اخبار خارجیاسلایدشو

معرفی لادا ایسکرا

سدان جدید ایسکرا روی پلت‌فرم CMF-B رنو-نیسان ساخته شده که توسط لادا بومی‌سازی شده است و با پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری ۸ و ۱۶ سوپاپ عرضه خواهد شد.

به گزرش دنده 6 – شرکت روسی لادا پس از مدت‌ها بی‌خبری، در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ، خودروی جدیدی بنام ایسکرا (Iskra) را معرفی کرده است. هرچند این خودرو فعلاً به‌صورت سدان معرفی شده است اما بعداً نسخه‌های کراس و استیشن آن‌هم عرضه خواهد شد. بدین ترتیب، ایسکرا درنهایت به یک خانواده تبدیل می‌شود که جایگزین مدل قدیمی گرانتا خواهد شد. البته با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروسازی روسیه، بعید است که لادا به تولید گرانتا پایان دهد. همچنین این شرکت روسی از ایسکرا به‌عنوان خودرویی یاد کرده که بین مدل‌های گرانتا و وستا قرار خواهد گرفت.

ایسکرا از لحاظ طراحی شباهت زیادی به با وستا دارد اما ابعاد کوچک‌تری خواهد داشت. به‌طورکلی، در این سدان جدید همان زبان طراحی X شکل لادا را می‌بینیم که با تریم‌های کرومی روی دماغه و خطوط روی درها برجسته شده است. این سدان جدید روسی ۴.۳ متر طول و ۱.۷۷ متر عرض دارد درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن ۲.۶ متر است. موضوع مهم‌تر اما چیزی است که زیر این بدنه پنهان شده است. ایسکرا روی پلت‌فرم CMF-B-LS رنو-نیسان ساخته شده است یعنی همان پلت‌فرمی که در جدیدترین نسل داچیا لوگان، ساندرو و داستر به کار رفته است.

ازآنجایی‌که پس از آغاز جنگ اوکراین، رنو تمام روابط خود با لادا را قطع کرد، شاید این موضوع عجیب به نظر برسد اما مثل ایران‌خودرو که پس از تحریم‌ها اقدام به بومی‌سازی پلت‌فرم PF1 پژو کرد، لادا هم پلت‌فرم رنو را بومی‌سازی کرده تا به شرکت‌های خارجی وابسته نباشد. توسعهٔ ایسکرا پیش از قطع رابطهٔ رنو با آوتوواز (مالک برند لادا) آغاز شده بود. با وجود این پلت‌فرم جدید اما ایسکرا با همان پیشرانه‌های قدیمی گرانتا عرضه خواهد شد. پیشرانهٔ پایهٔ این خودرو یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری هشت سوپاپ با ۹۰ اسب بخار قدرت است که در کنار گیربکس پنج سرعتهٔ دستی ارائه می‌شود
پیشرانهٔ قوی‌تر نیز یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ است که ۱۰۶ اسب بخار قدرت دارد و با گیربکس‌های شش سرعته دستی و اتوماتیک CVT قابل خریداری خواهد بود. لادا ایسکرا اوایل سال ۲۰۲۵ روی خط تولید خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا