دانش خودروییدسته‌بندی نشده

صندلی چرم ماشین را چگونه تمیز کنیم؟

همان‌طور که خراشیدگی رنگ بدنه ارزش ماشین را پایین می‌آورد، صندلی‌های چرمی کهنه و رنگ‌پریده نیز روی ارزش ماشین اثر می‌گذارند. چرم نیز درست مانند پوست بدن در اثر قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض آفتاب و نگهداری نادرست، خشک و شکننده می‌شود و آسیب می‌بیند. بنابراین برای سالم‌ماندن صندلی‌های چرمی خودرو باید از آنها مراقبت کنیم.

مراحل تمیز کردن صندلی چرم ماشین

تمیزکردن چرم از تجمع باکتری‌ها و آسیب‌دیدن آن جلوگیری می‌کند. برای تمیزکردن صندلی‌ها با تمیزکننده‌ها و نرم‌کننده‌های مخصوص چرم به ترتیب زیر عمل می‌کنیم:

جاروکردن ماشین

برای جاروکردن فضای داخلی ماشین می‌توانید از جاروبرقی یا گردگیر و برس نرمی استفاده کنید. (برس سفت موجب خراشیدگی چرم می‌شود.) این کار را با ملایمت و حوصله انجام دهید. با جاروکردن صندلی‌های چرمی، گردوغبار و آشغال‌های جمع‌شده را از لابه‌لای چین‌ها خارج می‌کنید.

استفاده از تمیزکننده چرم خودرو

با دستمال میکروفایبر تمیز مقدار کمی از تمیز‌کننده چرم را به‌آرامی و با حرکات دورانی روی سطح چرم بمالید. استفاده از دستمال میکروفایبر موجب می‌شود که گردوغبار و ذرات باقی‌مانده از جاروکردن پاک شود. اگر از پاک‌کننده مناسبی استفاده کنید، نباید تغییرِرنگ یا لکه‌ای را روی صندلی مشاهده کنید.

 به‌آرامی سابیدن چرم

کثیفی و گردوغبار می‌تواند به‌تدریج جمع شود و در سطح صندلی‌های چرمی ماشین نفوذ کند. برای خلاص‌شدن از این کثیفی‌ها باید روکش صندلی را به‌آرامی و با فرچه‌ای نرم بسابیم. پاک‌کننده چرم خودرو را روی صندلی‌ها اسپری کنید و فرچه را با حرکات دورانی کوچک به‌آرامی روی سطح چرم بمالید. با این کار پاک‌کننده به لایه‌های چرک و کثیفی ایجادشده نفوذ می‌کند و آلودگی‌های سرسخت را از بین می‌برد. پس از انجام این کار برای تمام قسمت‌ها با دستمال میکروفایبر جدید و تمیزی مایع پاک‌کننده و آلودگی را از روی صندلی‌ها پاک کنید. البته چرم سوراخ‌دار نباید ساییده شود، زیرا می‌تواند موجب مسدودشدن سوراخ‌ها شود.

 استفاده از نرم‌کننده

پس از تمیزکردن صندلی‌ها باید از مایع نرم‌کننده و محافظ چرم استفاده کنید. نرم‌کردن چرم موجب انعطاف‌پذیرشدن و افزایش عمر آن می‌شود. از نرم‌کننده باکیفیتی استفاده کنید که دارای پارافین یا سیلیکون نباشد، زیرا این مواد می‌توانند به صندلی‌های چرمی خودرو آسیب برسانند یا رنگ آنها را تغییر دهند.

نرم‌کننده نباید موجب ایجاد لکه یا آسیب شود یا پس از استفاده از آن سطح چرم چرب شود. با دستمال میکروفایبر و حرکات دورانی، نرم‌کننده را روی سطح صندلی‌ها پخش کنید. در استفاده از نرم‌کننده زیاده‌روی نکنید. به‌اندازه‌ای از آن استفاده کنید که در چرم نفوذ کند. بگذارید که نرم‌کننده یک ساعت، یا مدتی که در دستورالعمل گفته شده، روی چرم بماند و سپس آن را پاک کنید.

دستمال‌کشیدن صندلی‌ها

در مرحله پایانی باید برای آخرین‌بار روی صندلی‌ها دستمال بکشید. صندلی‌های چرمی شما باید اکنون براق و نرم شده باشند.

روش‌های تمیز کردن صندلی چرم ماشین در خانه

علاوه بر محصولات تمیزکننده چرم موجود در بازار با مواد معمولی موجود در خانه نیز می‌توانید روکش چرمی صندلی‌ها را تمیز کنید. در زیر بعضی از این مواد و نحوه استفاده از آنها را شرح داده‌ایم.

مایع ظرف‌شویی

در سطلی آب گرم و مایع ظرف‌شویی را با نسبت ۵ به ۱ مخلوط کنید. دستمالی را در این محلول مرطوب کنید و سطح صندلی‌ها را پاک کنید. سپس با دستمال مرطوب دیگری صندلی‌ها را پاک کنید و با حوله‌ای آنها را کاملا خشک کنید.

خمیردندان

با مسواکی نرم به‌آرامی خمیردندان غیرژله‌ای را روی قسمت کثیف یا لکه بمالید. پس از اتمام کار، قسمت موردنظر را با دستمالی تمیز پاک کنید.

ایزوپروپانول یا اتیل‌الکل (اتانول)

گوش‌پاک‌کن را داخل الکل بزنید و با استفاده از آن لکه را پاک کنید. پس از تمیزکردن لکه منطقه را با محلول ملایمی شامل مایع ظرف‌شویی و آب گرم تمیز کنید. سپس با دستمالی تمیز و مرطوب روکش صندلی را پاک کنید. الکل می‌تواند چرم را خشک کند. بنابراین باید خیلی کم از آن استفاده کنید.

جوش‌شیرین

جوش‌شیرین برای از‌بین‌بردن لکه‌های روغن و چربی مفید است. مقداری جوش‌شیرین را روی محل موردنظر بپاشید و با دستمالی مرطوب روی آن بمالید. بگذارید جوش‌شیرین چند ساعت یا یک شب بماند تا چربی را جذب کند. سپس آن را با دستمالی نرم پاک کنید. برای از‌بین‌بردن مواد باقی‌مانده از دستمال مرطوب استفاده کنید و سپس محل را با حوله خشک کنید.

نگهداری از صندلی چرم خودرو

صندلی‌های چرمی خودرو باید هر ۳ تا ۶ ماه یک بار تمیز شوند. این مسئله به میزان قرارگرفتن در معرض نور خورشید، تعداد مسافرانی که به‌طورمرتب سوار خودرو می‌شوند، میزان تماس حیوانات خانگی با صندلی‌ها و اینکه آیا کودکان در ماشین سوار می‌شوند یا خیر بستگی دارد.

اگر در منطقه‌ای آفتابی و گرم زندگی می‌کنید، برای مقابله با تابش اشعه ماورای‌بنفش خورشید هر دو ماه یک بار از نرم‌کننده برای روکش چرمی صندلی‌ها استفاده کنید.

بعضی‌ها تصور می‌کنند که چرم طبیعی ترک نمی‌خورد. چرم طبیعی از پوست حیوانات تهیه می‌شود و به نگهداری و مرطوب‌کردن نیاز دارد. اگر چرم طبیعی خشک شود، ترک می‌خورد و پوسته‌پوسته می‌شود.

نمی‌توانید چرم خشک را دوباره هیدراته کنید، زیرا روغن‌های طبیعی جایگزین نمی‌شوند. می‌توانید روکش را وصله کنید یا دوباره رنگ کنید. به همین دلیل انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب نور خورشید همیت زیادی دارد.

چرم قابلیت جذب بالایی دارد و هرچیزی را که رویش قرار می‌گیرد، جذب می‌کند. مایع جذب‌شده نیز مستقیما به پشت چرم منتقل می‌شود. بنابراین اگر ماده روی چرم را فورا تمیز نکنید، می‌تواند به لکه‌ای تبدیل شود.

پس از تمیز کردن صندلی چرم ماشین از نرم‌کننده چرم حاوی ضدآفتاب استفاده کنید تا از ترک‌خوردن و رنگ‌پریدگی روکش صندلی‌ها جلوگیری کنید. نرم‌کننده چرم را در برابر لکه‌های بعدی نیز مقاوم می‌کند و درخشندگی خوبی به آن می‌دهد.

نباید نرم‌کننده را زیر نور مستقیم خورشید روی چرم بمالید، زیرا می‌تواند به روکش چرمی صندلی‌ها آسیب برساند.

برای تمیز کردن صندلی چرم ماشین از حوله میکروفایبر مناسب برای خودرو استفاده کنید. حوله میکروفایبر سطوح چرمی را کاملا تمیز می‌کند، بدون اینکه خراشی روی آنها ایجاد کند.

همیشه مقدار کمی از نرم‌کننده را به یک سمت حوله میکروفایبر بمالید و سپس آن را روی صندلی‌های چرمی بکشید. وقتی تمام قسمت‌های صندلی با مواد نرم‌کننده پوشانده شد، اجازه دهید که نرم‌کننده چند دقیقه، یا طبق زمان تعیین‌شده در دستورالعمل، روی چرم بماند. سپس با سمت خشک و تمیز حوله آن را پاک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا