اسلایدرموتور اسپرت

بودا قهرمان فصل را مشخص کرد

مرحله ی شانزدهم رقابت های فرمول یک در پیست بین المللی بودای هند برگزار شد. البته هند در تقویم سال بعد فیا جایی ندارد و با توجه به استقبال کمرنگ مردم هند از این رقابت، احتمالا در آیندۀ نزدیک شاهد رویداد فرمول یک دیگری در این پیست نخواهیم بود.

تا قبل از برگزاری این مرحله، شرایط جدول به نحوی بود که سباستین فتل می توانست صرف نظر از هر نتیجه از سوی نزدیک ترین تعقیب کننده اش، فرناندو آلونسو، تنها با کسب یک رتبۀ چهارم قهرمانیش را مسجل کند. نگاهی به رکورد 100% فتل در پیست بودا نشان میداد که این امر چندان دور از دسترس نیست؛ از دو دوره برگزار شدۀ پیشین، فتل با کسب پل پوزیشن، ثبت سریع ترین دور و پیشتازی در تمامی دورهای این دو مسابقه، تنها پیروز مسابقات فرمول یک در خاک هند بوده است.

عملکرد وی در جریان دورهای تمرینی نیز زنگ خطر را برای آلونسو به صدا در آورد. در هر سه جلسۀ تمرینی، فتل پیشاپیش هم تیمیش، مارک وبر، بهترین زمان ها را ثبت کرد.

5

تعیین خط

با توجه به عملکرد خیره کننده رانندگان ردبول در تمرین، پیش بینی اینکه چه کسی صاحب خط یک خواهد شد، چندان دشوار به نظر نمی رسید و در نهایت هم این فتل بود که با اختلافی فاحش نسبت به دو رانندۀ تیم مرسدس، نیکو روزبرگ و لوئیس همیلتون، خط یک را برای مسابقۀ یکشنبه از آن خود کرد. مارک وبر نیز که از استراتژی متفاوتی استفاده میکرد، دور آخر تعیین خط خود را، بر خلاف هم تیمیش، با لاستیک های کندتر مدیوم ثبت کرد تا مسابقۀ یکشنبه را نیز با همین نوع لاستیک آغاز کند و بتواند مدت زمان بیشتری را بدون توقف در پیست بگذراند. حاصل این استراتژی در تعیین خط برای وبر کسب ردۀ چهارم بود. آلونسو نیز که از استراتژی مشابه وبر استفاده میکرد، به رده ای بهتر از هشتم دست نیافت. اما این استراتژی برای رومن گروژان خیلی گران تمام شد و وی در کمال تعجب در مرحلۀ اول زمانگیری با قرار گرفتن در ردۀ هفدهم حذف شد.

مسابقه

یک بار دیگر فتل با استارتی بی نقص، از همان دور اول موفق شد فاصلۀ قابل توجهی با سایر رانندگان ایجاد کند. اما آلونسو این بار نتوانست استارتی تمیز داشته باشد و خیلی زود دچار حادثه شد! وبر ابتدا از چپ با رایکونن و سپس از راست با آلونسو برخورد کرد که منجر به شکستن قسمتی از بال جلوی رانندۀ اسپانیایی فراری شد. اما این پایان بدشانسی آلونسو نبود و در همان دور اول، در خروجی پیچ چهار با برخورد به جنسن باتن آسیب دیگری به اتوموبیل وی وارد شد. ورود به پیت و تعویض بال جلو زمان زیادی را از آلونسو گرفت و امیدهای او برای باز داشتن فتل از کسب قهرمانی را بسیار کمرنگ کرد. برخلاف آلونسو، فلیپه ماسا استارتی فوق العاده داشت و خود را تا ردۀ دوم بالا کشید و با توقف فتل تنها پس از دو دو برای تعویض از لاستیک های سافت به مدیوم، وی پیشتاز مسابقه شد. این توقف زودهنگام باعث شد فتل تا ردۀ هفدهم سقوط کند اما خیلی زود و به لطف منطقۀ طویل DRS بین پیچ 3 و 4، خود را به جایگاه سوم رساند و با سبقت از پرز بعد از مدتی پشت سر وبر در ردۀ دوم قرار گرفت.

6

استراتژی وبر وی را بدون توقف، مدت زیادی صدر نشین نگه داشت و شانس وی برای پیروزی در این مسابقه بسیار زیاد بود. اما “آقای بدشانس” این فصل فرمول یک، تنها 10 دور به پایان و در حالی که با لاستیک هایی تازه تر در تعقیب فتل بود با مشکلی دیگر در اتوموبیلش روبرو شد. این بار از کار افتادن مولّد وی را مجبور به کناره گیری از رقابت کرد و بدین ترتیب کیمی رایکونن با استفاده از این موقعیت به ردۀ دوم رسید. نیکو هولکنبرگ نیز که چهار مسابقۀ متوالی عملکردی درخشان داشت، در حالی که در ردۀ هشتم قرار داشت، تنها چهار دور مانده به پایان، به دلیل بروز مشکل در ترمزهایش به گاراژ رفت و از ادامۀ مسابقه انصراف داد. اما هیچ یک از این کناره گیری ها کمکی به آلونسو نکرد و وی حتی موفق نشد برای کسب ردۀ دهم از دانیل ریکاردو سبقت بگیرد و از کسب امتیاز در این مسابقه محروم ماند.

14

سرخیو پرز نیز با استراتژی خوب تیم مکلارن توانست به ردۀ پنجم دست یابد. اما گروژان که خود را از ردۀ هفدهم به ردۀ چهارم رسانده بود برای رفتن بر روی سکو با هم تیمیش رایکونن نبردی تماشایی داشت. رایکونن که در دورهای آخر با مشکل فرسایش شدید لاستیک هایش مواجه شده بود نتوانست روزبرگ را پشت سر خود نگه دارد و به ردۀ سوم سقوط کرد. در این هنگام بود که با دستور تیمی لوتوس، مبنی بر کنار رفتن از سر راه گروژان که لاستیک هایی تازه تر داشت، مواجه شد! اما رایکونن مردی نیست که زیر بار دستورهای تیمی برود و تا جایی که توانست سبقت گیری را برای هم تیمیش دشوار کرد اما در نهایت لاستیکی برایش باقی نماند و یک دور مانده به پایان بالاجبار توقفی دیگر داشت و با لاستیک های سافت نو توانست سریع ترین دور مسابقه را به نام خود ثبت کند. تیم فورس ایندیا هم موفق شد در گراندپری خانگیش در هند، هر دو اتوموبیلش را در محدودۀ امتیازات قرار دهد.

20

 با وجود تمامی این اتفاقات، صدرنشینی فتل تهدید نشد و وی با حدود 30 ثانیه اختلاف جلوتر از روزبرگ و گروژان از خط پایان گذشت و با این برد نه تنها سومین پیروزیش در هند، بلکه چهارمین قهرمانی پی در پی جهانش را نیز جشن گرفت. وی در پایان بجای توقف در پارک فرمه، در خط شروع، برای تماشاچیان با اتوموبیلش چندین دونات اجرا کرد و بابت این جشن کوچکِ خلاف مقررات توبیخ شد و ردبول نیز 25هزار یورو جریمه شد. اما تماشگران هندی از این حرکات نمایشی استقبال کردند و بجای هو کردن، فتل را مورد تشویق قرار دادند.

ردبول نیز که برای مسجل شدن قهرمانی تیمی، تنها به 4 امتیاز نیاز داشت، با ششمین بُرد پیاپی فتل در این فصل و کسب این 25 امتیاز چهارمین بار طی چهار سال اخیر قهرمان تیمی شد. با عملکرد ضعیف آلونسو، مرسدس در رده بندی تیمی فراری را پشت سر گذاشت و به ردۀ دوم رسید.

بدین ترتیب، سه رقابت باقی مانده جنبۀ تشریفاتی پیدا کردند اما رقابت برای کسب رده های دوم به بعد می تواند در نوع خود هیجان انگیز باشد. هفتۀ آینده در آخرین رقابت آسیایی سال، پیست یاس مارینای ابوظبی میزبان مرحلۀ هفدهم این رقابت ها خواهد بود.

5 دیدگاه

  1. aval az harchiz yek tashakore vije az sar kar khanome tajedini bekhatere  etelaati ke dar ekhtiyare ma ghara midahand 🙂 matne besyar ghavi va jalebi bod mamanon az zahamate shoma 🙂

  2. dovom tabrikate faravan be sebastian vettel bekhatere 4romin ghahramaniye pey dar pey dar jahan!!!dar payan besyar khoshhalam az inke mitavanam etelaatam ro az tarighe shoma afzayesh daham piroz va sarboland bashid!!!

  3. تبریک به ردبول و وتل!!! باز هم مزد زحمتاشون و بهترین بودنشون رو گرفتن!
    از شما هم باز تشکر میکنم بابت گزارش ولی جسارتا چرا اینقد دیر؟ من زودتر از اینها منتظر گزارشتون بودم چون فقط بابت گزارش های فرمول یک به این سایت سر میزنم.
    ولی بازم مرسی!

  4. همیشه از خوندن گزارشات شما لذت میبرم، حس و حال خود مسابقه رو میگیرم 🙂

    زنده باد وتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا