اسلایدرنگاه

بررسی احتمال قطع همکاری پژو سیتروئن و جنرال موتور

پژو سیتروئن اعلام کرد که احتمال دارد همکاریش با جنرال موتورز کاهش یابد. این شرکت فرانسوی گزارش داد که در دوره ی 3 ماهه سوم درآمدش 3.7 درصد کاهش یافته است.

پژو-سیتروئن گفته است که برنامه هایی در جهت ایجاد پلتفرم مشترک با خودروهای Subcompact در دست بررسی است. طبق اظهار بیانیه ای پژو-سیتروئن گفته است که درآمد دوره 3 ماهه سوم از 12.58 بیلیون یورو دردوره ی سال گذشته به 12.11 بیلیون یورو (16.68 بیلیون دلار) کاهش یافته است.

پژو-سیتروئن امسال نسبت به فولکس واگن و دیگر رقبای عمده همچنان سهمش در بازار اروپا را از دست می دهد. این شرکت تاکید می کند که در سال جاری باید حداقل به میزان 50% هزینه ها کاهش یابد.

Jean-Baptiste Thomas  سخنگوی پژو-سیتروئن گفت که همکاری با جنرال موتورز طبق برنامه همچنان ادامه دارد. “ما پروژه های دیگری در دست بررسی داریم بعضی از پروژه ها از جهت اقتصادی عملی نیستند و به همین خاطر از آنها صرفنظر می شود، اما یکی یکی پروژه ها را انتخاب می کنیم و ابتدا عملی کردن آنها از لحاظ اقتصادی را بررسی می کنیم.”

GM-Peugeot-CEO-Photo

اوایل این ماه PSA اعلام کرد که قصد دارد خط تولید یک مینی ون کامپکت را به یکی از کارخانه های GM در اسپانیا انتقال دهد. اپل نسل جدید مینی ون کوچکی را که احتمالا جانشین Opel Meriva و Citroen C4 Picasso می شود را خواهد ساخت.

معامله مدیر ارشد اجرایی پژو-سیتروئن با جنرال موتورز بنیاد و اساس استراتژی بهبود وضعیت این شرکت از طریق کاهش هزینه ها از طرف GM است. بعد از اینکه این دو شرکت در سال 2012 همکاری گسترده خود را آغاز کردند جنرال موتورز 7 درصد از سهم PSA را خرید. اندکی پس از آن دو خودروساز اعلام کردند که 5 برنامه مشترک برای تولید خودرو و سیستم انتقال قدرت دارند.

اما این همکاری و اتحاد در طی مدت 8 ماه به مشکل خورد، هنگامی که GM برملا ساخت که شریک چینی اش، شرکت SAIC ، از برنامه هایی که شامل تولید مشترک خودروهای بزرگتر توسط GM و PSA بود ممانعت می کند.

پژو-سیتروئن اظهار داشت که پروژه هایی در جهت تولید مشترک مینی ونهای کامپکت و کراس اُورها در حال پیشرفت است و اولین نتایج همکاری این دو شرکت منجر به صرفه جویی حدود 60 میلیون یورو در سال جاری شده است.

تاثیر اندک در وضعیت مالی PSA در اثر همکاری با GM، این شرکت را برای یافتن شرکایی جدید در بحبوحه بحران اقتصادی تحت فشار گذاشته است. طبق گفته منابع این شرکت قصد دارد سرمایه خود را حداقل 3 بیلیون یورو افزایش دهد، در حالی که شرکت Dongfeng Motor و دولت فرانسه احتمالا هر کدام حدود 20 درصد از این سهم را به خود اختصاص خواهند داد.

طبق گفته یکی از منابع اگر Dongfeng سهمی از  PSA بخرد احتمال دارد GM دست از همکاری با PSA بردارد زیرا GM در چین با شرکت رقیب SAIC Motor کار می کند.  جنرال موتورز این حق انتخاب را دارد که در صورت تغییر در مدیریت این خودروساز فرانسوی، شراکتش با آن را خاتمه دهد.  پژو-سیتروئن در نیمه اول 2013 هزینه های سرمایه ای را به میزان 764 میلیون یورو کاهش داده است و گفته است که این کاهش در نیمه دوم 2013 با سرعت کمتری ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا