کاهش بیش از ۲۴درصدی تولید خودرو/ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده

چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲

کاهش بیش از ۲۴درصدی تولید خودرو/ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از کاهش ۲۴ و نیم درصدی تولید خودرو در ۹ ماه گذشته و برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده خبر داد.

 محسن صالحی نیا(معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت) در یک نشست خبری که صبح امروز(4 دی) برگزار شد؛ با اشاره به آماری از میزان تولیدات صنایع گوناگون در کشور اظهار داشت: تولید فولاد خام طی ۸ ماه گذشته ۱۰ و نیم میلیون تن بوده که به نسبت مدت مشابه در سال گذشته که رقم ۹ و هفت میلیون تن بوده حدود ۹ درصد رشد داشته، همچنین میزان تولید شمش آلومینیوم طی این مدت ۲۰۵ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۸۷ هزار تن بوده حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: همچنین طی هشت ماه گذشته تولید سیمان  به۵۰ میلیون تن رسیده و با ۲ درصد رشد همراه بوده و محصولات پتروشیمی نیز ۲ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در عین حال کاهش ۳ درصدی تولید کاشی، ۱۷ درصدی تولید پودر شوینده و ۱۴ درصدی صنایع فولاد را نیز در دو ماه و نیم اخیر شاهد بودیم.

کاهش ۲۴ و نیم درصدی تولید خودرو در ۹ ماه گذشته

صالحی نیا خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه نخست امسال ۵۲۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که این میزان ۲۴  و نیم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به جبران برنامه تولید خودرو تا پایان سال گفت: در سه ماهه پایانی سال هر ماه حداقل ۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید خواهد شد که این میزان به حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهد رسید.

افزایش قیمتی در خودرو تا پایان سال نداریم

وی ادامه داد: تا پایان سال هیچگونه افزایش قیمتی در خودرو نخواهیم داشت اما این امر دلیل بر این نیست که برای سال آینده قیمت خودرو رشد می‌کند.

صالحی نیا تصریح کرد: هم اکنون هیچ یک از خودروسازان خارج از فرمول شورای رقابت محصولات خود را قیمت‌گذاری نمی‌کنند.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: قیمت خودرو به هیچ عنوان غیرمنطقی نیست و برای سال آینده برنامه خروج خودروهای فرسوده را دست داریم.

وی با اعلام این خبر که برای سال آینده برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار گرفته است، افزود: سال قبل میزان تولید خودرو ۱ میلیون دستگاه بود که براساس برنامه‌ها امسال نیز باید به ۹۰۰ هزار دستگاه می‌رسید که باتوجه به اتفاقاتی که طی ۱ سال گذشته رخ داد؛ این میزان کاهش یافت.

هیچ تصمیمی در رابطه با افزایش یا کاهش تعرفه واردات خودرو گرفته نشده

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: تاکنون هیچ تصمیمی در رابطه با افزایش یا کاهش تعرفه واردات خودرو گرفته نشده این در حالی است که یک گروه کار‌شناسی بر این باور است که در راستای کاهش مصرف سوخت تعرفه براساس حجم موتور تعیین و خودروهای هیدرولوکی و برقی از تعرفه پایین‌تری برخوردار باشند.

وی درباره ادعای خسارت ایران از پژو به دلیل عملکرد این شرکت نیز گفت: شرکت ایران خودرو از نظر حقوقی پیگیری را در مورد شرکت پژو در دست انجام دارد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: تعداد کالاهایی که مشمول عوارض صادراتی و ممنوعیت صادرات بودند را کاهش دادیم ضمن اینکه تها‌تر بدهی دستگاههای دولتی با تولیدکنندگان را نیز مدنظر قرار داده و عددهای مربوط به آن احصاء کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: لغو ماده ۵۸ قانون امور گمرکی که مشکلات زیادی را برای بخش صنعت ایجاد کرده بود در لایحه بودجه سال ۹۳ گنجانده شده است.


بدون دیدگاه