اخبار خارجیاسلایدر

نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های پیشرانه V8 جدید لامبورگینی تمراریو

پیشرانهٔ V8 جدید لامبورگینی برای تولید ۸۰۰ اسب بخار قدرت و دستیابی به ردلاین ۱۰ هزار rpm ویژگی‌های چشمگیر و منحصربه‌فردی دارد.

به گزارش دنده 6 – لامبورگینی سرانجام پس از حدود یک دهه، جانشین هوراکان را معرفی کرده است. تمراریو به‌عنوان سوپراسپرت پایه و دومین محصول لامبورگینی پس از اوروس، وظیفهٔ سنگینی بر عهده دارد اما خوشبختانه، به لطف پیشرانه هیبریدی جدید و انقلابی‌اش که شباهت زیادی به قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی روئلتو دارد، به نظر می‌رسد بتواند از پس از کار برآید. هرچند هوراکان که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، از همان الگوی گالاردو استفاده می‌کرد اما جهان خودرو طی یک دههٔ گذشته بسیار تغییر کرده و به همین دلیل، تمراریو سوپراسپرتی کاملاً متفاوت با پیشینیان خود است.

برنامهٔ لامبورگینی برای کاهش آلایندگی خودروهای خود و الکتریکی‌سازی تمام محصولاتش، به معنای خداحافظی با پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 هوراکان و جایگزینی آن با پیشرانه‌ای کوچک‌تر و توربوشارژ بود. فراری هم اواسط دههٔ گذشته دقیقاً همین کار را با پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی خود انجام داد و نتیجه موتوری با قدرت و گشتاور بیشتر اما صدای بسیار ضعیف‌تر و کاهش هزار rpm از ردلاین بود. لامبورگینی اما مصمم بود که چنین اشتباهی مرتکب نشود. به همین دلیل، مردان سنت آگاتا درحالی‌که می‌توانستند نسخه‌ای قوی‌تر از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 میل‌لنگ صلیبی که در محصولات متعددی از گروه فولکس‌واگن مثل اوروس استفاده می‌شود را به کار گیرند، مسیر سخت‌تر را انتخاب کردند.

لامبورگینی یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید را به‌طور اختصاصی برای تمراریو توسعه داده است. این پیشرانه که با کد L411 شناخته می‌شود از نوع Hot-V با میل‌لنگ تخت است. درحالی‌که پیشرانهٔ V8 معمولی گروه فولکس‌واگن نسبت قطر سیلندر به کورس پیستون کاملاً مربعی ۸۶ در ۸۶ میلی‌متر دارد، در پیشرانهٔ V8 جدید لامبورگینی، قطر سیلندر ۹۰ میلی‌متر و کورس پیستون ۷۸.۵ میلی‌متر است و این یکی از دلایل اصلی است که باعث می‌شود پیشرانهٔ تمراریو بتواند به ردلاین فوق‌العادهٔ ۱۰ هزار rpm برسد. چنین دور بالایی حتی برای پیشرانه‌های تنفس طبیعی هم دیوانه‌وار است چه رسد به موتورهای توربو ولی بااین‌وجود، لامبورگینی با مجموعه‌ای از متریال و تکنولوژی‌هایی که برای مقاومت در برابر نیروهای چرخشی عظیم طراحی شده‌اند، توانسته به این مهم دست پیدا کند.

پیشرانه Hot-V با ردلاین فوق‌العاده
تمراریو اولین سوپراسپرت موتور وسط لامبورگینی از زمان مدل جالپا در سال ۱۹۸۱ است که از پیشرانهٔ V8 استفاده می‌کند. این پیشرانه ۸۰۰ اسب بخار قدرت بین دور ۹,۰۰۰ تا ۹,۷۵۰ rpm و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور از دور ۴ تا ۷ هزار rpm تولید می‌کند و با تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت در هر لیتر، یکی از بالاترین نسبت‌های قدرت به حجم را در بین پیشرانه‌های امروزی دارد. برای مقایسه، موتور ۵.۲ لیتری V10 هوراکان ۶۴۰ اسب بخار قدرت در ۸ هزار rpm و ۵۸۵ نیوتن متر گشتاور در ۶,۵۰۰ rpm تولید می‌کرد و ردلاین ۸,۵۰۰ rpm داشت. لامبورگینی برای این پیشرانه ترکیب Hot-V را در نظر گرفته که یعنی توربوشارژرها بین دو ردیف سیلندرها در داخل قسمت V موتور قرار گرفته‌اند. به گفتهٔ شرکت ایتالیایی، این ترکیب باعث می‌شود پیشرانه جمع‌وجورتر شود که با توجه به نیاز به نصب موتور الکتریکی، مزیت مهمی خواهد بود.

میل‌لنگ تخت و متریال سبک‌وزن
یکی دیگر از ویژگی‌های چشمگیر موتور L411 لامبورگینی، دور بسیار بالای آن است. بدین منظور، مردان سنت آگاتا از میل‌لنگ تخت و متریال سبک‌وزنی استفاده کرده‌اند تا موتور بتواند دور بالایی را به نمایش بگذارد. ازآنجایی‌که پین‌های روی میل‌لنگ با زاویهٔ ۱۸۰ درجه نسبت به یکدیگر قرار دارند، پیشرانه هنگام دور گیری متعادل خواهد بود و نیازی به وزنه‌های تعادلی که در میل‌لنگ‌های صلیبی می‌بینیم ندارد. علاوه بر این، میل‌لنگ از آلومینیوم ریخته‌گری شده مشابه نمونه‌های مسابقه‌ای ساخته شده و شاتون‌ها از تیتانیوم هستند. در همین حال، لامبورگینی تایپیت‌های سنتی سوپاپ را حذف و آن‌ها را با انگشتی جایگزین کرده است. این انگشتی‌ها با ماده‌ای بنام DLC (کربن الماس مانند) پوشیده شده‌اند. برای اطمینان از روانکاری مناسب در تمام شرایط موقعیت رانندگی نیز برای این پیشرانه سیستم روغن‌کاری کارتل خشک در نظر گرفته شده است که امکان نصب پیشرانه در ارتفاعی پایین‌تر و کاهش مرکز ثقل را هم فراهم کرده است.

سه موتور الکتریکی
هرچند ۸۰۰ اسب بخار پیشرانهٔ V8 تمراریو به‌خودی‌خود رقم چشمگیری است ولی لامبورگینی به این قانع نبود و به همین دلیل، از سیستم پلاگین‌هیبریدی سه موتورهٔ روئلتو هم بهره برده است. یکی از این سه موتور شار محوری که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد، بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ جدید نصب شده است. این موتور که به‌عنوان مکمل پیشرانهٔ V8 عمل می‌کند، با ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور، شکاف‌های قدرت را پر کرده و هرگونه تأخیر توربویی را محو خواهد کرد. دو موتور دیگر نیز که هرکدام ۸۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند، در جلو نصب شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم می‌کنند. این موتورها هرکدام تنها ۲۹ کیلوگرم وزن دارند و کل وزن محور جلو فقط ۷۳ کیلوگرم است. لامبورگینی برای تمراریو باطری کوچک ۳.۸ کیلووات ساعتی را در نظر گرفته که در تونل مرکزی یعنی جایی که قبلاً گیربکس نصب می‌شد قرار گرفته است. این باطری صرفاً امکان حرکت‌های کوتاه و کم‌سرعت را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم خواهد کرد. مجموع خروجی تمام این تشکیلات، ۹۲۰ اسب بخار قدرت خواهد بود اما لامبورگینی مجموع گشتاور را اعلام نکرده است.

صدا و احساس بی‌نظیر لامبورگینی
غرش موتور V10 لامبورگینی یکی از باشکوه‌ترین سمفونی‌های قرن بیست‌ویک بود و به همین دلیل، مردان سنت آگاتا با آزمایش‌های گسترده در اتاق تست آکوستیک خود، تلاش زیادی کرده‌اند تا این موتور V8 جدید هم همان لذت شنیداری که از یک لامبورگینی انتظار می‌رود را ارائه کند. به گفتهٔ این شرکت، صدای موتور L411 هیجان‌انگیزتر از اکثر پیشرانه‌های توربو خواهد بود که این مهم به لطف اتصال ویژه بین دو ردیف سیلندرها و همین‌طور توجه ویژه به سیستم اگزوز حاصل شده است. در تمراریو حتی دسته‌موتورها به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که عمداً لرزش‌های موتور را مستقیماً به صندلی منتقل کنند تا تجربهٔ احساسی منحصربه‌فردی برای راننده فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا