تست و بررسی تویوتا پریوس؛ ارزان ترین هیبریدی بازار ایران

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | 4 نظر

تست و بررسی تویوتا پریوس؛ ارزان ترین هیبریدی بازار ایران

به طور کاملا مشخصی بازار خودرویی کشور ما به دو بخش تولیدات (مونتاژ کاری) داخلی و واردات خارجی تبدیل می شود. اما میزان درصد سهمی که این دو از بازار دارند به قدری اختلاف فاحشی دارد که می توان به راحتی بخش وارداتی ها را فاکتور گرفت.

تویوتا پریوس

اما در همین بخش کوچک و مهجور مانده، به دلیل تنوع به نسبت خوب خودروها رقابت باز هم بالا می گیرد و سهم فروش دوباره تقسیم می شود. گرچه نمی توان از سود به نسبت بالای فروش خودروهای وارداتی چشم پوشی کرد اما عرضه و واردات مدل های به نسبت متفاوت آن هم در چنین بازار پر تلاطمی با ریسک 100 درصدی به نظر می رسد. شرکت ایرتویا به عنوان نمایندگی رسمی تویوتا ژاپن با عرضه نسل جدید تویوتا پریوس به عنوان پر فروش ترین خودروی هیبریدی جهان، سعی دارد تا با ارائه محصولی متفاوت در بازار خودنمایی کند. در حال حاضر تویوتا پریوس را باید ارزان ترین خودروی هیبریدی بازار ایران قلمداد کرد که از قوای فنی روز جهانی یعنی بنزین+الکتریسیته بهره می برد. در هر صورت فرصتی برای خبرنگاران حوزه خودرو توسط شرکت ایرتویا فراهم شد تا تویوتا پریوس را در فرودگاه آسیا افلاک محک بزنیم.

زمانی که تویوتا در دهه 90 میلادی این مدل را به عنوان اولین خودروی تولید انبوه هیبریدی به جهان معرفی کرد توجه های بسیاری را به سمت خود جلب کرد و به دلیل مصرف سوخت پایین تر به نسبت باقی رقبا به سرعت قلل فروش را یکی پس از دیگری فتح کرد تا امروز به عنوان پر فروش ترین محصول هیبریدی تاریخ شناخته شود.

تویوتا پریوس

در ادامه دو نسل از این خودرو معرفی شد، به گونه ای که با معرفی نسل سوم در سال 2009 تویوتا این خودرو را با سیستم کروز کنترل که در آن زمان یک سیستم پیشرفته به حساب می آمد و همینطور سیستم هایی همچون هدآپ و پارک خودکار  عرضه کرد تا نام خود را به عنوان یکی از پیش تازان فن آوری به ثبت برساند. حال نسل چهارم این سدان سایز متوسط که در دسته کامپکت ها قرار می گیرد و با نام XW50 خوانده می شود پیش روی ما قرار دارد و با توجه به تجربیات بدست آمده از پریوس، امروزه تویوتا محصولاتی همچون C-HR مدل هیبریدی را به صورت کراس آور معرفی می کند که کاملا با سلیقه امروز بازار هم خوانی دارد.

 

0

پریوس بر پایه پلت فرم TNGA که یک پلت فرم قابل تطبیق به شمار می رود، ساخته شده است. ارتفاع خودرو در حدود 1490 mm است و فاصله بین دو محور به 2700 mm می رسد که در محدوده خودروهای کامپکت قرار دارد و برای قیاس اندکی از مدل کرولا کوچک تر است. وزن خودرو نیز به 1400 کیلوگرم می رسد.

 

در بخش طراحی ظاهری باید عنوان کرد که طراحان پریوس به دنبال طراحی عامه پسندانه نبوده اند و طراحی کاملا متفاوت پنل های بدنه و چراغ ها را در دستور کار خود قرار داده اند. چراغ های جلو توسط سه بخش سپر جلو، گلگیر و کاپوت خودرو محاط می شوند و دقیقا در راستای آن LED ها و مه شکن در پایین ترین نقطه سپر جلو قرار گرفته است. خطوط روی کاپوت نیز تا آرم تویوتا با پشت زمینه آبی رنگ کشیده شده اند و تقریبا می توان عنوان کرد که چیزی به نام جلو پنجره که یکی از عناصر کلیدی در زبان طراحی است در پریوس یافت نمی شود.

 

در نمای جانبی شاهد حضور یک خط شانه ای هستیم که تنها تا درب عقبی امتداد پیدا کرده و در انتها به چراغ های عقبی می رسد و برای این که این بخش از سادگی محض خارج شود طراحان دو خط دیگر نیز به آن اضافه کرده اند. شیب به نسبت زیاد ستون های A نیز تمام تلاش خود را می کنند تا ظاهر یک دست شیشه ها که دو لکچی به نسبت بزرگ در ابتدا و انتهای خود دارد را از این حالت در بیاورد. به بخش نمای پشتی خودرو می رسیم که سه عنصر ستون های پهن C، درب کوتاه صندوق و چراغ های کشیده عرضی مهم ترین نقش را در این قسمت بازی می کنند. در نهایت تویوتا سعی کرده تا بهترین بالانس را در بین آیرودینامیک بودن خودرو و طراحی ظاهری آن ایجاد کند. حتی لاستیک های کم عرض 15 اینچی 195 یوکوهاما هم برای رسیدن به حداقل مقدار ضریب درگ انتخاب شده اند تا ضریب درگ به 0.24 برسد. همانطور که پیش تر گفته شد پریوس خودروی کاملا متفاوتی به نسبت انتخاب های فعلی است و این در بخش بخش آن مشاهده می شود.

در داخل اتاق نیز با زبان طراحی جدید تویوتا که رگه هایی از آن را در محصولات جدیدی همچون C-HR نیز مشاهده می کنیم. با توجه به تیپ خودرو این مدل یکی از پایه ای ترین انتخاب ها است و فاقد صفحه نمایش لمسی کنسول و برخی از آپشن های دیگر همچون سانروف و…است. تریم داخلی خودرو نیز از رنگ های متضادی همچون سفید، مشکی، آبی، سفید سیلیکونی و صندلی های پارچه ای طوسی رنگ تشکیل شده است.

در اکثر بخش ها شاهد استفاده از پلاستیک هستیم و تنها بر روی رودری ها از چرم استفاده شده است. قطعات پلاستیکی سیلیکونی براق نیز حال هوای متفاوتی به اتاق داده است و شاهد کم ترین استفاده از قطعات فلزی به منظور کاهش وزن و اهداف مدنظر خودروساز در داخل اتاق هستیم.

در نهایت فضای اتاق را باید مناسب ارزیابی کرد و سرنشینان عقبی فضای کافی را در بخش زانوها و همینطور سر خود احساس خواهند کرد. فضای صندوق عقب نیز به 500 لیتر می رسد که با توجه به قرار گیری باتری ها در بخش زیرین آن و همینطور یک لاستیک فول سایز مناسب ارزیابی می شود.

در نهایت از امکانات این خودرو می توان به: سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای مومس به Power، سیستم هشدار نقاط کور، پارک خودکار، سنسورپارک عقب، دوربین عقب، 7 ایربگ، سیستم صوتی JBL مجهز به 10 اسپیکر، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، تهویه مطبوع تک کانال، اشاره کرد.

 

بخش قوای محرکه پریوس را باید دلیل اصلی متفاوت بودن این خودرو نام گذاری کرد. در کنار موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر که در چرخه اتکینسون کار می کند، یک موتور الکتریکی AC نیز قرار دارد تا به همراه جعبه دنده e-CVT نیروی محرک پاک و کم مصرف را به ارمغان بیاورد. مجموع قدرتی این قوای محرکه به نسبت پیچیده، به 121 اسب بخار می رسد و این نیرو را تنها به چرخ های جلویی ارسال می کند. حداکثر گشتاور نیز به 142 نیوتن متر می رسد. باتری های 600 ولتی نیکل متالHV نیز به عنوان منبع تغذیه موتور الکتریکی در این خودرو قرار داده شده است. گرچه در بازارهایی همچون آمریکای شمالی باتری لیتیوم یونی به ظرفیت 0.7 kwh استفاده می شود. سیستم تعلیق خودرو نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع دوبل جناغی به همراه میل موجگیر است. ظرفیت باک خودرو نیز معادل 43 لیتر و ترمزهای جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی معمولی است. این خودرو برای رسیدن از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت به زمانی حول حوش 11ثانیه نیاز دارد و به 54 متر فضا برای کاهش سرعت از سرعت 112 کیلومتر به صفر نیاز دارد.

با قرار گیری در پشت فرمان پریوس اولین موردی که توجه شما را جلب خواهد کرد، قرار گیری آمپرسنج ها در جایگاهی متفاوت است که به صورت یک صفحه نمایش 4.3 اینچی دقیقا در وسط کنسول قرار گرفته است. راه اندازی و آغاز حرکت با پریوس در بار اول می تواند کمی چالش برانگیز به نظر برسد. جوی استیک جعبه دنده که دارای چهارحالت خلاص، ترمز، دنده عقب و راندن است به صورت ثابت در یک نقطه قرار دارد. یعنی پس از قرار دادن آن در حالت دنده عقب دوباره به سر جای خود بر می گردد و همانند دیگر جوی استیک ها در نقطه فیزیکی مورد انتخاب قرار نمی گیرد، حالت تیپ ترونیک نیز کلا برای این خودرو تعریف نشده است و به واقع از این نظر کاملا شبیه به یک خودروی تمام الکتریکی است.

ترمز پایی مکانیکی در کنار دکمه پارک که دقیقا در کنار جوی استیک قرار گرفته نیز در به حرکت در آوردن خودرو نقش ایفا می کند. پس از راه اندازی به نسبت پر چالش پریوس، شاهد حرکت نرم خودرو بر روی باند فرودگاه آسیا افلاک هستیم. خودرو به صورت خطی شتاب می گیرد و در سرعت های زیر 45 کیلومتر بر ساعت با شارژ بودن باتری ها تنها از موتور الکتریکی استفاده می کند و پس از این لحظه موتور بنزین سوز نیز توسط ژنراتور موتور برقی استارت خواهد خورد و بدون تولید هرگونه صدایی نیروی مورد نیاز را تامین خواهد کرد. فرمان برقی خودرو نیز شرایط وزنی کاملا مناسبی را فراهم می کند. در حین انجام حرکت اسلالوم حرکت گهواره ای بدنه کاملا مشهود بود اما حتی با چنین لاستیک هایی سیستم تعلیق به خوبی سعی در حفظ کنترل خودرو دارد.

با توجه به مسیر مستقیم باند فرودگاه شتاب گیری یکی از فاکتورهایی بود که می توانستیم به راحتی آن را مورد بررسی قرار دهیم. پریوس را باید خودرویی با شتاب گیری نه چندان بالا و کاملا متوسط قلمداد کرد که این مورد در حین شروع حرکت به خوبی به چشم خواهد آمد. گرچه خودرو مشکلی از بابت شتاب گیری ثانویه ندارد و جعبه دنده CVT در شتاب گیری های ناگهانی عکس العمل خوبی دارد اما به هر صورت نباید انتظار خاصی را در این زمینه داشت. از نظر نرمی تعلیق هم به نظر می رسد که آنچنان با سیستم تعلیق خشک و صلبی طرف نیستیم و استفاده از تعلیق جناغی در عقب، آرامش بیشتری را برای سرنشینان عقبی فراهم خواهد آورد. دید رو به بیرون نیز خوب ارزیابی می شود، گرچه دید عقب به دلیل طراحی خاص و دو تکه شیشه عقب چندان خوب نیست. در نهایت سواری این خودرو می تواند کاملا مناسب شهر پر ترافیکی چون تهران باشد و باید تنها نقطه ضعف آن را شتاب نه چندان زیاد خودرو دانست.

در پایان پریوس تنها انتخاب هیبریدی بازار به غیر از هیوندای سوناتا است و بسته به نوع و مدل خودرو از 145 تا 178 میلیون تومان قیمت خورده است. با توجه به دوام بالای قوای محرکه محصولات تویوتا و گارانتی 7 ساله باتری ها و همینطور گارانتی 5 ساله خودرو می توان تا مقدار بسیار زیادی از نقطه نظر مشکلات و خرابی های پیش آمده به خصوص در بخش قوای محرکه آرامش خاطر داشت. پریوس را باید یکی از بهترین انتخاب ها برای رانندگی شهری قلمداد کرد و با توجه به مصرف سوخت پایین تر از باقی رقبا(درحدود 5 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی) این خودروی متفاوت را به یکی از هوشمندانه ترین انتخاب ها مبدل می کند.


4 دیدگاه

  1. رضا | خرداد 5, 1396 | لینک نظر

    اون کسی که میگه پریوس دوام بنز و ب ام و را ندارد معلوم است توی عمرش سوار خودروی ژاپنی نشده است!
    اتفاقا خودروهای المانی استهلاک بالا و لوازم گرانی دارند و بعد از پنج سال استفاده خرج زیادی روی دست صاحبش
    می گذارد در صورتی که خودروهایی مثل کمری و کرولا تا 500 هزار کیلومتر هم بی ازار هستند.

  2. مهدی | اردیبهشت 26, 1396 | لینک نظر

    این به اصطلاح ارزانترین برای ما فوق العاده گران هست. طبعا شناختی هم ازش نداریم. اما مسلما زیبا نیست اما خیلی خاصه

  3. مجید | اردیبهشت 26, 1396 | لینک نظر

    به نظر من قیافه ماشین که چنگی به دل نمی زنه ضمن اینکه موتور 1.8 با قدرت 121 اسب و گشتاور 142 واقعاً نوبره. حالا موتور الکتریکی هیچی که فقط وزن ماشین را زیاد کرده. من کرولا با موتور2000 را یا النترا را از هرلحاظ به این ماشین اسباب بازی ترجیح می دهم.

  4. LADY MARY . K . ROLLS | اردیبهشت 26, 1396 | لینک نظر

    خیلی گران مصرف هم خیلی بالا است از مرسدس اس 300 بلو تک هایبرید هم بیشتر است مصرف مرسدس زیر 4 لیتر همینطور بی ام ای 8 قیمت ان ان از بی ام ای 3 هم بیشتر است
    در ضمن کلاس و دوام مدل های المانی خصوصا مرسدس بی ام دبلیو را ندارد