اخبار خارجی

فرمول یک بریتانیا 2024

در رقابت جذاب سیلوراستون، راننده‌ی پرافتخار مرسدس توانست پس از مدت‌ها، روی سکوی اول بایستد و امید به آینده را برای طرفداران خود زنده کند. جایزه بزرگ بریتانیا ۲۰۲۴ با مقام دومی برای مکس ورستپن همراه بود و او را در رده‌ی اول مسابقات امسال، نگه داشت.

به گزارش دنده 6 – جایزه بزرگ بریتانیا، امال هم در سیلورستون برگزار شد و ۴۸۰ هزار تماشاگر را میزبانی کرد. این رقابت در میسر ۵/۸۹۱ کیلومتری، ۵۲ دور با مجموع ۳۰۶/۲ کیلومتر را پوشش داد. سیلورستون از سال ۱۹۴۸ سابقه برگزاری فرمول یک دارد و رقابت‌های دیگر شامل موتو GP را هم میزبانی می‌کند. تا کنون، ۷۹ مرتبه، جایزه بزرگ بریتانیا در شهرهای مختلف برگزار شده است و لوئیز همیلتون با ۹ پیروزی، رکورددار محسوب می‌شود.

در پیش‌نمایش و زمان‌گیری تعیین خط، جورج راسل هم‌تیمی لوئیز همیلتون توانست با زمان یک دقیقه و ۲۵/۸۱۹ ثانیه بهترین عملکرد را داشته باشد. جالب‌تر اینکه همیلتون و لاندو نوریس، دیگر رانندگان بریتانیایی حاضر در مسابقه، خطوط دوم و سوم را کسب کردند.

مکس ورستپن، امید اول قهرمانی در فصل ۲۰۲۴ فرمول یک، مسابقه‌ی اصلی را از خط چهارم شروع کرد و در پایان رقابت  به مقام دوم رسید. راننده‌ی هلندی، تنها ۱/۴۶۵ ثانیه دیرتر از همیلتون، خط پایان را فتح کرد. جایزه بزرگ بریتانیا برای راننده‌ی پیروز، یک ساعت و ۲۲ دقیقه و ۲۷/۰۵۹ ثانیه طول کشید. لاندو نوریس و اسکار پیاستری، رانندگان تیم مکلارن، رتبه‌های سوم و چهارم این مسابقه را کسب کردند. در پایان، فرناندو آلونسوم هشتم شد و چارلز لکلرک راننده‌ی فراری با رده‌ی چهاردهم به کار خود خاتمه داد.
لوئیس همیلتون با موفقیت در سیلورستون به تنها راننده‌ی فرمول یک در تاریخ تبدیل شد که به فاصله‌ی ۱۷ سال، پیروز مسابقات شده است. او برای اولین‌بار، سال ۲۰۰۷ در رقابت مونترال کانادا روی سکوی نخست جایزه بزرگ ایستاد. همیلتون تا امروز، ۳۴۴ مرتبه در مسابقات فرمول یک رانندگی کرده و رکورد ۱۰۴ پیروزی را در اختیار دارد.

رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)

رتبه نام راننده ملیت تیم امتیاز
۱ مکس ورشتاپن هلند ردبول ریسینگ ۲۵۵
۲ لندو نوریس بریتانیا مکلارن-مرسدس ۱۷۱
۳ چارلز لکلرک موناکو فراری ۱۵۰
۴ کارلوس ساینز اسپانیا فراری ۱۴۶
۵ اسکار پیاستری استرالیا مکلارن-مرسدس ۱۲۴
۶ سرجیو پرز مکزیک ردبول ریسینگ ۱۱۸
۷ جورج راسل بریتانیا مرسدس ۱۱۱
۸ لوئیس همیلتون بریتانیا مرسدس ۱۱۰
۹ فرناندو آلونسو اسپانیا آستون مارتین-مرسدس ۴۵
۱۰ لنس استرول کانادا آستون مارتین-مرسدس ۲۳
۱۱ نیکو هالکنبرگ آلمان هاس-فراری ۲۲
۱۲ یوکی سونودا ژاپن RB هوندا ۲۰
۱۳ دنیل ریکاردو استرالیا RB هوندا ۱۱
۱۴ اولیور بیرمن بریتانیا فراری (راننده ذخیره) ۶
۱۵ پیر گسلی فرانسه آلپاین-رنو ۶
۱۶ کوین مگنوسن دانمارک هاس-فراری ۵
۱۷ الکساندر آلبون تایلند ویلیامز-مرسدس ۴
۱۸ استبان اکون فرانسه آلپاین-رنو ۳
۱۹ ژو گوانیو چین کیک سائوبر-فراری ۰
۲۰ لوگان سارجنت آمریکا ویلیامز-مرسدس ۰
۲۱ والتری بوتاس فنلاند کیک سائوبر-فراری ۰

در پایان ۱۲ مسابقه از فصل ۲۰۲۴ فرمول یک جهانی، مکس ورستپن ۲۵۵ امتیازی است و صدرنشین قاطع محسوب می‌شود. لاندو نوریس با عملکرد خیره‌کننده در مسابقات اخیر، جایگاه دوم را حفظ کرده است. هم‌اکنون چازلز لکلرک و کارلوس ساینز رانندگان فراری، ۱۵۰ و ۱۴۶ امتیازی هستند. لوئیس همیلتون و فرناندو آلونسو، مشابه هفته‌ی قبل در رده‌ی هشتم و نهم جدول بهترین رانندگان هستند. در رقابت تیمی، ردبول، فراری و مکلارن، با رده‌های اول تا سوم رقابت را ادامه می‌دهند. مرسدس، استون مارتین و ردبول هوندا (RB Honda) چهارم تا ششم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا