اخباراخبار داخلی

گام بلند به سمت «خودروساز شدن»: امضای قرارداد طراحی پلت‌فرم

سالن ساپکو ایران‌خودرو دیروز در حالی میزبان امضای یکی از مهم‌ترین قراردادهای این شرکت بود که اگر قرارداد موردنظر در مسیری مناسب هدایت شده و درگیر حواشی سیاسی و مدیریتی نشود، می‌تواند پلی باشد برای «خودروساز شدن» کشور به معنای واقعی.طبق قرارداد و تفاهم‌نامه ۱۰ جانبه‌ای که دیروز میان ایران‌خودرو و چند شرکت معتبر دنیا در حوزه طراحی پلت‌فرم و محصول امضا شد، قرار است بزرگ‌ترین خودروساز ایران طی دو، سه سال آینده صاحب پلت‌فرمی اختصاصی شده و در یک دوره زمانی 10 ساله، 23 محصول روی آن ساخته شود.

در کنسرسیوم مربوطه، شرکت‌های خارجی «بنتلر» آلمان، «پانچ» بلژیک، «هیوندای پاورتک» کره جنوبی، «ماهله» آلمان و «پینین فارینا» ایتالیا حضور دارند و از آن سو ایران‌خودرو، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و انجمن قطعه‌سازان نیز طرف‌های ایرانی آن به‌شمار می‌روند. در مراسم دیروز اما وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قرارداد 10 جانبه با طراحان دنیا، گفت: اگر گاهی خریداران از کیفیت برخی خودروهای داخلی گله می‌کنند، عمدتا این موضوع به کیفیت قطعات بازمی‌گردد؛ بنابراین در این زمینه قطعه‌سازان داخلی باید با مشارکت با شرکت‌های معتبر خارجی، سطح فناوری خود را ارتقا دهند. محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت جهانی و صادرات محور بوده و نباید نگاهش فقط به بازار داخل باشد، افزود: با اجرایی شدن برجام، موانع گذشته برطرف شده و باید از این فضا برای توسعه صادرات استفاده کنیم.

وی ادامه داد:نباید بگوییم برجام برای ما چه آورده است؛ ما در گذشته در محدودیت قرار داشتیم، اما برجام اوضاع را به شرایط عادی بازگردانده و در نتیجه، روابط با شرکت‌های خارجی دوباره آغاز شده است. به گفته نعمت‌زاده، صنعت خودرو اگر می‌خواهد در سطح و کلاس جهانی قرار گیرد، باید در زمینه دستیابی به دانش طراحی به پلت‌فرم خودرو تمرکز کند و قراردادی هم که امروز امضا شد، در همین راستا بود.اما مدیرعامل ایران‌خودرو نیز با اشاره به قرارداد 10 جانبه با شرکت‌های طراح دنیا، گفت: پیش‌بینی می‌شود اولین محصول پلت‌فرمی که قرارداد تولید و طراحی آن منعقد شد، ظرف دو سال و نیم سال آینده تولید و وارد بازار شود.هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه خودروهای صندوق‌دار، شاسی‌بلند، هیبریدی روی این پلت‌فرم به تولید خواهند رسید، افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته طی ۱۰ سال ۲۳ مدل خودرو روی این پلت‌فرم تولید خواهد شد. وی ادامه داد: بعضی از خودروهای فعلی باید ظرف مدت زمانی به‌تدریج از رده خارج و خودروهای جدید جایگزین آنها شوند.

یکه‌زارع تاکید کرد: ایران‌خودرو از این پس تمرکز بیشتری در حوزه خدمات پس از فروش خواهد داشت؛ زیرا این وظیفه‌ ماست که خودروهایی با قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب، تولید و عرضه کنیم. وی با بیان اینکه صنعت خودرو در همه جای دنیا لکوموتیو سایر صنایع است، گفت: اگر در ایران‌خودروسازی نداشتیم تنها سال گذشته باید ۱۳ میلیارد دلار ارز برای واردات یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو از کشور خارج می‌شد. یکه‌زارع همچنین با اشاره به اثر برجام بر رشد صنعت خودرو، گفت: توسعه این صنعت بدون همکاری‌های بین‌المللی ممکن نیست و ما نیز با اجرایی شدن برجام در سال گذشته، توانستیم اولین قرارداد مشارکت بین‌المللی را با پژو فرانسه منعقد کنیم.

به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، تولید پژو ۲۰۰۸ رسما از هفته گذشته آغاز شده و از اواخر امسال نیز خودروی ۳۰۱ تولید و وارد بازار می‌شود و پس از آن نیز مدل 208 در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو در شرایطی بود که رئيس انجمن قطعه‌سازان ایران نیز با اشاره به تشکیل کنسرسیوم طراحی پلت‌فرم، گفت: امیدوارم با امضاي اين قرارداد و مشاركت قطعه‌سازان، به هدف ساخت داخل 40 درصدی خودروهای داخلی دست پیدا کنیم. رضا رضايي همچنین از این قرارداد به‌عنوان اتفاقی که می‌تواند رابطه صنعت خودرو و دانشگاه‌ها را گسترده کند، یاد کرد. اما در مراسم روز گذشته، مديرعامل پانچ بلژیک نیز گفت: هدف از همكاري با ايران خودرو در قالب قرارداد مشترك، طراحي پلت‌فرم و توسعه و كسب سهم مناسبي از بازارهای رقابت جهاني است.

فيليپ فوريير افزود: امضاي اين قرارداد به مثابه اتحاد بيشتر براي رقابت خوب با همكاري ايران خودرو در صحنه جهاني است. وي ادامه داد: محصولات شركت پانچ گيربكس دنده‌اي و اتوماتيك براي بهره‌وري انرژي است كه براي ايران هواي پاكي را ايجاد خواهد كرد. به گفته مدیرعامل پانچ، ايران خودرو به واسطه همكاري با برندهاي معتبر خارجي،‌ آينده‌اي روشن خواهد داشت. در ادامه اما مديرعامل شركت پينين فارينا ایتالیا نيز گفت: براي كسب سهم مناسب از توليد جهاني طراحي، توليد و پلت‌فرم يك پايه و اساس به‌شمار مي‌رود.سليو آنگوري با بیان اینکه ايران خودرو با طراحي و توليد محصولات جديد، سهم و جايگاه مناسبي در توليد جهاني خواهد داشت، تاکید کرد: پينين فارينا در اين كنسرسيوم همكاري، طراحي بدنه براي محصولات جديد ايران خودرو را برعهده دارد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا