اخبار داخلی

پرفروش‌ترین وانت‌های بازار ایران

با نگاهی به آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، پرفروش‌ترین وانت‌های بازار کشورمان طی سال گذشته را مشخص خواهیم کرد. 

به گزارش دنده 6 – بازار وانت‌ها در کشورمان سال‌ها است که تحت سلطهٔ چند مدل محدود قرار دارد. این خودروها که عمدتاً از وانت‌های بسیار قدیمی هستند، با کمترین کیفیت و امکانات وظیفهٔ حمل‌ونقل بارهای سبک را بر عهده دارند و خریداران ایرانی هم چاره‌ای جز انتخاب آن‌ها ندارند. البته طی چند سال اخیر وانت‌های چینی زیادی به بازار کشورمان عرضه شده‌اند اما این پیکاپ‌ها به دلیل قیمت بالا، فروش جندانی ندارند و عمدهٔ فروش پیکاپ‌ها متعلق به مدل‌های زیر یک میلیارد تومان است. هرچند در کشورمان آمار فروش خودروها اعلام نمی‌شود اما از روی آمار تولید می‌توان پرفروش‌ترین خودروها را پیدا کرد. در سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۱۶۶,۳۰۳ دستگاه وانت در کشورمان توسط خودروسازان مختلف تولید شده که افزایشی ۳۲ درصدی نسبت به تولید ۱۲۵,۶۳۳ دستگاهی سال ۱۴۰۱ داشته است. در ادامه با پرفروش‌ترین وانت‌های بازار ایران در سال ۱۴۰۲ آشنا خواهیم شد.

۷-فوتون G7 بنزینی
تولید: ۲,۳۳۴ دستگاه

ایران‌خودرو دیزل سال‌ها است که پیکاپ‌های شرکت چینی فوتون را مونتاژ می‌کند. در پاییز سال ۱۴۰۱ درحالی‌که هشت سال از حضور پیکاپ‌های فوتون در بازار کشورمان می‌گذشت، این شرکت نسل جدید پیکاپ فوتون را با نام G7 و پیشرانهٔ بنزینی معرفی کرد. فوتون G7 با قیمت کارخانه‌ای دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان، یکی از گران‌ترین وانت‌های بازار ایران محسوب می‌شود ولی بااین‌وجود، سال گذشته ۲,۳۳۴ دستگاه از آن تولید شده که افزایش ۳۲۵ درصدی را نسبت به ۵۴۹ دستگاه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. ایران‌خودرو دیزل در کنار این، نسخهٔ فیس‌لیفت نسل قبلی پیکاپ فوتون را هم با پیشرانهٔ دیزلی تولید می‌کرد اما سال گذشته از این مدل تنها ۸۰۴ دستگاه ساخته شده و تولید آن متوقف شده است.

۶-مکث کلوت
تولید: ۳,۹۷۰ دستگاه

شرکت ماموت خودرو پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، تصمیم گرفت در حوزهٔ مونتاژ خودرو فعالیت خود را ادامه دهد و بدین منظور شرکتی بنام مکث موتور را تأسیس کرد. اولین خودروی مونتاژی این شرکت، پیکاپ چینی دایون V5 بود که مکث موتور در بازار ایران نام کلوت را برای آن انتخاب کرد. تولید این پیکاپ در سال ۱۴۰۰ با گیربکس دستی آغاز شد و از اواسط سال ۱۴۰۱ مکث موتور نسخهٔ اتوماتیک را هم به خط تولید خود اضافه کرد. در سال ۱۴۰۲، عمدهٔ تولید کلوت از نوع اتوماتیک با ۳,۳۹۲ دستگاه بوده که افزایش ۷۰۸ درصدی نسبت به سال قبل داشته درحالی‌که تولید نسخهٔ دستی با ۵۸ درصد کاهش به تنها ۵۷۸ دستگاه رسیده است.

۵-کی‌ام‌سی T8
تولید: ۱۱,۶۴۷ دستگاه

کرمان موتور که در طول دوران فعالیت خود سابقهٔ تولید پیکاپ را نداشت، در سال ۱۳۹۹ جک T8 را به‌عنوان اولین پیکاپ خود روی خط تولید برد. البته برای دور زدن تحریم‌ها، برای این پیکاپ در بازار ایران برند کی‌ام‌سی در نظر گرفته شد. T8 هرچند اولین تجربهٔ کرمان موتور در مونتاژ و عرضهٔ پیکاپ بود اما با استقبال مناسبی مواجه شد و خیلی زود جای خود را در بازار کشورمان باز کرد تا جایی که T8 در سال ۱۴۰۲ با تولید ۱۱,۶۴۷ دستگاه که ۲۷ درصد نسبت به ۹,۱۸۸ دستگاه سال ۱۴۰۱ افزایش داشته، پرفروش‌ترین وانت چینی بازار ایران بوده است. در بهمن گذشته نیز کرمان موتور در نمایشگاه تهران پیکاپ جدید T9 را معرفی کرد که در اصل فیس‌لیفتی روی T8 محسوب می‌شود.

۴-بهمن کارا
تولید: ۱۵,۱۰۶ دستگاه

کارا یکی از قدیمی‌ترین وانت‌های در حال تولید کشورمان بود. این خودرو در اصل نسل سوم وانت‌های سری B مزدا است که تولید آن در سال ۱۳۶۳ در کشورمان آغاز شد. تولید این وانت برای چندین دهه بدون تغییر خاصی ادامه یافت و در اوایل دههٔ ۹۰ زمانی که پیشرانه‌اش تغییر کرد به کارا تغییر نام داد. سرانجام در اواخر سال ۱۴۰۲ گروه بهمن به تولید این وانت فرتوت پایان داد. بااین‌حال، سال گذشته از نسخهٔ دو کابین کارا ۶,۰۸۷ دستگاه و از نسخهٔ تک کابین ۹,۰۱۹ دستگاه تولید شد که به ترتیب ۸ درصد و ۱۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. گروه بهمن در حالی از جایگزینی کارا با وانت کاپرا خبر داد که از این وانت چینی در سال ۱۴۰۲ تنها ۱,۱۳۰ دستگاه تولید شده است.

۳-آریسان ۲
تولید: ۲۰,۶۰۸ دستگاه

ایران‌خودرو در سال ۱۳۹۴ تولید وانت جدید آریسان را به‌عنوان جایگزین وانت پیکان آغاز کرد. این وانت اما که از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور پیکان استفاده می‌کرد و دیفرانسیل عقب بود، از مشکلات مختلفی رنج می‌برد و به همین دلیل تولید آن در سال ۱۳۹۹ خاتمه یافت تا اینکه در نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۱، ایران‌خودرو نسخهٔ جدید این وانت را با نام آریسان ۲ به بازار فرستاد. مهم‌ترین تغییر این مدل، تجهیز به پیشرانهٔ XU7P پژو و تغییر انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو است. به نظر می‌رسد خریداران از این تغییر استقبال کرده‌اند زیرا تولید آریسان ۲ در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۲۶۷ درصدی به ۲۰,۶۰۸ دستگاه رسیده تا سومین وانت پرفروش بازار کشورمان لقب گیرد.

۲-وانت نیسان
تولید: ۴۸,۱۶۵ دستگاه

وانت باستانی نیسان جونیور همچنان در کشورمان محبوب و پرفروش است. تولید انواع این خودرو در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۸.۲ درصدی به ۴۸,۱۶۵ دستگاه رسیده که از این تعداد، سهم نسخهٔ دوگانه‌سوز ۲۲,۴۱۹ دستگاه و نسخهٔ بنزینی ۲۵,۱۷۸ دستگاه بوده اما تولید نسخهٔ دیزلی با ۸۴ درصد کاهش به تنها ۵۶۷ دستگاه رسیده است. این در حالی است که از پادرا به‌عنوان نسخهٔ جدید وانت نیسان تنها ۱,۸۰۲ دستگاه تولید شده است. این نشان می‌دهد که خریداران همچنان همان وانت قدیمی را ترجیح می‌دهند. از نسخهٔ دو کابین پادرا یعنی کارون هم در سال ۱۴۰۲ تنها ۱۲۳ دستگاه تولید شده است تا پروژهٔ وانت‌های جدید زامیاد به شکست کامل تبدیل شود.

۱-سایپا ۱۵۱
تولید: ۵۹,۹۸۸ دستگاه

هرچند تولید پراید سواری سال‌ها است که خاتمه پیدا کرده اما نسخهٔ وانت آن همچنان در حال تولید بوده و کماکان خریدار دارد تا جایی که سایپا ۱۵۱ در سال ۱۴۰۲ با اختلاف زیادی نسبت به رقیب اصلی خود یعنی آریسان ۲، پرفروش‌ترین وانت ایران بوده است. البته با توجه به اینکه ۱۵۱ با قیمت ۳۱۵ میلیون تومانی، ارزان‌ترین وانت و به‌طورکلی، ارزان‌ترین خودروی بازار کشورمان محسوب می‌شود، این موضوع خیلی تعجبی ندارد. تولید این وانت کوچک در سال ۱۴۰۲ با افزایشی ۳۷ درصدی، از ۴۳,۸۰۰ دستگاه سال ۱۴۰۱ به نزدیک ۶۰ هزار دستگاه رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا