اخبار خارجیاسلایدرجنگندهنظامی

کدام کشورها بیشترین تعداد جنگنده های سوخو را در اختیار دارند؟

اگر می‌خواهید بدانید نیروهای هوایی کدام کشورها بیشترین تعداد جنگنده های سوخو را در اختیار دارند این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش دنده 6 – روسیه چندین دهه است به تولید ناوگان هواپیماهای نظامی توانمند و قابل‌توجه می‌پردازد هرچند اکثر افراد فکر می‌کنند عمده تولیدات این کشور خانواده جت‌های جنگنده میگ هستند. اگرچه صنایع دفاعی این کشور به تولید نمونه‌های گوناگون میگ نیز می‌پردازد اما جنگنده های سوخو هم در جهان کاملاً شناخته شده‌اند. شرکت JSC سوخو قبل از جنگ جهانی دوم تأسیس شده و تولیداتش همان‌طور که استحضار دارید توانایی‌های متنوعی دارند. جدیدترین نسخه از جنگنده سوخو با نام سوخو ۵۷ فلون شناخته می‌شود که یک جنگنده نسل پنجم پنهان‌کار و چندمنظوره است و جایگزین محصولات قدیمی همچون میگ ۲۹ و سوخو ۲۷ به شمار می‌رود. اگرچه روسیه ناوگان بزرگی از جت‌های سوخو را در اختیار دارد اما محصولات خود را صادر نیز می‌کند و به همین خاطر می‌خواهیم بدانیم کدام کشورها بیشترین تعداد از جنگنده های سوخو را در اختیار دارند.

باید دانست روسیه بیشترین تعداد جنگنده های سوخو را در ارتش خود به کار گرفته و بیش از ۱۰۰۰ فروند از سوخو در نسخه‌های مختلف در نیروی هوایی این کشور حضور دارند. پس از روسیه، ۹ کشور وجود دارند که حداقل از ۵۰ فروند سوخو استفاده می‌کنند و در ۲۵ کشور دیگر، تعداد جنگنده های سوخو روسیه به کمتر از ۵۰ فروند می‌رسد. بنا به گزارش ورلد ایر فورسس که تعداد جنگنده های در حال سرویس در دنیا را بررسی می‌کند، روسیه دارای ۱۰۸۲ فروند جنگنده سوخو است که از این تعداد ۴۹ فروند برای آموزش استفاده شده و ۱۱۰ فروند دیگر نیز سفارش داده شده‌اند. پس از روسیه، کشور چین در رده دوم با ۳۹۹ فروند جنگنده سوخو قرار دارد.

سومین کشوری که بیشترین تعداد از جنگنده های سوخو را استفاده می‌کند هند با ۲۶۶ فروند است و پس از آن نیز تعداد جنگنده های در اختیار کشورها به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. رده چهارم این جدول به الجزایر با ۱۰۵ فروند می‌رسد و پس از آن نیز ویتنام با ۷۹ فروند، قزاقستان با ۶۹ فروند و اوکراین با ۶۵ فروند قرار می‌گیرند. البته بر اساس گزارش‌ها، اوکراین ۱۵ فروند از جنگنده های سوخو خود را از دست داده و بنابراین آمار مربوط به آن شاید دقیق نباشد. سه کشور دیگر با حداقل ۵۰ فروند جنگنده سوخو در نیروی هوایی خود به ترتیب بلاروس، سوریه و کره شمالی با ۶۱، ۵۷ و ۵۶ فروند هستند. این ۱۰ کشور در مجموع ۲۲۳۹ فروند سوخو را در اختیار دارند که رقم قابل‌توجهی خواهد بود زیرا گفته می‌شود در مجموع فقط ۲۶۲۸ فروند سوخو در دنیا وجود دارند. با این تفاسیر، حدود ۸۵ درصد از کل جنگنده های سوخو عملیاتی فقط در اختیار ۱۰ کشور قرار دارند. البته باید به این نکته اشاره کرد که همه نسخه‌های سوخو توانایی‌های مشابهی ندارند و اکثرشان قدیمی هستند.

با اینکه نسل‌های مختلفی از جنگنده های سوخو تولید شده اما نمونه‌های معدودی از آن‌ها عملیاتی هستند که شامل سوخو ۲۲ فیتر D، سوخو ۲۴ فنسر، سوخو ۲۵ فراگ فوت، سوخو ۲۷ فلنکر، سوخو ۳۰ فلنکر C، سوخو ۳۳ فلنکر D، سوخو ۳۴ فولبک، سوخو ۳۵ فلنکر E و سوخو ۵۷ فلون خواهند بود. سوخو ۳۰ بیشترین میزان استفاده بین تمامی مدل‌های این جنگنده را دارد و ۱۰.۸ درصد ناوگان تولیدی سوخو را به خود اختصاص می‌دهد. این جنگنده نسل چهارم و چندمنظوره می‌تواند مأموریت‌های مختلفی را انجام دهد و رقیب آن نیز F-15E ایگل است. اکثر نمونه‌های عملیاتی سوخو ۳۰ در دنیا در اختیار نیروی هوایی هند هستند به گونه‌ای که تمامی ۲۶۶ فروند سوخوهای این کشور از نوع سوخو ۳۰ بوده و ۱۲ فروند نیز در آینده تحویل هند خواهند شد.

اما پس از سوخو ۳۰، جنگنده سوخو ۲۴ با سهم ۱۰.۷ درصدی نقش پررنگی در این خانواده دارد. سوخو ۲۴ بسیار قدیمی‌تر بوده و در اوایل دهه ۷۰ میلادی معرفی شده است. این جنگنده اساساً به عنوان بمب‌افکن عمل می‌کند هرچند توانایی حمله هوا به هوا را نیز دارد. سوخو همچنان به ارتقای نسخه‌های مختلف این جنگنده ادامه می‌دهد و احتمالاً در آینده شاهد تولید مدل‌های جدید از جمله سوخو ۷۵ چک میت خواهیم بود. این جنگنده از سال ۲۰۲۱ در حال توسعه است. اما بد نیست لیست کشورهایی با کمترین میزان موجودی جنگنده های سوخو را نیز معرفی کنیم. با اینکه ۱۰ کشور جهان بیش از ۸۵ درصد این جنگنده ها را در اختیار دارند اما همچنان کشورهای دیگری از جنگنده های ساخت روسیه استفاده می‌کنند. پس از کره شمالی که ۵۶ فروند از جنگنده های موردبحث را در دست دارد، کشورهای آنگولا و ازبکستان با ۳۸ فروند سوخو عملیاتی قرار می‌گیرند. ایران و لهستان نیز ۳۲ فروند سوخو را در اختیار داشته و این رقم برای کشورهای عراق، ترکمنستان، یمن، ونزوئلا و اتیوپی به ۳۰، ۲۵، ۲۳، ۲۱ و ۲۱ فروند می‌رسد.

در رده‌های بعدی نیز کشورهای مالزی، ارمنستان، اندونزی، سودان، آذربایجان، چاد، پرو، بلغارستان، کنگو، اوگاندا، گینه، لیبی، اریتره، میانمار و نیجر قرار دارند که تعداد جنگنده های سوخو آن‌ها کمتر از ۱۸ فروند است. ۲۵ کشوری که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم در مجموع ۳۸۹ فروند جنگنده سوخو در نسخه‌های گوناگون را استفاده می‌کنند. البته باید گفت روسیه این روزها به خاطر جنگ اوکراین سیستم‌های دفاعی و نظامی زیادی را صادر نمی‌کند و جدای از بحث تأمین منابع، تحریم‌ها نیز وجود دارند که باعث محدودتر شدن تبادلات مالی و نظامی این کشور با مشتریان سابقش شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا