زیردریایینظامی

آخرین فناوری ربات مین یاب دریایی

جمع آوری مین در زیر دریا، شغلی است که اگر کسی از چنگ شما بدرآورد، ناراحت نخواهید شد. به همین دلیل است که کمپانی General Dynamics Mission Systems در حال توسعه ربات شکارچی نایف فیش است. وسیله نقیله بدون سرنشین زیر دریایی که اخیرا آزمایشهای ارزیابی را در منطقه ساختگی مین گذاری شده ساحل یوستون، ماساچوست با موفقیت پشت سرگذاشته است و توانایهایش را در زمینه یافتن، شناسایی و طبقه بندی مین های واقع در عمق دریا به نمایش گذاشت.

 

نایف فیش یک وسیله نقلیه خودران کلاس  سنگین وزن Surface Mine CounterMeasure (SMCM) UUV است و بر پایه Bluefin Robotics Bluefin-21 deep-water AUV کمپانی جنرال داینامیکز ساخته شده است. این وسیله برای Littoral Combat Ship (LCS) نیروی دریایی آمریکا به عنوان بخشی از برنامه عملیات اقدام متقابل مین گذاری توسعه یافته است.

حسگرهای این ربات به گونه ای طراحی شده اند که قادر به یافتن مین های عمق دریا هستند، در حالیکه مسوول کنترل ربات و کشتی پشتیبانی در فاصله امنی قرار دارند. این ربات می تواند مینها را تشخیص داده، شناسایی و طبقه بندی کند. یک معماری open-end و یک پلتفرم ماژولار Plug and Play برای این ربات طراحی شده است که می تواند در شرایط محیطی نامناسب به آسانی ارتقا یابد و عملیاتش را انجام دهد. این ربات می تواند اطلاعات مورد نیاز را ارسال نماید و با دیگر سامانه های جنگی مین یابی ارتباط برقرار کند.

 

در آزمایشهای اخیر، نایف فیش توانای هایش در زمینه مکان یابی، طبقه بندی مینهای شناور در عمق آب و روی کف دریا را به خوبی اثبات کرد.ای وسیله به گونه ای طراحی شده است که قادر به یافتن مینهای زیر کف دریا نیز است. با آزمایشهای موفقیت آمیزی که انجام شده است در سال پیش رو آزمایشهای رسمی پذیرش سامانه رسمی با حضور نیروی دریایی انجام خواهد شد. مدیر برنامه Unmanned Maritime Systems Program Office نیروی دریایی اظهار می دارد : نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا همکاریش را با شریک صنعتیش جنرال داینامیکز، در زمینه توسعه، آزمایش و تحویل نایف فیشهای مورد نیاز برای ناوگان دریایی ادامه خواهد داد . این سامانه در برخورد با هدفهای متفاوت عملکرد بسیار مطلوبی داشته است. ما امیدواریم که که برنامه ها طبق زمانبندی در سال 2017 پیش برود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا