نگاه

تمام تناقض‌های «قیمت واقعی خودرو»

تعیین قیمت خودرو در حالی مدت‌ها است محل مناقشه میان خودروسازان، برخی از نمایندگان مجلس، شورای رقابت و مسوولان دولتی است که به نظر می‌رسد هنوز اتفاق نظری بر سر «قیمت واقعی خودرو» وجود ندارد


برخی قیمت واقعی خودرو را بیش از چیزی می‌دانند که حالا هست و عقیده دارند قیمت‌ها از سقفی که هم‌اکنون دارند پایین‌تر نخواهد رفت (وزیر صنعت و خودروسازان در این گروه قرار می‌گیرند)، عده‌ای دیگر نیز عقیده دارند با واقعی شدن قیمت خودرو، تولیدات خودروسازان ارزان‌تر به دست مشتریان خواهد رسید (برخی نمایندگان مجلس و منتقدان صنعت خودرو در این دسته هستند).
در این زمینه خودروسازان عقیده دارند قیمت‌های فعلی که از سوی شورای رقابت برای محصولاتشان تعیین شده غیر‌واقعی است. به عقیده آنها چنانچه دولت به خودروسازان اجازه بدهد که قیمت محصولاتشان را خودشان تعیین کنند، قیمت‌های تعیین شده از قیمت‌های فعلی بسیار فراتر خواهد رفت. آنها می‌گویند در حال حاضر خودروسازان به واسطه فشار دولت، قیمت‌هایشان را با وجود ضرر و زیان ثابت نگه داشته‌اند، اما با واقعی شدن قیمت‌ها آنها از این زیان خارج خواهند شد. گفته‌های خودروسازان در رابطه با قیمت واقعی خودرو در حالی است که در این میان برخی نمایندگان مجلس و منتقدان صنعت خودرو نیز با تاکید بر اینکه قیمت خودرو غیر‌واقعی است خواستار واقعی کردن قیمت‌ها از سوی خودروسازان هستند. به عقیده آنها در صورتی که قیمت‌ها واقعی شوند، قیمت خودرو با کاهش همراه خواهد بود، اما اینکه چگونه، مشخص نیست.
تمام این بحث‌ها در حالی وجود دارد که هر دو دسته فقط به غیرواقعی بودن قمیت خودرو عقیده دارند، اما تعریف‌ها از قیمت واقعی خودرو یکسان نیست و تفاوت بسیاری دارد

k305


حال تمام این تناقض‌ها در حالی است که مشتریان بازار خودرو در انتظار مشخص شدن قیمت نهایی خودرو هستند، قیمتی که دیگر مناقشه‌ای بر سر آن وجود نداشته باشد و به واسطه آن فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه از بین برود/دنياي اقتصاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا