اخبار خارجیاسلایدرجنگندهنظامی

مزیت مهم جنگنده J-20 چین نسبت به نمونه‌های غربی چیست؟

جدیدترین جنگنده کشور چین با نام J-20 در حال توسعه است و ظاهراً یک مزیت برجسته نسبت به رقبای غربی دارد.

به گزارش دنده 6 – آمریکا در طول چند دهه گذشته مشغول توسعه جدیدترین جنگنده‌های نسل پنجم خود یعنی F-22 رپتور و F-35A لایتنینگ II بوده است. این دو جنگنده به تدریج جایگزین جت‌های فعلی می‌شوند اما آمریکا تنها کشوری نیست که جنگنده‌های جدید را می‌سازد. کشور چین نیز سخت مشغول توسعه جدیدترین جنگنده‌های خود یعنی چنگدو J-20 و شنیانگ FC-31 است. این محصولات جدید به منظور رقابت با جنگنده‌های آمریکا طراحی شده‌اند و در برخی موارد شاید حتی برتر هم ظاهر شوند.

چنگدو J-20 یک جنگنده پنهان‌کار است که از برخی ترفندهای مخصوص خود سود می‌برد. این جنگنده در مارس ۲۰۱۷ وارد خدمت شد و سریعاً توانایی‌های خود را اثبات نمود. J-20 می‌تواند در حین پرواز دو پهپاد را لانچ کند، چیزی که قبلاً در یک جنگنده دیده نشده است. البته کشورهای غربی درباره آمار و ارقام این جنگنده نگرانی‌هایی دارند. چین در زمینه توسعه و تولید محصولات جدید بسیار سریع عمل می‌کند و به همین خاطر شاید دست برتر را داشته باشد. باید دانست آمریکا در بهترین حالت می‌تواند ۱۵۶ فروند F-35A لایتنینگ II را در یک سال تولید کند که با توجه به پیچیدگی‌های بسیار زیاد این جنگنده رقم زیادی است.

از طرف دیگر چین می‌تواند جنگنده J-20 را به اندازه‌ای تولید کند که غربی‌ها نگران شوند. شاید جنگنده‌های نسل پنجم غربی تکنولوژی و توانایی بهتری داشته باشند اما توانایی چین در تولید انبوه جنگنده‌های خود می‌تواند مزیت مهمی نسبت به رقبای غربی به حساب آید. همان‌طور که می‌دانید اکثر وسایلی که در کشورهای جهان به فروش می‌رسند ساخت چین هستند چراکه چین می‌تواند محصولات بیشتری را با سرعتی بهتر و با قیمت کمتر نسبت به سایر کشورها تولید کند. به همین خاطر است که از چین به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده دنیا نام برده می‌شود. به نظر می‌رسد این توانایی به حوزه نظامی نیز سرایت کرده چراکه چینی‌ها قادر هستند جنگنده‌های پیشرفته خود را در تیراژ بیشتر تولید کنند و به این ترتیب J-20 دست برتر را در مقابل کشورهای غربی داشته باشد. بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، از زمان معرفی تاکنون حدود ۲۵۰ فروند J-20 تولید شده است. در ابتدا قرار بود بین ۴۰ تا ۵۰ فروند از این جنگنده در سال تولید شود اما مقامات چینی به دنبال تیراژ بالاتر بودند تا بتوانند با تهدیدات آمریکایی‌ها مقابله کنند. ظاهراً این رقم به ۱۰۰ فروند در سال افزایش یافته که بیش از دو برابر سال ۲۰۲۳ است.

همین آمار نشان دهنده توانایی چینی‌ها در افزایش میزان تولید است. تا دسامبر ۲۰۲۳ تعداد جنگنده‌های پنهان‌کار چین تنها ۱۵۰ فروند کمتر از آمریکا بوده و احتمالاً با افزایش تولید در آینده، چین از نظر جنگنده‌های پنهان‌کار آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت. همین موضوع مزیت قابل‌توجهی را در مقابله با تهدیدات بالقوه ایجاد می‌کند. اگرچه J-20 را می‌توان از بسیاری جهات با F-22 رپتور مقایسه کرد اما فرایند توسعه آن فعلاً تمام نشده است. البته تیراژ بالاتر می‌تواند تا حدی نقایص احتمالی جنگنده‌های چین را پوشش دهد و هرچقدر که این کشور به ظرفیت تولید ۱۲۰ فروند J-20 در سال نزدیک می‌شود نگرانی کشورهای غربی نیز افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا