دادگاه ایتالیا کلیه فعالیت ها و خدمات اوبر را ممنوع اعلام کرد

سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶

دادگاه ایتالیا کلیه فعالیت ها و خدمات اوبر را ممنوع اعلام کرد

با حکم دادگاهی در ایتالیا، کلیه فعالیت های اوبر از جمعه پیش در این کشور اروپایی متوقف شده است. برخلاف برخی محدودیت های جزئی که در بعضی مناطق جهان به این کمپانی تحمیل شده، دادگاه ایتالیایی حتی تبلیغات مرتبط با اپلیکیشن یا خدمات اوبر را نیز ممنوع اعلام کرده است.

دادگاه مورد نظر اعتقاد دارد که این استارتاپ آمریکایی در شرایطی نابرابر به رقابت با آژانس ها و تاکسیرانان سنتی محلی پرداخته و در روند فعالیت های آنان اختلال ایجاد کرده است.

از آنجایی که این حکم به دلیل احساس خطر تاکسیرانان و شکایت آنها صادر شده، می توان انتظار داشت که در سایر کشورها نیز شاهد پرونده های این چنینی باشیم. البته بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر تاکنون شکایتی حقوقی در این مقیاس مطرح نشده است.

در واکنش به این حکم، اوبر خواستار تجدیدنظر در رای دادگاه شده و امیدوار است بتواند حداقل به بخشی از فعالیت های خود در ایتالیا ادامه بدهد. گزارش ها حکایت از آن دارند که مقامات این شرکت آمریکایی از حکم دادگاه “شوکه” شده اند.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، تاکنون چندین شهر و کشور محدودیت هایی را برای اوبر وضع کرده اند، اما ایتالیا نخستین کشوری است که تمامی فعالیت های این کمپانی را ممنوع کرده است. هلند، غرب استرالیا، شهر بروکسل و آلمان محدودیت هایی را برای خدمات اوبر تعیین کرده اند. کره جنوبی، اسپانیا و برخی از شهرهای آمریکا نیز عملیات و آزمایش های این شرکت را به حالت تعلیق درآورده اند. تایلند، هند، ژاپن، آفریقای جنوبی و تایوان برخی دیگر از کشورهایی هستند که محدودیت ها یا ممنوعیت هایی را برای اوبر وضع کرده اند.

ظهور شرکت ها و اپلیکیشن های به اشتراک گذاری مسیر، پدیده جدیدی است که آژانس ها و تاکسیرانان را در کشورهای مختلف به چالش کشانده است. همین چندی پیش و در کشور ما نیز سرویس هم سفری اسنپ نیز با مشکل مشابهی روبرو شد.

استفاده از سرویس های به اشتراک گذاری مسیر مزایایی مثل صرفه جویی در زمان، هزینه و کیفیت بالاتر خدمات برای مشتری را به همراه دارند، اما از آنجایی که رانندگان این سرویس برخلاف رانندگان سرویس های سنتی از پرداخت برخی هزینه ها معاف هستند، رقابت این دو قشر مدرن و سنتی “رقابت نابرابر” تعبیر می شود. همین تعبیر نیز در نهایت باعث وضع شدن محدودیت یا ممنوعیت برای سرویس های به اشتراک گذاری مسیر می گردد. با توجه به شرایط موجود، ظاهرا در آینده شاهد تقابل بیشتر سنت و مدرنیته در خیابان ها خواهیم بود.


بدون دیدگاه