اسلایدرموتور اسپرت

خودروى ايمنى و تأثير آن بر رقابت هميلتون و فتل

هر چند از مسابقات فصل٢٠١٧ فقط ٢ ریس برگزار شده است، ولی به نظر مى رسد، رقابت اصلى بین ٢ تیم مرسدس و فراری خواهد بود. همیلتون و فتل هر کدام با یک پیروزی و یک رده دومی در صدر جدول قهرمانی فصل ٢٠١٧ هستند.

-پيت استاپ فتل

بارانی که در روز مسابقه باریده بود به دليل جديد بودن لاستيك ها براى تيم ها چالش هاى فراوانى را به وجود آورده بود.

آیا ریسک فتل در تعويض لاستيك ها می توانست او را پیروز مسابقه کند یا خير؟در نگاه اول ریسک فتل جواب داده بود ولی بعد از چند دور مشخص شد که فتل قربانی تصادف جيوويناتزى شده است و رده هاى زيادى از دست داده است.

فتل بعد از مسابقه اعلام كرد:” خودروى ايمنى دقیقا وقتی که من سرعت لاستیک های خود را حس کردم وارد پیست شد. بخاطر همین نتوانستم از اين آوانتاژ استفاده کنم و رده های زیادی از دست دادم.”

وقتی به عملکرد فتل بعد از دور 15 توجه کنیم، اگر جيوويناتزى تصادف نمی کرد، همیلتون برای پیروزی باید با فتل رقابت زیادی می کرد.

 

-اسپین شدن بوتاس

وقتی که بوتاس در پشت ماشين ايمنى مشغول گرم نگه داشتن لاستیک های خود بود اسپين شد و در نتيجه تا رده یازده عقب افتاد و باعث شد فتل یک رده صعود کند.

در دور هفتم رانندگان با پرچم سبز به مسابقه برگشتند. همیلتون در مقابل ریکاردو، ورشتپن، رایکونن و فتل رده ى اول را در اختيار داشت. او نتوانسته بود مانند 3 سال گذشته با دیگر رانندگان فاصله باز کند.

همیلتون و رانندگان فراری از لاستيك هاى سافت استفاده مى كردند در حالى كه رانندگان ردبول از سوپرسافت استفاده مى كردند.

ردبول قصد داشت تا مدت زمان بيشترى در پيست بماند، اما خودروهاى اين تيم با لاستيك هاى سوپرسافت عملكرد بهترى از خود نشان مى دهند.

 

-عمر لاستیک ها

در این زمان يك سوال به وجود آمد. آيا لاستیک های سافت می توانستند تا آخر مسابقه دوام بياورند یا خير؟ همیلتون ٥٢ دور و فتل بيشتر. جواب همیلتون به اين سوال در راديو مثبت بود.

ورشتپن که با لاستیک های سوپرسافت بود باید برای دومین بار به پیت می آمد و این کار را در دور 29 انجام داد. او بعد از این پیت پشت فتل به پيست آمد.

ورشتپن که درQ1حذف شده بود لاستیک های نو زیادی برای مسابقه داشت و با لاستیک های نو سوپر سافت برگشت.

ریکاردو هم در دور 33 برای تعویض لاستیک به پیت رفت و تغييرات بر روى بال جلوى خودروى او انجام شد. او که در بخش اول مسابقه ضعیف ظاهر بود با این تنظیمات جدید توانست در بخش دوم بدرخشد.

 

-استراتژى مرسدس

فتل در دور 34 لاستیک های خود را به سافت تغییر داد. در حالت عادى باید همیلتون پشت سر فتل به پیت می آمد و لاستیک های خود را تعویض میکرد اما اگر به این زودی این کار را می کرد با از دست دادن رده ى خود مواجه می شد. رده اى که به دست کیمی می افتاد.

مرسدس نمى خواست اشتباه استراليا را دوباره  تکرار کند. هميلتون تا جايى كه توانست از کیمی فاصله گرفت. با لاستیک های جدید لوئیس شاید می توانست از کیمی سبقت بگیرد ولی ریسک نکرد.

استراتژى مرسدس به خوبی عمل کرد و همیلتون بعد چند دور به پیت آمد و بعد تعویض لاستیک ها در همان رده اول و جلوتر از کیمی به مسابقه بازگشت.

فتل در 5 دور مانده به آخر مسابقه براى رسيدن به هميلتون بايد در هر دور ٠/٧ سريع تر باشد، هدفى كه به آن دست نيافت.

با اين توضيحات، شاید اگر جیوویناتزی تصادف نمى كرد. شاهد مسابقه خیلی بهتری بودیم.

1 دیدگاه

  1. ریس خوبی بود کاش اون راننده جایگزین سابر تصادف نمیکرد تا فتل پیروز میشد.
    واقعا حیف شد کاش فتل پیروز میشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا