تغيير تعرفه واردات خودرو

سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ | 3 نظر

تغيير تعرفه واردات خودرو

سال گذشته همزمان با تغییر مبنای ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع در محاسبات گمرکی، تعرفه تمامی کالاها کاهش یافت این در حالی است که به تبع آن تعرفه واردات خودرو از 90 درصد به 45 درصد رسید.بر این اساس، اوایل امسال نیز همزمان با کاهش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو بر اساس مصوبه دولت دهم، تعرفه این کالا 40 درصد شد.
هر چند با تعرفه 40 درصدی، واردات خودرو روند صعودی به خود گرفت، اما بسیاری از واردکنندگان نیز از واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی محروم شدند. تغییر تعرفه واردات خودرو در دولت دهم حالا گریبان وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت دولت یازدهم را گرفته به طوری‌که نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد دارند وزیر صنعت ومعدن را به بهانه واردات خودروهای لوکس که مقررات آن در دولت دهم با تغییراتی همراه بود، استیضاح کنند.
در هر حال ظاهرا نعمت‌زاده نیز از تغییرات تعرفه‌ای دولت دهم راضی به نظر نمی‌رسد؛ چراکه وی در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو خواستار بررسی میزان تعرفه واردات خودرو برای سال آینده شده است. روز گذشته «ایسنا» گزارش داد که در آخرين جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو پیشنهادی مبنی‌بر افزایش پلکانی تعرفه واردات خودرو براساس حجم موتور ارایه شده است.
در این جلسه پیشنهاد شده که خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر تعرفه بالاتری نیز بپردازند علاوه‌بر آن در این جلسه عنوان شده که هم‌اکنون تناسبی بین تعرفه واردات خودرو به صورت CBU و همچنین تعرفه واردات قطعات خودرو به صورت CKD وجود ندارد به‌گونه‌ای که تعرفه واردات خودروی آماده در حد کمی بیشتر از تعرفه واردات قطعات بوده و این موضوع توجیه داخلی‌سازی خودروها را کمتر می‌کند. بر این اساس در جلسه مذكور وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشكيل کارگروهی خواسته موضوعات مطرح شده مربوط به تعرفه واردات خودرو را بررسی و نتایج را ارایه کنند تا درباره میزان تعرفه‌ها برای سال آینده تصمیم‌گیری شود. در خبر دیگری به روایت خبرگزاری تسنیم وزیر صنعت در حاشیه جلسه مجمع کارآفرینان برتر در پاسخ به اینکه پیشنهاد دولت یازدهم برای تعرفه واردات خودرو در سال 93 چیست؟ عنوان کرده که دولت درباره تعرفه واردات خودرو هنوز هیچ نظری در افزایش یا کاهش تعرفه‌ها اعلام نکرده است. البته در حال بررسی این موضوع هستیم.


3 دیدگاه

  1. یه بنده خدا | مرداد 22, 1394 | لینک نظر

    زمانی که در سال 57 مردم ایران انقلاب کردند به دنبال خود کفایی بودیم و فلسفه جلوگیری از واردات خودرو این بود که با پولی که در صنعت خودرو در داخل ایران می چرخه شاهد شکوفایی و بالا رفتن کیفیت خودروهای داخلی بشیم نه اینکه این ممنوعیت واردات خودرو باعث بوجود آمدن بازار انحصاری برای یک سری ها بشه که خون مردم رو بکنند تو شیشه. امام (ره) کجایی که ببینی با این انقلاب چه کرده اند.

  2. یه بنده خدا | مرداد 16, 1393 | لینک نظر

    خدایا تو که اون بالا نشستی ببین کیا مملکتمون رو اداره می کنند. یک راه نفس برای مردم باز نذاشتن که دلشون حداقل به ماشینشون خوش باشه ایام تعطیل با خانواده خوش بگذرونند. این هزینه های بالای گمرکی توان خرید مردم رو کم کرده و مردم مجبورند دلشون به خودروهای داخلی کیفیت پائین و یا نهایت چینی خوش باشه. این ها نماینده مردم نیستند بلکه نماینده جیب خودشون هستند و همشون منافع بسیاری از این حمایت های بیجا می برند. این نامش مسلمانی نیست. ما که طعم خوشبختی نجشیدیم . در کل عمرمون یکبار بی ام دبلیو سوار شدیم اون هم وقتی به یک سفر خارجی رفتیم از دم فرودگاه تا هتل ، یک تاکسی که شاسی بلند بی ام دبلیو بود ما رو رسوند. نوش جانش برای 15 کیلومتر مسیر ، به پول ما 50 هزار تومن کرایه گرفت ولی خاطره خوش سواری با اون ماشین رو یادگاری به ما داد.

  3. Arash | دی 22, 1392 | لینک نظر

    یکی باید به اینا بگه : "تورو خدا موتور 1.6 توربو وارد کنید" هم تعرفش مناسبه ، هم قدرتش خوبه .