشه ماکان به رقابت خواهد پرداخت.

5 دیدگاه

  1. خودروی بدی نیست اما در مقابل رنو کلئوس حر4ی برای گفتن به هیچ وجه نداره رنو برند اروپایی و بهتر از ولو و سایر برندهای دیگه است بخصوص کلئوس که طوفان طراحی فرانسوی است باید ممنون فرانسه باشیم که رنو کلئوس وارد ایرات با این قیمت بشیار ارزان در مقابل آشغال های کره ای و ژاپنی کرد برند اروپایی یه چیز دیگه است و ی6 کلاس دیگه ای داره

    1. کتاب فارسی کلاس دوم ابتدایی رو لطفا قبل از در افشانی مطالعه بفرمایید من باب غلطهای املایی مکرر عرض کردم!?
      در ضمن جناب درسته که یک دستگاه اپتیما اصل کره خود به خود تو پارکینگ آتش گرفته!? خیلی خطرناکه که!?

      1. بله من تازه متوجه شدم که کیا بسیار بی کیفیته شما درست میگی اپتیما ها دارن خود بخودی آتش سوزی میگیرند
        رنو کلئوس فقط و فراغت شما حیف پول که بدی کیا و آزرا و اپتیما بخری منم در فکر خرید رنو تالیسمانم البته پولش ندارم اما امیدوارم بتونم کیا را رد کنم و رنو بخرم که حداقل اروپاییه و مارک معتبریه ته مثل کیا هیوندا است با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا