پيروزى فرارى در موناكو بعد از 16 سال

یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶

پيروزى فرارى در موناكو بعد از 16 سال

مسابقات فرمول يك اين هفته به موناكو رسيد، اين مسابقه مهمترين و معروف ترين مسابقه ى فصل است. در روز شنبه و در تعيين خط كيمى رايكونن توانست بعد از ٩ سال موفق به كسب پل پوزيشن شود. در رده هاى بعدى نيز سباستين فتل هم تيمى او و والارى بوتاس از مرسدس به ترتيب رده هاى دوم و سوم را تصاحب كردند.

در روز مسابقه  تمام رانندگان به جز راننده های تيم سائوبر كه از لاستيك هاى سوپر سافت استفاده مى كردند،از لاستیک های الترا سافت استفاده كردند.
جنسن باتن نيز كه در اين مسابقه به جاى فرناندو آلونسو شركت كرد، در روز تعيين خط خوب ظاهر شد اما به دليل داشتن ١٥ رده پنالتى ترجيح داد مسابقه را از پيت لين آغاز كند. فرناندو الونسو به دليل شركت در مسابقات ايندي ٥٠٠ در گرندپرى موناكو شركت نكرد.
نتيجه ى گرندپرى موناكو به دليل خيابانى بودن پيست و عرض كم آن بستگى زيادى به نتيجه ى تعيين خط و استارت مسابقه دارد، زيرا سبقت گيرى در اين مسابقه بسيار سخت است.در استارت مسابقه اتفاق خاصى نيفتاد و همه ى رانندگان توانستند جايگاه خود را حفظ كنند و برخوردى رخ نداد. كيمى رايكونن نيز كه در جايگاه پل پوزيشن قرار داشت، با استارت خوب خود رده ى اول را حفظ كرد.

در دور دوم لوييس هميلتون از  وندورن سبقت گرفت و به جايگاه دوازدهم آمد و پشت سر كويات قرار گرفت.
در پيت لين، در زمان خروج جنسن باتن و ورلاين از پيت، ورلاين كاملا خطرناك از پيت خارج شد و نزديك بود با باتن برخورد كند در نتيجه ى اين حركت او ٥ ثانيه پنالتى گرفت.
در دور ١٦ هالكنبرگ به دليل مشكل گيربكس از مسابقه خارج شد. دور ٢٧ لپ شدن رانندگان رده هاى پايين اغاز شد.همیلتون در راديو اعلام مى كند، لاستیک ها خوب هستند اما چسبندگی ضعیف است.
دور ٣٣ ورشتپن به پيت لين رفت و با لاستيك هاى سوپر سافت در رده ى ششم پشت ساينز بيرون آمد.دور ٣٤بوتاس به پيت آمد و در زمان خروج پشت سر مكس ورشتاپن و در رده ى پنجم به پيست برگشت.

ريكاردو به پيت نرفت و در پيست ماند و دورهايى سريعتى به ثبت رسانيد، فتل نيز در ترافيك گير كرده بود و اين به نفع ريكياردو بود.
دور ٣٨ ساينز به پيت آمد و نهم پشت سر وندورن خارج شد.استراتژى ردبول كارساز شد در دور ٣٩ ريكاردو به پيت آمد و در رده ى سوم و جلوتر از بوتاس به پيست بازگشت و توانست بوتاس را آندركات كند.دور ٤٤ وندورن پيت مى آيد و در رتبه ى دهم خارج مى شود.

دور ٤٧ هميلتون كه مدت زمان زيادى در پيست مانده بود و دورهاى سريع به ثبت رسانده بود به پيت مى رود هفتم و پشت ساينز به پيست باز مى گردد و در نتيجه استراتژى خوب مرسدس به كمك هميلتون مى آيد.دور ٥٣ ريكاردو در حال كم كردن فاصله با كيمى است. هميلتون نيز فاصله اش را با ساينز كم ميكند. در اواخر مسابقه در پيچ ٨ بر اثر برخورد باتن با ورلاين، ورلاين چپ مى كند و در نتيجه خودروى ايمنى وارد پيست مى شود. در نتيجه دو راننده از مسابقه خارج شدند.
اريكسون نيز در زمان گذشتن از سيفتي كار تصادف كرد و از مسابقه خارج شد.دور ٦٦ سيفتى كار از پيست خارج شد. دور بعد وندورن دقيقا جايى كه اريكسون تصادف كرد، تصادف مى كند و از پيست خارج مى شود. در همين زمان بوتاس بين دو ماشين ردبول و در جايگاه چهارم قرار دارد و به ريكاردو فشار مى آورد.
دور ٧٢ كويات با پرز برخورد ميكند و از مسابقه خارج مى شود. لنس استرول نيز به دليل مشكل ريتاير مى شود.در پايان نيز فتل توانست پيروز مسابقه شود و فرارى بعد از ١٦ سال پيروز مسابقه ى موناكو شد. همچنين فرارى توانست بعد از ٧ سال جايگاه اول و دوم يك مسابقه را به دست بياوريد. لوييس هميلتون نيز در آخر جايگاهى بهتر از هفتمى به دست نياورد. در نتيجه اختلاف امتياز فتل با هميلتون در جدول قهرمانى افزايش يافت.


بدون دیدگاه