Mazda Speed 3 در برابر VW Golf GTi وFord Focus ST (قسمت دوم)

سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ | 1 نظر

Mazda Speed 3 در برابر VW Golf GTi وFord Focus ST (قسمت دوم)

رتبه دوم: گلف GTi با 367.8 امتیاز

ادامه از قسمت اول

مزدا و فورد خودروهایی هستند که راندن آنها مستلزم اینست که فرمان را سفت بچسبید ولی گلف را می توانید به راحتی و با تماس نوک انگشتانتان برانید. بعد از گذشت 37 سال و 6 نسل که از گلف GTi سپری شده است، ویژگیهایی که گلف نسل 1 با موتور تنفس طبیعی و وزن 840 کیلوگرم داشت به مدل فعلی با موتور توربو و وزن 1388 کیلوگرم نیز منتقل شده است. سازگار بودن شخصیت در گلف حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

ford focus gt (5)

در حالی که فورد و مزدا فقط به صورت 5 در هاچبک عرضه می شوند و پلتفورم C1 فورد در هر دو آنها مشترک است، گلف که مستقیم از ولفزبرگ آلمان در می آید در دو مدل 3 در و 5 در عرضه می شود. گلفی که در این تست حضور پیدا کرد نمونه 3 در بدون آپشن با قیمت 24.765 دلار بود که 770 دلار آن هزینه حمل خودرو است. تعجبی ندارد که گلف با طول 5.8 اینچ کمتر از فورد و 11.7 اینچ کمتر از مزدا، سبکترین خودروی گروه است. فاصله محور جلو و عقب گلف 101.5 اینچ است که بیش از 2 اینچ کوتاهتر از رقبایش است. بنابراین ابعاد گلف عمود تر و به هم نزدیک تر هستند.

ford focus gt (2)

به راحتی می توانید سوار گلف شوید ولی باید خودتان را خم کنید تا بتوانید سوار مزدا یا فورد شوید. ظاهر جعبه مانند گلف و طرح داخل آن سادگی بیشتری دارد. گلف نسل یک هنوز هم جذاب به نظر می رسد و احتمالا گلف کنونی نیز در سال 2050 به همان اندازه جذاب خواهد بود.

ford focus gt (1)

موتور 2 لیتر توربو TSI گلف که در مجارستان ساخته می شود در طیف وسیعی از محصولات فولکس واگن از آن استفاده می شود و بلوک سیلندر چدنی، سن این موتور را فاش می کند. این موتور طی چندین دهه پیشرفت کرده است تا اینکه اکنون با اینکه فقط 200 اسب قدرت دارد ولی در عمل از این قدرت کم تمام و کمال بهره می گیرد. گشتاور 280 نیوتن متری گلف در دور بسیار پایین 1800 دور در دقیقه تولید می شود و حتی بعد از گذشتن از دور 6000 و رسیدن به دور کات آف یعنی 6900 هرگز کمبود گشتاور در آن احساس نمی شود.

ford focus gt (3)

 موتور گلف به اندازه فورد یا مزدا نیرومند نیست ولی هر 1 پاوند فوت از گشتاور آن توسط گیربکس 6 سرعته با تعویض دنده فوق العاده به خوبی به سطح تماس تایرهای تمام فصل پیرلی با سایز 225/40/18 به زمین منتقل می شود. منحنی گشتاور موتور گلف از نوار مغزی Kim Kardashian فلت تر است. این موتور ماهیت خوشایندی دارد ولی نهایت در حد 200 اسب خود عمل می کند. شتاب 0 تا 60 مایل 6.4 ثانیه گلف 0.1 ثانیه سریعتر از مزدا است ولی نیم ثانیه کندتر از فورد است و تایم 400 متر 15.0 ثانیه آن 0.3 کندتر از مزدا و 0.4 ثانیه کندتر از فورد است. خارج از پیست گلف به خاطر فلت بودن منحنی گشتاورش بدون توجه به تنظیم موقعیت دریچه گاز یا بالا نگه داشتن دور موتور، با قدرت از پیچها عبور می کند. گلف نسبت به مزدا و فورد گذشت و خونسردی بیشتری نسبت به رفتار راننده از خود نشان می دهد. سرعت گلف در تست اسلالوم از بقیه کمتر است و فقط در تست شتاب جانبی با رقم 0.90 جی با مزدا برابری می کند. اما فرمان گلف حسی استثنایی القا می کند که قطر مناسب غربالک فرمان که عاری از دکمه است این حس را گسترش می دهد.

vw golf engine

سواری گلف طوری است که ناهمواری های مسیر را جذب می کند و مانند فورد و مزدا به دنبالچه راننده ضربه وارد نمی کند. مقداری صدای زوزه تایرها شنیده می شود ولی گلف راحت ترین خودروی گروه برای سفرهای روزمره است.

 مصرف سوخت یکی دیگر از مزایای گلف است که بر اساس استاندارد EPA در شهر  11.2 لیتر در 100 کیلومتر و در اتوبان 7.58 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. گلف در تست نشریه Road & Track با رانندگی اسپرت و پرفشار به رقم 10.36 لیتر در 100 کیلومتر دست یافت که به راحتی فورد و مزدا را شکست می دهد که هر کدام در تست این نشریه به رقم 11.3 لیتر در 100 کیلومتر دست یافتند.

نسل هفتم گلف در سپتامبر 2012 در نمایشگاه اتومبیل پاریس در معرض نمایش گذاشته شد. ولی ورود نسل جدید GTi به بازار چیزی از محبوبیت نسل فعلی آن کم نمی کند فقط روی این قضیه تاکید دارد که فولکس واگن با چالشی روبروست که اطمینان حاصل کند شخصیت نسل بعدی گلف حداقل به همان خوبی و سازگاری 6 نسل پیشین آن باشد.

این مقاله در سه قسمت نوشته شده، قسمت اول و قسمت سوم مقاله را نیز ببینید.


1 دیدگاه

  1. reza kahkeshan | دی 3, 1392 | لینک نظر

    نریمان جان خسته نباشید ، خیلی عالی بود

    این مقالات سریالی هم حال و هوای خودش رو داره و خواننده رو بسوی ادامۀ مقاله و نتیجۀ نهایی می کشاند