اخبار خارجیاسلایدشو

بررسی فراری SF90 XX اسپایدر

این سوپراسپرت در مقایسه با نسخه‌های ارزان‌تر امکانات کمتری دارد؛ پس چرا باید برایش ۱ میلیون دلار پرداخت کرد؟

به گزارش دنده 6 – SF90 XX اسپایدر نخستین فراری XX تاریخ است که سقف باز دارد و مشتریان متداول‌تری می‌توانند آن را تهیه کنند. تا کنون، «برنامه XX» فراری تنها برای معتمدترین و مهم‌ترین مشتریان این برند برگزار می‌شد و به‌این‌ترتیب، تنها آن‌ها می‌توانستند سواری مدل‌های خاص انزو، ۵۹۹ XX، لافراری و… را بچشند. خودروهایی که در برنامه XX شرکت می‌کنند نهایت توان مهندسی این برند ایتالیایی را به رخ می‌کشند. کاری که فراری در این برنامه انجام می‌دهد در برندهای دیگر بی‌مانند است. از همین رو، با نامگذاری نسخه ویژه SF90 با پسوند XX، انتظار می‌رود SF90 استراداله به سطحی جدید رسیده باشد.

خاص، مثل همیشه
SF90 XX برخلاف خودروهای برنامه XX در تیراژ بالاتر ۷۹۹ دستگاه تولید می‌شود و مجوز ورود به جاده‌های عمومی را نیز دارد. این سوپراسپرت قدرتمند با حدود نیم‌میلیون دلار قیمت بیشتر نسبت‌به SF90 اسپایدر معمولی با برچسب قیمتی ۹۹۵ هزار دلاری به فروش می‌رسد؛ با این وجود در مقایسه با نمونه «ساده» تنها ۱۰ کیلوگرم سبک‌تر شده و ۳۰.۵ اسب بخار قدرت بیشتر دارد!

خشن و سهمگین
هر چند فراری در فروش محصولات کنونی خود و حتی مدل‌های خاص‌تری مانند خانواده آیکونا مشکلی ندارد و سفارشات خود را تا سال ۲۰۲۵ بسته است، اما عرضه SF90 XX اسپایدر را همچنان منطقی می‌داند و بی‌شک از بازار هدف آن مطمئن شده است. البته با توجه به قطعات مختلف آیرودینامیک، اورهنگ زیاد جلو، بدنه پهناور و چندرنگی بودن بدنه آن احتمالا چندان موردعلاقه کلکسیون‌داران بزرگ نباشد. SF90 XX یک ابرکانورتیبل است که با سرعت بوگاتی شیرون شتاب می‌گیرد اما از چابکی یک لوتوس سود می‌برد. به ادعای سازنده، این خودرو برا رسیدن به سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۲.۳ ثانیه زمان نیاز دارد و درعرض ۶.۷ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید اما حس سواری آن، چیزی فراتر از این ارقام را به راننده القا می‌کنند.

اگر سقف پایین باشد، صدای به‌کار افتادن توربوها به‌خوبی به گوش خواهد رسید که به‌لطف سیستم هیبریدی کندی و تاخیر ندارد. سرعت خروج این خودرو از پیچ‌ها آنقدر زیاد است که انگار راننده مسیر پیچ را در یک چشم به‌هم زدن طی می‌کند؛ از یک خط مستقیم به خط مستقیم دیگر! این ابرخودروی ۱,۰۲۷ اسب بخاری ناملایم است. چسبندگی بسیار بالا است و جعبه‌دنده تعویض لحظه‌ای دارد. همان‌طور که از مهندسی ایتالیایی این شرکت انتظار می‌رود، ترکیب این المان‌های عملکردی هم به بهترین نحو انجام شده است.

کیفیت بالای فراری، مثل همیشه!
زمانی که مکانیزم تمام الکترونیکی سقف بسته شود، هیچ تفاوتی میان نسخه کوپه و اسپایدر احساس نمی‌شود اما به‌محض اینکه راننده سقف SF90 XX اسپایدر را باز کند و در یک جاده نه‌چندان بی‌نقص پا را روی پدال پاز بفشارد، عملکرد فرمان دچار سستی می‌شود. اشتباه نکنید، این فراری همچنان هر نوع جاده‌ای را در می‌نوردد اما در مقایسه با پرچمدار مک‌لارن که با همین عملکرد، بدون لرزش فرمان حرکت می‌کند، حس قدیمی‌بودن به راننده فراری دست خواهد داد؛ انگار در حد یک خودروی کاملا مدرن به‌روزرسانی نشده است.

البته مهندسی فراری فکر اینجا را هم کرده و برای رفع این مشکل، حالتی اختصاصی را برای جاده‌های نامرغوب قرار داده است تا راننده دوباره به بالاترین سطح اعتمادبه‌نفس برسد. با فعال‌شدن تنظیمات یادشده، راننده متوجه می‌شود SF90 XX اسپایدر به خودرویی آرام و نه‌چندان XX تبدیل شده است. اگر هم پیشرانه V8 را کنار بگذارد و از حالت تمام برقی استفاده کند، می‌تواند به درازای ۴۰ کیلومتر، خودرویی متفاوت را تجربه کند و بدون دردسر شنیدن صدای باد، از یک سوپراسپرت مدرن برقی لذت ببرد.

کسی با «ابرخودرو» سفر نمی‌کند
حتی اگر مالک از کلیشه سفرکردن با گرن‌تورر خود بگذرد و بخواهد با این خودروی قدرتمند سفر کند، باز هم جای زیادی برای حمل بار ندارد. SF90 XX اسپایدر یک سوپراسپرت کانورتیبل است که مانند ابرخودروهایی برنامه XX روی عملکرد بالا و راندمان خشن تمرکز دارد تا برای ۷۹۹ خریدار آن، بهترین تجربه سواری ممکن را فراهم کند. هر چند تنظیماتی هم برای رانندگی آرام‌تر وجود دارد اما هر کار کنید، طبیعت این خودرو عوض نخواهد شد. هر چند SF90 مجهز به پکیج «استو فیورانو» امکاناتی چون چرخ‌های فیبرکربنی دارد اما در سبد محصولات فراری، نام XX حرف دیگری برای گفتن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا