اخبار خارجیاسلایدر

مدیرعامل فراری نیسان

کارلوس گون معتقد است که همکاری مشترک شرکت‌های هوندا-نیسان-میتسوبیشی خیرخواهانه نیست.

به گزارش دنده 6 –  مدیرعامل سابق مجموعه نیسان، کارل گون، با فرار از ژاپن و دریافت پناهندگی در کشور لبنان به یکی از پرحاشیه‌ترین مدیرعاملان دنیای خودروی تبدیل شد. هر چند او دیگر سمت‌های پیشین خود را ندارد اما درباره همکاری اخیر سه برند هوندا، نیسان و میتسوبیشی نظری متفاوت دارد. این مدیر صنعتی پس از برچسب زدن به برند نیسان با الفاظی چون خسته‌کننده و متوسط و بیان این مهم که این شرکت ژاپنی در موقیعتی بد قرار گرفته است و نمی‌تواند روی اتحاد کوچک و شکننده‌اش با رنو حساب باز کند، به همکاری اخیرش با برندهای هوندا و میتسوبیشی تاخت.

گون در یک مصاحبه تازه با رسانه «اتوموتیو نیوز» گفت که هوندا قصد دارد به‌شکلی فریب‌کارانه نیسان و میتسوبیشی را تصاحب کند. او معتقد است که در میان این سه خودروساز، هوندا با اختلاف زیادی بزرگ‌تر است و باعث می‌شود و که این خودروسازی فرمان را به دست بگیرد و همه‌چیز را کنترل کند. هر چند خبری از جزئیات قرارداد سه‌جانبه برندهای یادشده نیست اما گون باور دارد که هوندا تعیین‌کننده آن خواهد بود.

کارل گون ۷۰ ساله درباره توافق سه‌جانبه برندهای ژاپنی می‌گوید:حتی برای یک لحظه‌ هم نمی‌توانم تصور کنم که رابطه بین هوندا و نیسان جواب بدهد مگر اینکه بحث تصاحب وسط باشد؛ مگر اینکه این یک سرپوش از سوی هوندا باشد که بتواند ازطریق آن نیسان و میتسوبیشی را بگیرد و خود همه‌چیز را کنترل کند. این حرکت برای تصاحب انجام شده است؛ آن هم از نوع مکارانه‌اش.
گون که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ مدیرعامل نیسان بوده است، در مصاحبه اخیر خود افزود که در زمان زمامداری او در این شرکت هرگز حرفی از همکاری مساوی با هوندا زده نشده است. او برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۹، همان موقع که نیسان و رنو با یکدیگر شریک شدند و رنو ۴۳.۴ درصد سهام نیسان را خریداری کرد، به این گروه خودروسازی پیوست و بلافاصله در مقامی ارشد قرار گرفت. گون پیش از پیوستن به نیسان، به‌عنوان معاون اجرایی رنو به بازسازی این برند فرانسوی کمک کرد.

همه سابقه درخشان مدیریتی گون در سال ۲۰۱۸ به اتمام رسید؛ چراکه به‌خاطر اعلام حقوق دریافتی‎‌اش کمتر از میزان واقعی و سوء استفاده از دارایی‌های شرکتی دستگیر شد. او نهایتا در سال ۲۰۱۹ درحالی‌که درون یک جعبه باری یک جت چارتر نشسته بود، از حبس خانگی خود فرار کرد و به لبنان گریخت. او در سال ۲۰۲۱ با رسانه‌ها مصاحبه کرد و گفت:

۳۰ دقیقه‌ای که باید درون جعبه منتظر می‌ماندم احتمالا طولانی‌ترین زمان انتظار تمام عمرم بود.
گون در سال ۲۰۲۴ مسیری متفاوت را آغاز کرد و با مشاوره به مردم محلی در آموزش‌های دانشگاهی و استارتاپی کمک کرد. او درباره مشکلات قضایی که با آن‌ها درگیر است گفته که وکلایش به آن‌ها رسیدگی خواهند کرد.قرارداد سه‌جانبه شرکت‌های ژاپنی یادشده در ابتدا معاهده‌ای میان شرکت نیسان و هوندا بود تا این دو بتوانند درکنار همکاری برای تولید موتورهای برقی، باتری‌های لیتیوم‌یونی و نرم‌افزار خودروهای برقی، خط تولید مدل‌های درون‌سوز و تمام برقی یکدیگر را تکمیل کنند. در فاز نهایی معاهدات، برند میتسوبیشی هم که ۳۴ درصد سهام آن در اختیار نیسان قرار دارد، به این گروه پیوست. حال آنکه نتیجه این اتحاد تجاری چه خواهد شد، تنها با گذشت زمان مشخص می‌شود. نظر شما در این رابطه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا