اخباراخبار داخلینگاه

خودرو ارزان می شود؟

به نقل از تراز چند روز پیش داشتم مطالب آرشیوی یکی از سایت های خبری را که در آن قیمت خودرو در سال ۸۹ را به صورت جدول نمایش داده بود می دیدم. در جدول مذکور هم قیمت سمند بود هم قیمت پژو و پراید و… همه اش زیر ۱۵ میلیون تومان! گر چه در حال حاضر شاید خیلی ها حسرت آن روزها را بخورند اما به یاد دارم همان روزها هم خیلی ها از قیمت خودرو در ایران راضی نبودند، می گفتند چرا باید پراید ۸ میلیون تومان قیمت داشته باشد در حالی که کمتر از ۲ میلیون تومان می ارزد. ولی با این حال تولید خودرو در کشور رقم بالایی بود و ماشین های جدید هم در حال تولید، از طرفی بازار خرید و فروش خودرو نیز گرم بود و به قول معروف همه چیز آرام.
تا اینکه یکباره از ابتدای سال ۹۱ اتفاقاتی در اقتصاد کشور رخ داد که صنعت خودرو هم از آن بی نصیب نماند. قیمت دلار شروع به افزایش کرد این افزایش آنقدر ادامه پیدا کرد که در اوایل سال ۹۲ حتی شاهد دلار ۳۶۰۰ تومانی بودیم. از سوی دیگر تحریم های خصمانه غرب بر علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران شدت گرفت و دولت آمریکا حتی صنعت خودرو ایران را نیز فراموش نکرد.
پراید ۱۸ میلیون تومانی، پژو ۲۰۶ چند ده میلیون تومانی و… ! برای خیلی ها باور نکردنی بود و هست. نهایتا کار به آنجا رسید که در مقطعی مساله گرانی خودرو تبدیل به یکی از مسائل مهم اقتصادی کشور شده بود. تا آنجا که محمود احمدی نژاد در ماه های آخر حضورش در پاستور در گفتگوی زنده تلویزیونی با حالتی طنز خطاب به خودروسازان گفت: "بابا کیلویی چند حساب می کنید که قیمت ها به اینجا رسیده !" رئیس دولت دهم با این حرف و انتقادهایی از این قبیل به خودروسازها صراحتا عدم رضایت خود را از قیمت و کیفیت خودروهای تولیدی در کشور اعلام کرد.
زمان گذشت و بعد از حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، خیلی ها به اصلاح قیمت ها امیدوار شدند. همه چیز هم خوب جلو می رفت. دلار از ۳۶۰۰ تومان حالا به حدود ۲۹۰۰ تومان رسیده است. لغو تحریم های صنعت خودروسازی نیازی به تایید کنگره و سنای آمریکا ندارد و احتمالا از چند روز آینده به طور قطعی این تحریم ها برداشته می شود. تورم هم به گفته مسئولان اقتصادی دولت روند نزولی به خود گرفته است و…
اما قیمت ها فعلا همان است که بود! وقتی قیمت خودرو با افزایش روبه رو شد، گفتند و ما هم شنیدیم و البته قبول کردیم که : نرخ دلار بالا رفته و همین باعث افزایش ۳۰ درصدی قیمت تمام شده خودرو ها شده است. از سویی تحریم ها باعث شده تامین قطعات پرهزینه شود و از سوی دیگر تورم در کشور روبه افزایش بوده و طبیعتا صنعت خودرو نیز از این قضیه بی نصیب نمانده است.
سوال اینجاست حالا که همه این مشکلات به طور ضمنی حل شده یا حداقل بهبود پیدا کرده است ، از طرفی مسئولان وزارت صنعت از افزایش تولید خودرو در سال آینده به مردم اطمینان می دهند و…..چرا قیمت خودروها نه تنها تا به امروز کاهش پیدا نکرده که چندی پیش وزیر محترم صنعت و تجارت از احتمال افزایش قیمت ها در آینده سخن گفته است!؟
امید است دولت تدبیر و امید با تدبیر خود برای کاهش قیمت خودرو به مردم امیدی بدهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا