اخبار داخلی

آزادسازی کامل و بی‌قیدوشرط واردات

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب باید به‌زودی تصمیمات مهمی برای صنعت و بازار خودروی ایران اتخاذ کند که می‌تواند روی بخش بزرگی از مصرف‌کنندگان و مردم تأثیرگذار باشد.

به گزارش دنده 6 – در سال‌های اخیر، افزایش بی‌رحمانه و سرکش قیمت خودرو در بازار ایران، باعث شده تا اخلالی بزرگ در تولید، عرضه و فروش محصولات خودرویی در ایران شکل بگیرد. تحریم بهانه‌ای شد تا عرضه همواره کمتر از تقاضا باشد و از سویی تورم هم خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد و گپ ایجاد شده بین قیمت رسمی و غیررسمی هم باعث تشدید دلالی در این زمینه شد.

باوجود افزایش افسارگسیخته قیمت ارز، قیمت خودروها از قیمت دلار نیز پیشی گرفته‌اند. هرکسی قیمت دلخواه و فضایی روی خودروی در حال فروش خود می‌گذارد. بازار از خریداران واقعی تهی شده و دلالان جولان می‌دهند. چندین راه حل برای رفع این مشکلات نیز دچار لکنت و نقص بوده و از قرعه‌کشی و سامانه‌های یکپارچه متعدد تا عرضه خودرو در بورس نتوانسته‌اند روشی برای رسیدن خودرو به متقاضیان واقعی باشند و قیمت‌ها را مهار کنند.مهم‌ترین راه حل برای تنظیم بازار، واردات خودرو بود که آن‌قدر ناقص و الکن و پر ایراد اجرا شد که نه‌تنها به شعارها و اهداف اولیه خود نرسید که تبدیل به یک شکست مفتضحانه شد که نه قیمت‌ها را کنترل کرد نه تأثیری مثبت روی بازار خودرو بر جای گذاشت و نه باعث پرشدن شکاف عرضه خودرو با تقاضا شد و نه رقابت و رشدی در نتیجه آن برای صنعت تولید خودروی ایران حاصل شد.

واردات خودروی کارکرده نیز که توسط مجلس تصویب شد و به دولت هم ابلاغ شد، ظاهراً بایگانی شده و برخی عقیده دارند واردات چنین خودروهایی در شان مردمان ایران نیست و شأن مردم را سوار شدن به خودروهای از رده خارج داخلی با قیمت گزاف و با ایمنی پایین و آلودگی بالا می‌دانند. اما در حقیقت باید فریاد زد که این حق مردمان نجیب ما نیست که به خودروهایی با امنیت و تکنولوژی پایین و قیمت بسیار بالا دچار شوند.اقتصاد ایران امروزه از خودروهای پرمصرف و نا ایمن و پر استهلاک، ضربه‌های عمیقی دریافت می‌کند و اگر عمیق بنگریم، تغییرات اساسی در روش‌ها و برنامه‌ها می‌تواند باعث نجات اقتصاد و ثروت کشور و مردم شود. هرچند هنوز هم طیفی بر طبل حمایت از تولید و کار بکوبند و دیگر جنبه‌ها را قربانی چنین شعاری نمایند.

صد افسوس که تاکنون گوش شنوایی بر دلسوزان صنعت خودرو باز نبود. اما انتظار می‌رود این بار با توجه به بیانات رئیس‌جمهور منتخب در زمان انتخابات، ایشان برای جمع نمودن این آشفته‌بازار هم که شده شجاعانه همه محدودیت‌های واردات خودرو را لغو کنند تا ریشه هرچه سودجوی این بازار خشکانده شود و مردم به آنچه شایستگی آن را دارند برسند. البته تا زمانی که دولت بخواهد خود از واردات خودرو، سود کلانی کسب کند، نفعی به مردم عادی نخواهد رسید. طبیعی است که پشت چنین فشاری، خودروسازان فشل داخلی قرار می‌گیرند.

اما در حالت ایده‌آل، مردم باید بتوانند به‌صورت آزادانه خود خودروی دلخواه خود را چه نو یا دست‌دوم انتخاب و وارد کنند و شان خرید آن را هم خود درنظر بگیرند. حداقل این است که خودروی ۱۰ هزار دلاری، در ایران هم به همان ۱۰ هزار دلار به مردم فروخته شود و در این حال تنها چیزی که از دست می‌رود، سودی است که اکنون در جیب دلالان و سودجویان سرازیر است.

از رئیس‌جمهور منتخب می‌خواهیم، واردات خودرو را بدون قید و شرط‌های جهت‌دار به سمت منافع مافیای خودرو، برای هر ایرانی آزاد کند. از هر نوع، هر قیمت و هر کجا و با تشخیص و انتخاب خود خریدار. این انتخابی است که باید بدان احترام گذاشت. دولت نیز باید کیسه خود برای کسب منفعت از واردات خودرو را به نفع مردم کوچک‌تر کند و یا قید آن را بزند و در عوض از منافع غیرمستقیم آن بهره ببرد.بار دیگر باید یادآوری کنیم که واردات بدون قیدوشرط نه‌تنها زیانی برای اقتصاد کشور و صنعت و اشتغال‌زایی ندارد؛ بلکه با واردات خودروهای به‌روز و ایمن علاوه بر کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت در بُعد کلان به اقتصاد کشور کمک هم می‌شود و با ایجاد رقابت باعث رشد و ارتقای خودروسازی داخلی هم خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا