مروری بر قوانین فرمولاوان 2014

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲

مروری بر قوانین فرمولاوان 2014

فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) نسخه به روز شده قوانین مربوط به مسابقات فرمول یک را که نسبت به سال قبل دارای تغییراتی می باشد را اعلام نمود.

پس از این که چند روز قبل FIA تغییرات قوانین ورزشی مسابقات فرمول یک را به صورت پیشنهادی بیان نمود، آنها امروز اعلام کردند که قوانین پیشنهادی از سال آینده به اجرا در خواهد آمد.

در اینجا نگاهی مختصر به این تغییرات می اندازیم.

سیستم جدید امتیاز دهی :

این تغییر جنجال برانگیزترین آن ها می باشد به طوری که طی چند روز اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد و از سوی تعداد زیادی از مسئولان، دوستداران این رشته و از جمله مهمترین آن ها، سباستین وتل مورد انتقاد قرار گرفت.بر اساس این تغییر امتیازایتی که به هر راننده در هر مسابقه تعلق می گیرد همانند سال قبل می باشد با این تفاوت که امتیازات مسابقه آخر هر فصل دو برابر امتیازات مسابقات دیگر همان فصل می باشد.

سیستم جدید شماره گذاری رانندگان

از این پس راننگان این حق را دارند که در ابتدای ورود به مسابقات فرمول یک، یک شماره را برای تمام سال هایی که در این مسابقات می باشند را برای خود بر گزینند.تا فصل 2013،در حالی که رانندگان آزادی عملی در این باره نداشتند، شماره آن ها بر اساس رده شان در جدول رده بندی سال قبل از آن توسط FIA برای هر کدام از آن ها انتخاب می شد.

در این میان، شماره 1 تنها می تواند به راننده قهرمان سال قبل برسد ولی در این بین او اجازه دارد که از بین این شماره و شماره مختص خود یکی را انتخاب کند.

جایزه پل پوزیشن

از سال آینده راننده ای که بیشترین پل پوزیشن را در طول فصل کسب کند از طرف FIA جایزه ای به او تعلق می گیرد.اگر دو راننده به تعداد مساوی در طول فصل پل پوزیشنی برابر را کسب کنند، جایزه به راننده ای که مقام دوم بیشتری را در مرحله کوالیفاین یا تعیین خط کسب کرده باشد می رسد.

سیستم پنالتی امتیازات

از این پس هر راننده ای که در رطول مسابقه از قوانین سر پیچی کند از سوی بازرسان امتیاز منفی برای سوپر لیسانسی که از طرف FIA دریافت کرده در نظر گرفته می شود و در صورتی که او در طول 12 ماه، 12 امتیاز منفی کسب نماید از مسابقه بعدی محروم می شود.لازم به ذکر است که این پنالتی تاثیری در امتیازات کسب شده در طول فصل راننده خاطی ندارد.

FIA همچنین قوانین سخت تری را در مورد خروج رانندگان از منطقه پیت استاپ اتخاذ نموده است به طوری که اگر این اتفاق در مراحل تمرینی صورت بگیرد راننده خاطی در روز مسابقه چندین رده پنالتی در یافت می کند و در صورتی که این اتفاق در روز مسابقه انجام شود راننده مورد نظر با 10 رده پنالتی مسابقه بعدی را آغاز خواهد کرد.

کاهش تعداد موتور ها و گیربکس های قابل استفاده در طول فصل

هر راننده در سال آینده تنها از 5 موتور در طول فصل می تواند استفاده نماییدچیزی که سال قبل از آن 8 عدد بود.در صورتی راننده ای از موتور ششم استفاده کند در آن مسابقه در رده آخر و از پیت لین مسابقه را باید آغاز کند.

FIA همچنین اعلام کرد، هر پیشرانه از 6 قسمت مجزا تشکیل شده است و هر راننده  تنها از 5 عدد از  هر کدام از این شش قسمت در طول فصل می تواند استفاده کنند.رانندگان همچنین اجازه دارند هر کدام از این قسمت ها را بر روی پیشرانه های دیگر جا به جا کنند.

ولی در صوتی که از ششمین قطعه برای هر کدام از این قسمت ها استفاده کند در آن مسابقه 10 رده پنالتی و در مسابقات بعدی که از ششمین قطعه استفاده شود  در هر کدام  از آن ها پنج رده پنالتی دریافت خواهد کرد.

این داستان برای قطعه های جدید هفتم، هشتم و غیره نیز پا برجاست.

قسمت های شش گانه پیشرانه های جدید عبارتند از : موتور احتراق داخلی، واحد موتور ژنراتور– جنبشی، واحد موتور ژنراتور– گرمایی، مخزن انرژی یا باطری، توربوشارژر و کنترل الکتریکی.

همچنین در سال آینده هر راننده موظف است که از یک گیربکس در 6 مسابقه متوالی استفاده نماید، در حالی که آن ها در سال 2013 هر گیربکس را در 5 مسابقه متوالی استفاده می نمودند.

منبع:تهران الف


بدون دیدگاه