اسلایدربررسیفرانسوی

تجربه رانندگی با دی اِس 5: از تهران تا شمال با پرچمدار برند دی اِس

در بخش اول این نوشته به نقد دی اِس 6 پرداختیم و در بخش دوم میتسوبیشی اوتلندر را مورد بررسی قرار دادیم. اما بخش آخر این نوشته را به خاص ترین و جذاب ترین خودروی این سفر اختصاص داده ایم، دی اِس 5. با ما همراه باشید تا به بررسی این خودرو بپردازیم:

طراحی خارجی دی اِس 5 را می توان در چهار کلمه خلاصه کرد: متمایز، جذاب، اسپرت و لوکس. طراحی این خودرو تا حدی خاص و متفاوت است که در طول این سفر تقریباً نظر هر کسی را به سوی خود جلب می کرد. این خودرو که از نظر طول با زانتیا برابری می کند، ترکیبی از یک هاچ بک و یک استیشن به حساب می آید.

 

دی اِس 5 که پرچمدار برند دی اِس محسوب می شود، سال 2011 معرفی شد و تا سال 2015 تحت عنوان یک خودرو از برند سیتروئن به فروش می رسید، اما از سال 2015 به بعد خودرویی از برند مستقل دی اِس به حساب می آید که زیر شاخه لوکس گروه پژو-سیتروئن است. از نکات جالب در طراحی این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوار کرومی که به موازات درب کاپوت از بالای چراغ جلو شروع شده و به آیینه جانبی ختم شده است
  • لچکی جلو
  • خط سقف که از ستون وسط به بعد با شیب نسبتاً زیادی به سمت پایین متمایل شده و به اسپویلری زیبا ختم شده است
  • چراغ های جلو که ترکیبی از زنون و LED بوده و طرحی شبیه به جواهر دارند

رینگ 18 اینچی طرح الماس نیز با سبک کلی طراحی خودرو هماهنگی داشته و دی اِس 5 به لاستیک میشلن پایلوت اسپرت سه (Pilot Sport 3) با مشخصات 235/45R18 مجهز است. این لاستیک که ساخت فرانسه است، برای خودرو های اسپرت با عملکرد بالا ساخته شده و ترکیبی متعادل از عمر بالا، مصرف سوخت پایین و چسبندگی مناسب را ارائه می دهد که به کاهش مسافت ترمز در جاده های خیس نیز کمک می کند.

اما با ورود به کابین این خودرو، با فضایی استثنایی مواجه می شوید که در طراحی آن از کابین هواپیما الهام گرفته شده است و نمایشگر سربالای رنگی نیز حس نشستن در کابین هواپیما را به راننده می دهد. اگرچه سبک کلی طراحی کابین اسپرت است، اما مواردی همچون ساعت عقربه ای بالای کلید روشن و خاموش کردن موتور و استفاده از قطعات فلزی برس خورده در جاهای مختلف کابین، به لوکس بودن آن نیز کمک کرده است.

کیفیت مواد بکار رفته بسیار خوب بوده و صندلی ها علاوه بر این که دربرگیرندگی مناسبی دارند، بسیار راحت و ارگونومیک هستند. اما تعداد زیاد کلید ها در کابین و محل قرارگیری آنها باعث می شود در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسند و اگرچه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده، اما فرم صندلی های ردیف عقب باعث شده این بخش برای سه نفر بزرگسال چندان راحت نباشد و در حقیقت می توان دی اِس 5 را بیشتر یک خودروی 4 نفره دانست. البته بر فضای کابین ایرادی وارد نیست و سقف پانورامای سه تکه کابین را جادارتر و دلبازتر جلوه می دهد.

تجهیزات و امکانات مهم دی اِس 5 عبارتند از:

  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی
  • سیستم کمکی ترمز در مواقع اضطرار
  • سیستم کنترل هرزگردی
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • کروز کنترل دارای محدود کننده سرعت
  • سیستم هشدار نقاط کور
  • سنسور فشار باد لاستیک ها
  • شش کیسه هوا
  • سنسور پارک جلو و عقب + دوربین عقب
  • ترمز پارک برقی خودکار
  • مه شکن های جلو با گردش خودکار
  • شوینده چراغ های جلو
  • سنسور نور و باران
  • آیینه وسط الکتروکرومیک
  • نورپردازی محیط داخلی
  • تنظیم برقی صندلی های جلو + گرمکن
  • ورود بدون کلید + استارت دکمه ای
  • تهویه دوگانه خودکار
  • بازکن دریچه باک برقی

تجربه رانندگی

دی اِس 5 به یک موتور 1.6 لیتری توربو موسوم به THP165 مجهز است. بد نیست بدانید علاوه بر دی اِس 5LS و دی اِس 6، ظاهراً پژو 508 و پژو 2008 هم با این موتور در ایران عرضه خواهند شد. مشخصات فنی دقیق دی اِس 5 در جدول زیر آمده است:

مشخصات فنی دی اِس 5 با موتور THP165 و گیربکس EAT6
حجم موتور (سی سی) 1598
تعداد و آرایش سیلندر 4 – خطی
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) 165 / 6000
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) 240 / از 1400 تا 4000
نوع موتور مجهز به توربوشارژر / تزریق مستقیم سوخت
گیربکس 6-دنده اتوماتیک
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 203
شتاب صفر تا صد (ثانیه) 9.5
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
داخل شهر 7.7
خارج شهر 4.9
ترکیبی 5.9
حجم باک (لیتر) 60
وزن (با احتساب باک 90% پُر + 75 کیلوگرم برای راننده و ابزار) 1615 کیلوگرم
ترمز جلو / عقب دیسکی تهویه شونده / دیسکی ساده
تعلیق جلو / عقب مک فرسون استرات / مستقل بازوهای دنباله ای (trailing arms)
فرمان کمکی برقی متغیر
حجم صندوق (لیتر) 465

 

دی اِس 5 را نه می توان کند دانست و نه سریع، بلکه از نظر شتاب بهتر است آن را رضایت بخش توصیف کرد. البته اگر به دید یک خودروی اسپرت به آن نگاه کنید، ممکن است در زمینه شتاب گیری آنطور که انتظار می رود تند و تیز ظاهر نشود. اما نکته مثبت در مورد این موتور، گشتاور 240 نیوتن متری آن است که از دور پایین یعنی 1400 تا 4000 حاصل می شود، در نتیجه در دور های پایین شاهد کشش خوب این خودرو هستیم. برای مقایسه بد نیست بدانید گشتاور رنو تلیسمان برابر 260 نیوتن متر است، اما از دور 2500 الی 4500 در اختیار راننده قرار می گیرد.

مصرف سوخت ترکیبی دی اِس 5 معادل 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است، اما در واقعیت طبق اطلاعات تریپ کامپیوتر، این خودرو در این سفر در 700 کیلومتر حدوداً 9 لیتر بنزین به ازای هر صد کیلومتر مصرف کرد. البته در نظر داشته باشید که این رقم در مسیر های داخل و خارج شهر و با سبک های رانندگی مختلف حاصل شده است و در رانندگی عادی می توان انتظار رقمی کمتر از 9 داشت.

دی اِس 5 به گیربکس 6 سرعته خودکار موسوم به EAT6 مجهز است. EAT6 مخفف Efficient Automatic Transmission 6 به معنی گیربکس اتوماتیک بهینه است. از خصوصیات این گیربکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعویض دنده سریع و روان
  • کاهش مصرف سوخت (نزدیک به یک گیربکس دستی) و کاهش آلایندگی دی‌اکسید کربن
  • اصطکاک داخلی کمتر
  • ساخته شده با همکاری شرکت ژاپنی آیسین

این گیربکس طوری برنامه ریزی شده که دنده را تا حد ممکن سبک نگه دارد و اکثر مواقع (حتی در سرعت های پایین) در دنده 6 به سر می برد. در نتیجه، مصرف سوخت کاهش یافته و تقریباً صدایی از موتور به گوش نمی رسد که سبب شده این خودرو کابین ساکت و آرامی داشته باشد. اما همین گیربکس با فشردن پدال گاز عملکرد اسپرتی از خود نشان داده و با معکوس کردن دنده از 6 به 3، صدای اسپرتی از موتور به گوش می رسد.

 

یکی از نقاط قوت دی اِس 5، ترمز های قدرتمند آن است که به راحتی از پس متوقف کردن خودرو بر می آید. پدال ترمز نرم بوده و حس اطمینان بسیار خوبی به راننده القا می کند. کیفیت سواری دی اِس 5 در شرایط معمولی خوب ارزیابی می شود، اما در مسیر های ناهموار شاهد کوبیدن در محور عقب هستیم که چندان خوشایند نیست.

در واقع از سیتروئن با سابقه ساخت خودرو هایی همچون زانتیا، C5 و C6 که با کیفیت سواری عالی شناخته می شوند، این موضوع کمی دور از انتظار به نظر می رسد. در حقیقت کیفیت سواری از نقاط قوت این خودرو نیست، اما بر قابلیت های دینامیکی دی اِس 5 ایرادی وارد نیست و هندلینگ خوبی را ارائه می دهد. ناگفته نماند که دی اِس 5 سال 2011 توسط موسسه Euro NCAP مورد تست واقع شده و 5 ستاره ایمنی کسب کرده است.

جمع بندی

در حال حاضر شرکت آرین موتور تابان دی اِس 5 مدل 2017 را با قیمتی در حدود 230,000,000 تومان به همراه 5 سال یا 150,000 کیلومتر گارانتی به فروش می رساند. این خودرو از طراحی خارجی و داخلی منحصر به فردی بهره می برد و آن را گزینه ای مناسب برای افرادی کرده که تمایل به خرید خودرویی خاص و متفاوت دارند. همچنین این خودرو لیست کاملی از تجهیزات و امکانات را در اختیار شما قرار می دهد و توانایی های حرکتی آن رضایت بخش است، اما نمی توان آن را خودرویی سریع دانست. علاوه بر این، ترمز های دی اِس 5 نیز از نقاط قوت آن محسوب می شود، اما کیفیت سواری آن جای پیشرفت داشته و آنطور که از یک خودروی فرانسوی از برند سیتروئن انتظار می رود نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا