اخبار داخلی

تجربه رانندگی با تویوتا کرولا هیبرید

تویوتا کرولا با قوای محرکه هیبرید خود می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای واردات به کشور باشد. این خودرو اکنون در تعداد وسیعی توسط دو واردکننده در ایران به فروش می‌رسد.

به گزارش دنده 6 – ماشین بازها با دیدن تویوتا کرولا سریعاً روی خود را برمی‌گردانند. کرولا خودرویی بی حاشیه برای افرادی است که اهمیتی به لذت سواری نمی‌دهند و تنها چیزی می‌خواهند که آن‌ها را در راحت‌ترین و بی‌دردسرترین حالت ممکن به مقصد برساند؛ اما پس از راندن کرولا هیبرید به سختی می‌توان اشکالی به آن وارد کرد. حتماً دلیلی وجود دارد که تویوتا بیش از ۲۰ هزار دستگاه کرولا را در هر ماه به فروش می‌رساند. با اینکه خودروی موردبحث را نمی‌توان محصولی هیجان‌انگیز دانست اما هیچ خودروی دیگری نمی‌تواند چنین ترکیبی از راندمان و قیمت مناسب را در پکیجی دلپذیر و نرمال ارائه کند. برای اکثر افراد، کرولا هیبرید همان خودرویی است که نیاز دارند.

کرولا هیبرید خودرویی فاقد زرق‌وبرق اضافی است و در واقع یک ژاپنی کوچک و ساده محسوب می‌شود. این خودرو تمامی فاکتورهای موردنیاز خریداران برای تردد بی حاشیه و مطمئن از خانه به محل کار و بالعکس و همچنین تفریح‌های آخر هفته را در خود دارد. داخل کابین شاهد طراحی سرراست داشبورد به همراه صندلی‌های پارچه‌ای راحت خواهید بود و پشت آمپرهای آنالوگ نیز با نمایشگر نه چندان بزرگ سیستم اطلاعات سرگرمی همراه شده است. این خودرو به‌صورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم سود می‌برد و بنابراین انتقادی به ناوبری و سیستم اطلاعات سرگرمی آن وارد نیست.

دکمه‌های روی فرمان هم واقعی و فیزیکی هستند و خبری از دکمه‌های حساس به لمس نیست. همین موضوع درباره سیستم تهویه مطبوع تک ناحیه‌ای نیز صدق می‌کند چراکه از دو دکمه برای کنترل دما و سرعت فن برخوردار است و تنظیمات آن به راحتی و بدون پیچیدگی برخی خودروهای مدرن صورت می‌گیرد. از نظر متریال بکار رفته در کابین نباید انتظار چرم دست‌دوز سطح بالا و تریم چوب را داشت. در واقع پلاستیک خشک زیادی بکار رفته اما این موضوع واقعاً ما را اذیت نمی‌کند چراکه قیمت خودروی تست شده زیر ۳۰ هزار دلار است. تنها چیزی که در کابین تویوتا کرولا هیبرید ما را اذیت کرد عدم حمایت خوب صندلی‌ها از ناحیه کمر بود. همچنین شارژر بی‌سیم کنسول مرکزی حدود ۶۰ درصد زمان کار می‌کرد هرچند چنین چیزی در سایر خودروها نیز دیده می‌شود.

کنترل‌های کرولا نیز ساده و غیر پیچیده هستند. دسته‌دنده آنالوگ را در حالت درایو قرار دهید، پدال گاز را بفشارید و سیستم هیبریدی با میزان رضایت بخشی از گشتاور آنی وارد مدار می‌شود. نیروی رو به جلوی خودرو حاصل فعالیت سه موتور برقی (دو موتور در جلو و یک موتور در عقب) و یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری درون‌سوز است. هرچه سرعت خودرو افزایش یابد از بار کاری مجموعه کاسته می‌شود. باید گفت این خودرو ۱۳۴ اسب بخار قدرت داشته که برای احساس صفر تا صد زیر ۱۰ ثانیه کافی به نظر می‌رسد؛ اما زمانی که چنین عملکردی را با خودروهای پرفورمنس مدرن محسوب کنید کرولا را بسیار کند خواهید یافت ولی شتاب گیری کولا هیبرید در شرایط واقعی همچون پشت چراغ‌قرمز و تقاطع‌ها بسیار پذیرفتنی است. اگر از به‌کارگیری کل پدال گاز نترسید قطعاً مشکلی با این خودرو نخواهید داشت.

قوای محرکه هیبریدی کرولا بسیار رضایت‌بخش است و هیچ نیازی به شارژ بیرونی و سوئیچ روتین بین حالت تمام برقی و دستیار درون‌سوز برای حرکت در جاده ندارد و خبری هم از حالت‌های انتخابی راننده نیست. در ترافیک‌های شهری، انتقال قدرت بین موتورها بی‌وقفه صورت گرفته و احساس نمی‌شود و تنها تفاوت موجود به صدای پیشرانه با بالا رفتن دور موتور مربوط می‌شود. زمانی که حالت برقی کامل وجود داشته باشد یک چراغ سبز کوچک در پشت آمپرها روشن می‌شود.

البته این نقل‌وانتقال قدرت در سرعت‌های بالاتر بیشتر حس می‌شود چراکه کرولا هیبرید گاهی اوقات لرزش سبکی را به بدنه تحمیل خواهد کرد و وارد حالت برقی کامل خواهد شد. گاها نیز به نظر می‌رسد قوای محرکه به خودش مطمئن نیست و دوباره بین حالت‌های برقی و هیبریدی تغییر وضعیت می‌دهد و تلاش می‌کند نیاز شما را بسته به فشار روی پدال گاز برآورده سازد. البته که این بهای کمی است که برای دستیابی به مصرف سوخت ۵ لیتر در هر صد کیلومتر می‌پردازید. حتی با رانندگی پرفشار در ترافیک‌های شهری نیز توانستیم به مصرف سوخت ۵.۴ لیتری در مسیری به طول بیش از ۴۸۰ کیلومتر برسیم که بسیار خوب و احساس‌برانگیز است.

باقی بخش‌های کرولا هیبرید نیز ساده و دل‌چسب است. فرمان خودرو فاقد احساس بوده اما سبک و سرزنده عمل می‌کند و استفاده از آن راحت و نرم خواهد بود. همین موضوع درباره ترمزها نیز صدق می‌کند چراکه نیازمند کمترین اشاره به آن‌ها خواهید بود. تویوتا می‌گوید کرولا هیبرید به سیستم تعلیق اسپرت مجهز است هرچند مطمئن نیستیم این گفته به چه معناست زیرا سواری خودرو به اندازه برخی از شاسی بلندهای لوکسی که تست کرده‌ایم راحت و نرم است. کرولا به نرمی از روی دست‌اندازهای کوچک عبور می‌کند و تنها سرعت‌گیرها و چاله‌های بزرگ است که باعث ناهنجاری در کابین می‌شود هرچند همین لرزش‌های کابین نیز بسیار کم و پذیرفتنی خواهد بود.
بیایید دوباره مرور کنیم: تویوتا کرولا هیبرید خودرویی ارزان‌قیمت در آمریکاست، هیچ حاشیه‌ای ندارد، بسیار کم‌مصرف است و همانند هر تویوتای دیگر خودرویی همیشگی و بادوام به شمار می‌رود. البته که نباید این خودرو را هیجان‌انگیز دانست. شما با کرولا هیبرید انتظار لذت رانندگی را حداقل به‌صورت مستقیم نخواهید داشت. با خرید کرولا هیچ‌کس دو بار به شما نگاه نخواهد کرد و تحت تأثیر شما قرار نخواهد گرفت. شما هر روز چند ده دستگاه از این خودرو را در جاده‌ها خواهید دید.
اما در عوض می‌دانید پشت فرمان خودرویی می‌نشینید که شما را به هرجایی می‌برد و محدودیت‌های عملکردی کمی دارد. بی‌شک هیچ‌کس در جاده متوجه حضور کرولا نشده و به آن اهمیتی نخواهد داد و شما نیز از بابت خرید خود هیچ نگرانی‌ای نخواهید داشت زیرا کرولا خودرویی بدون مرگ است. درعین‌حال هم مصرف سوخت کمتر از ۵.۵ لیتر در صد کیلومتر را ثبت می‌کنید. پس از راندن خودروهای زیاد، این کرولا مجدداً به ما یادآوری کرد که اکثر مردم واقعاً نیازی به چیزی بیشتری از کرولا ندارند. جدای از برخی کاستی‌های واضح، کرولا هیبرید تمامی نیازهای مصرف‌کنندگان از جمله ایرانی‌ها شامل قابلیت اطمینان بالا، سواری نرم و بی حاشیه، هزینه‌های نگهداری پایین و مصرف سوخت کم را برآورده می‌سازد.

در حال حاضر این خودرو توسط معین خودرو و برساوش در سامانه خودروهای وارداتی عرضه شده و تحویل ان نیز آغاز شده است. هرچند هنوز تعداد تحویلی به متقاضیان با میزان تقاضا همخوانی ندارد. درصورتی‌که واردات خودرو به‌صورت واقعی آزاد شده و همه امکان انتخاب و خرید خودروی مدنظر خود را داشته باشند، تویوتا کرولا هیبرید می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. شاید با این خودرو در دید دیگران قرار نگیرید اما سرمایه‌ای که با خریدش صرفه‌جویی می‌کنید ارزشش را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا