اخبار خارجی

مرسدس توسعه پلتفرم جدید خودروهای برقی لوکس را متوقف کرد 

ظاهراً فروش پایین خودروهای برقی مرسدس بنز باعث شده‌اند این برند توسعه پلتفرم جدید برای محصولات بدون آلایندگی و لوکس خود را کند.

به گزارش دنده 6 – مرسدس بنز تصمیم گرفته سرمایه‌گذاری روی توسعه پلتفرم خودروهای برقی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد و به این ترتیب دیگر خبری از برنامه‌های معرفی پلتفرم جدید MB-EA بزرگ نخواهد بود. پلتفرم جدید این برند آلمانی که قرار بود در سال ۲۰۲۸ عرضه شود برای جانشین سدان ها و شاسی بلندهای فعلی EQE و EQS در نظر گرفته شده بود اما حالا خبر رسیده این برنامه‌ها دچار دگرگونی عظیمی شده‌اند.

آن‌گونه که مجله آلمانی Handelsblatt می‌گوید برنامه توسعه پلتفرم MB-EA بزرگ لغو شده و علت آن نیز به فروش ضعیف مدل‌های کنونی EQE و EQS مربوط می‌شود. رسانه یاد شده این موضوع را به نقل از چهار منبع نزدیک به مرسدس بنز نقل کرده هرچند خود این خودروساز فعلاً واکنشی به اخبار منتشر شده نشان نداده است. تخمین زده شده مرسدس بنز با عدم توسعه این پلتفرم و همچنین تغییرات زیرساختی در تأسیسات تولید خود بین ۴ تا ۶ میلیارد یورو صرفه‌جویی خواهد کرد. ژرمن‌ها در ابتدا می‌خواستند دو نسخه از پلتفرم MB.EA را تولید کنند که یکی از نوع مدیوم برای سدان و شاسی‌بلند EQC و دیگری از نوع بزرگ برای خودروهای لوکس‌تر و بزرگ‌تر بود.

هم‌اکنون که توسعه پلتفرم MB.EA بزرگ لغو شده بنابراین ژرمن‌ها به دنبال توسعه بیشتر پلتفرم EVA2 هستند که پایه و اساس مدل‌های فعلی EQE و EQS را شکل می‌دهد. همچنین قرار است معماری ۸۰۰ ولتی نیز جانشین سیستم ۴۰۰ ولتی کنونی شود. از دیگر تغییرات برنامه ریزی شده برای پلتفرم EVA2 می‌توان به تکنولوژی جدید باتری و موتورهای برقی کاراتر برای بهبود شعاع حرکتی محصولات اشاره کرد. گفته می‌شود مرسدس بنز به دنبال توسعه پلتفرم‌های دیگر از جمله MMA برای خودروهای برقی کامپکت، پلتفرم MB.AMG برای خودروهای اسپرت و MB.VAN برای محصولات تجاری است. پلتفرم MMA می‌تواند از قوای محرکه برقی و درون‌سوز پشتیبانی کند و در سومین نسل CLA و CLA شوتینگ بریک و همچنین سومین نسل GLA و دومین نسل GLB بکار خواهد رفت. این ساختار جدید از قوای محرکه برقی مشترک با پلتفرم MB.EA مدیوم استفاده خواهد کرد.

اما پلتفرم MB.AMG در سال ۲۰۲۵ و به عنوان معماری کاملاً برقی عرضه خواهد شد. قرار است این پلتفرم در جانشین AMG GT چهار در کوپه و همچنین یک شاسی‌بلند جدید AMG بکار رود. پلتفرم MB.VAN نیز در سال ۲۰۲۶ معرفی می‌شود و در ابتدا برای جانشین مرسدس EQV کنونی در نظر گرفته خواهد شد و سپس در سایر محصولات تجاری ژرمن‌ها بکار خواهد رفت. بنا به گزارش رسانه‌ها، تصمیم برای لغو توسعه پلتفرم MB.EA بزرگ بخشی از استراتژی وسیع‌تر مرسدس بنز برای آینده خود است.

این خودروساز معتبر اخیراً اهداف برقی خود یعنی سهم ۵۰ درصدی این خودروها از فروش جهانی در سال ۲۰۲۵ را تا سال ۲۰۳۰ به تعویق انداخته است. مرسدس همچنین برنامه‌های تبدیل شدن به برندی تمام برقی تا سال ۲۰۳۰ نیز را به حال تعلیق درآورده و بنا به اقتضای شرایط بازار تصمیم‌گیری خواهد کرد. با توقف توسعه پلتفرم یاد شده انتظار می‌رود جانشین هفتمین نسل مرسدس بنز S کلاس، چهارمین نسل شاسی‌بلند GLE، سومین نسل GLE کوپه و سومین نسل GLS به‌صورت درون‌سوز و پلاگین هیبریدی و با استفاده از نسخه به‌روز شده پلتفرم MRA فعلی تولید شوند. قرار است این خودروها در کنار معادل‌های برقی شکل گرفته با پلتفرم به‌روز شده EVA2 به فروش رسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا