اخبار خارجیاسلایدر

معرفی انواع مختلف تریلرها

در این مقاله به معرفی انواع مختلف تریلرها و همچنین چگونگی اتصال آن‌ها به کامیون‌ها خواهیم پرداخت.

به گزارش دنده 6 – تا زمانی که در صنعت حمل‌ونقل حضور نداشته باشید شاید با خود فکر کنید تریلری که به پشت کامیون متصل می‌شود تنها یک جعبه بزرگ حمل کالاست و چیز خاصی ندارد؛ اما واقعیت چیز دیگری است و هر تریلر برای هدف مخصوصی طراحی و تولید می‌شود. در واقع اگر با دقت به جزئیات تریلرها بنگرید متوجه خواهید شد تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. برخی تریلرها تخت و باز هستند درحالی‌که برخی دیگر فضایی محصور و بسته داشته و حتی برخی نیز در شکل‌های متمایزی تولید شده‌اند.

حمل یک کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر یک بحث است اما حمل ایمن، کارا و در شرایط صحیح آن‌ها بحث کاملاً متفاوتی خواهد بود. برقی نمی‌کند که محموله یک کامیون تجهیزات ساختمانی باشد یا غذای فاسدشدنی چراکه باید برای حمل ایمن و درست آن‌ها تمهیدات زیادی اندیشیده شود. به همین خاطر است که تریلرهای مخصوصی برای چنین اهدافی طراحی می‌شوند؛ اما قبل از آنکه به معرفی انواع مختلف تریلرها بپردازیم بهتر است ابتدا با خود تریلر آشنا شویم. تریلرهایی که تقریباً هر روزه در جاده‌ها مشاهده می‌کنیم مخصوص کامیون‌های موجود طراحی شده‌اند و برخلاف تریلرهای بسیار بزرگ فاقد اکسل جلو هستند. در واقع این نوع تریلرها برای پشتیبانی و حرکت به خود کامیون متکی خواهند بود.

معرفی انواع مختلف تریلرها
تریلرهای تخت

این نوع تریلرها دارای کفی کاملاً تخت و باز بوده و خبری از دیواره‌های جانبی و سقف در آن‌ها نیست و به دلیل طراحی آزاد خود کاملاً منعطف عمل می‌کنند. تریلرهای تخت می‌توانند هر نوع محموله بزرگ و سنگین با اشکال عجیب را حمل کنند. از آنجایی که کفی این تریلرها کاملاً تخت و باز است بنابراین می‌توان بار را از هر جهتی روی آن‌ها تخلیه کرد. البته به دلیل نبود دیواره و سقف، بارهای حمل شده کاملاً در معرض شرایط محیطی هستند و برای تثبیت و حمل آن‌ها باید دقت زیادی داشت. برخی از تریلرهای تخت دارای فضای قابل گسترش هستند که طول آن‌ها افزایش می‌یابد. انواع دیگری از آن‌ها نیز وجود دارند که با ارتفاع بسیار کم از سطح زمین تولید می‌شوند.

تریلرهای Dry Van

رایج‌ترین نوع تریلر که در کشورمان نیز به وفور دیده می‌شود تریلرهای موسوم به درای ون هستند. طراحی کاملاً محصور این تریلرها باعث شده گزینه‌ای عالی برای حمل انواع بارها باشند چراکه نیازی به اقدامات ویژه و یا کنترل دما در آن‌ها نیست. همچنین وجود درها باعث می‌شود امنیت محموله‌ها بیشتر باشد. یکی از دلایل رایج بودن تریلرهای موردبحث انعطاف‌پذیری بالای آن‌هاست. تریلرهای درای ون باعث می‌شوند محموله از عوامل محیطی همچون باد و باران و نور خورشید به دور باشد. البته هنگام بارگیری باید به توزیع وزن محموله دقت زیادی داشت.

تریلرهای یخچال دار

زمانی که به دنبال حمل بارهای حساس به دما همچون مواد غذایی، داروها و مواد شیمیایی باشید باید از تریلرهای یخچال دار استفاده کنید. این نوع تریلرها دارای سیستم خنک‌کننده فابریک و متریال ایزوله کننده همچون فوم پلی اورتان هستند تا از پایداری دمای داخل تریلر اطمینان حاصل شود. بسته به نوع محموله، راننده می‌تواند دمای مدنظر خود را تنظیم کند. حتی در تریلرهای یخچال دار مدرن امکان بررسی دما از راه دور و تنظیم آن وجود دارد. واضح است که این تریلرها گران‌تر از انواع مرسوم و سنتی هستند و واحد خنک‌کننده آن‌ها از نوع خاص سوخت دیزل استفاده می‌کند. هزینه‌های نگهداری این تریلرها نیز به دلیل سرویس منظم سیستم خنک‌کننده بیشتر خواهد بود.

تریلرهای ویژه
همان‌طور که گفته شد هر محموله‌های نیازمند تریلر حمل ویژه خود خواهد بود. در صنایع گوناگون که بارهای مختلفی تولید می‌کنند، تریلرهای مخصوصی نیز وجود دارند. برای مثال اگر نیازمند حمل خودرو به نمایندگی‌ها باشید باید از تریلرهای مخصوص حمل خودرو استفاده کنید که رایج‌ترین آن‌ها از نوع روباز است؛ اما برای حمل بارهای سنگین و تخلیه یکجای آن‌ها از جمله شن و خاک و فلزات ضایعاتی، دامپ تریلر بکار می‌رود. این نوع تریلرها دارای بالابرهای هیدرولیکی هستند که یک سمت تریلر را بالا برده و باعث می‌شود تخلیه بارها سریع‌تر انجام شود.

احتمالاً تریلرهای تانکر دار را نیز در جاده‌ها دیده‌اید. این نوع تریلرها از نوع استوانه‌ای شکل هستند و معمولاً برای حمل گاز بکار می‌روند. هرچند امکان حمل مایعات گوناگون از جمله اسیدها و حتی گرانول‌ها و پودرها نیز با آن‌ها وجود دارد. به دلیل ماهیت حساس محموله‌های یاد شده، تریلرهای تانکردار با اولویت ایمنی بالا تولید می‌شوند. اکثر آن‌ها به سوپاپ‌های اضطراری مجهز هستند تا از هرگونه نشتی جلوگیری کنند. تریلرهای موردبحث در انواع تحت‌فشار و آزاد تولید می‌شوند و نمونه‌های تحت‌فشار برای حمل موادی همچون پروپان یا گاز طبیعی فشرده شده بکار می‌روند. انواع غیر تحت‌فشار یا آزاد نیز مسئول حمل موادی همچون آب، بنزین یا گازوئیل و فراورده‌های غذایی هستند.

یکی از تریلرهای منحصربه‌فردی که کمتر به چشم می‌خورد تریلرهای دارای بالابر جانبی هستند. تریلرهای موردبحث که با نام خود بارگیر هم شناخته می‌شوند برخلاف تریلرهای سنتی می‌توانند بدون نیاز به تجهیزات بالابر خاص و به لطف بازوهای هیدرولیکی نصب شده در کناره‌های خود محموله‌ها را بارگیری یا تخلیه کنند.

چگونگی اتصال تریلرها به کامیون‌ها

پس از معرفی انواع مختلف تریلرها نوبت به بررسی چگونگی اتصال آنها می رسد. شاید فرایند اتصال تریلرها به کامیون‌ها ساده و سرراست به نظر برسد اما انجام صحیح این کار بسیار مهم است. اگر اتصال به خوبی صورت نگیرد ریسک جدا شدن تریلر وجود دارد که علاوه بر از بین رفتن محموله می‌تواند باعث آسیب دیدن دیگران هم شود. برای انجام این کار از سیستم کوپلینگ استفاده می‌شود. این سیستم از دو بخش کلیدی یعنی چرخ پنجم در کامیون و پین اصلی تریلر تشکیل شده است. چرخ پنجم یک صفحه گرد و تخت است که روی شاسی کامیون نصب شده و به پین اصلی قفل می‌شود. این پین یک قطعه فولادی بسیار محکم در بخش جلو و زیر تریلر است. برای اطمینان از اتصال صحیح این دو قطعه به یکدیگر، راننده کامیون می‌تواند تست ساده‌ای را انجام دهد. او باید هنگام درگیر بودن ترمز تریلر به آرامی حرکت کند. اگر تریلر حرکت نکند اتصال کامیون و تریلر به درستی انجام شده است.

هنگام خرید تریلر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اولین نکته در زمان خرید تریلر نوع محموله قابل‌حمل است. تریلرهای مختلف برای حمل بارهای گوناگون طراحی شده‌اند و بنابراین باید از هماهنگی تریلر و نوع بار اطمینان حاصل کرد. جدای از آن باید درباره وزن محموله‌ها نیز فکر کرد. هر تریلر ظرفیت بارگیری خاص خود را دارد. نباید ریسک حمل بار بیش از حد را به جان خرید چراکه علاوه بر جریمه می‌تواند ریسک ایمنی زیادی را در پی داشته باشد. ابعاد تریلر نیز فاکتور مهمی خواهد بود و باید به آن دقت کرد. موضوع مهم بعدی چگونگی بارگیری و تخلیه تریلر است. تریلرهای تخت دارای کفی باز هستند و از هر جهتی می‌توان بارگیری را انجام داد؛ اما تریلرهای درای ون فقط امکان بارگیری از بخش پشتی را دارند. نهایتاً باید به جنس مواد سازنده تریلرها اشاره کنیم. این تریلرها معمولاً برای حمل بارهای سنگین طراحی می‌شوند و اگرچه تریلرهای آلومینیومی سبک و کم‌مصرف‌تر هستند اما تریلرهای فولادی قوی‌تر بوده و دوام بیشتری دارند. نهایتاً باید به هزینه نهایی هم اشاره کنیم که شامل هزینه خرید، سرویس و نگهداری تریلر است. شاید یک تریلر باکیفیت قیمت بالاتری داشته باشد اما در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا