آزمایش: افشین خالدی- نریمان اصغریان عکس: احسان شمس نیا – صبا سادات حقی
تب ورود خودروهای چینی به کشور بالا گرفته، عدم وجود تنوع در محصولات داخلی بهانه ای برای ورود خودروهای ارزان قیمت چینی شده. خودروهایی با برندهای جدید که مردم به صورت محدود با آنها آشنایی دارند، بسیاری از افرادی که این خودروها را می خرند خود را فردی ریسک پذیر معرفی می کنند.
اما واقعا این خودروها چقدر ارزش خرید دارند؟ شاسی بلندسازی یک سگمنت سخت در بین سازندگان خودرو است. چینی ها هم با وجود اینکه تجربه زیادی در خودروسازی ندارند به سرعت به سمت شاسی بلند رفته اند و با همان سرعت در حال نفوذ به بازار کشورمان هستند. در این مقاله با آزمایش دو خودروی ام وی ام X33 و لیفان X60 سعی در شناسایی توانایی های این دو خودروی چینی داریم.
طراحی
ام وی ام X33 یا همان چری تیگو حدود دو سال است که مهمان ایرانی هاست. با ظاهر آن آشنایی داریم، خودرویی که بی شباهت به ویتارا نیست، نمی توان به این راحتی به آن نمره قبولی داد. پیش از آنکه به طراحی کلی خودرو بپردازید فواصل بین برخی قطعات در ظاهر نظر را به خود جلب می کند. ابتدا تصور می شود با خطای مونتاژ روبرو هستید اما کمی دقت مشخص می شود اشکال از طراحی قطعات است جایی که فضای زیادی بین در عقب و گلگیر به وجود آمده از نمای پهلو ضربه سنگینی به طراحی خودرو زده است.
در ادامه اگر به جلوی خودرو بروید شاهد همین فضا به شیوه ای غیر حرفه ای تر در محل بسته شده درب موتور هستید به نحوی که تصویر می شود خودرو در آن ناحیه ضربه خورده است . البته با وجود اشکال در طراحی قطعات در حالت کلی هماهنگی فرمی مناسبی بین 3 جهت خودرو می توان دریافت کرد.
img_2310
اما لیفان X60 وضعیت بهتری دارد. به سختی می توان اشکال طراحی قطعاتی در آن پیدا کرد ،به غیر از فضای ایجاد شده بین درب موتور و چراغها که مرتبا به شما این احساس را القا می کند که درب موتور باز است در مابقی قسمتها، قطعات به خوبی ساخته و پرداخته و مونتاژ شده اند. در حالت کلی ظاهر لیفان X60 با طراحی به روز تر که دماغه آن به نوعی به نظر تغییر یافته سانتافه است در قیاس با رقیب خود یعنی ایکس 33 بسیار چشم نواز تر است.
فضای داخلی
با ایکس 33 شروع می کنیم، پس از ورود به کابین این خودرو با انبوهی از قطعات بسیار بی کیفیت پلاستیکی روبرو می شوید که شاید به سختی در خودروهای بسیار ارزان قیمت ایرانی هم نمونه آن را دیده باشید. موقعیت سواری ایکس 33 علیرغم صندلی های کوچک آن وضعیت بدی ندارد اما توقع یک صندلی با کیفیت و ارگونومیک را نداشته باشید. با توجه به ارتفاع آن راننده تسلط خوبی بر روی جاده دارد،آینه ها به اندازه کافی بزرگ هستند و دید عقب راننده هم متناسب است.
صندلی های عقب برای ایجاد فضای بار بیشتر به صورت خوابیده در می آیند ولی با توجه به نوع طراحی به صورت یک دست نخواهد شد و برای حمل اجسام یک تکه بزرگ وضعیت مناسبی ندارد. در دسترس بودن ادوات داخلی با توجه به سادگی کنسول خوب است و راننده می تواند در حین رانندگی به همه چیز دسترسی داشته باشد.
اما لیفان X60 وضعیت بهتری دارد، پس از ورود به خودرو شما به یاد خودروهای ژاپنی خصوصا تویوتا راو4 می اندازد، البته بدون در نظر گرفتن کیفیت. فضای داخلی خودرو نسبت به ایکس 33 بسیار ظریف تر و با کیفیت تر است و مشخص است لیفان قصد داشته حداقل ها را در این خودرو رعایت کند اگر چه به رقبای ژاپنی و کره ای خود نزدیک نمی شود ولی نسبت به هم وطن رقیب خود چند پله بالاتر است و می تواند بازه قیمتی خود را توجیح کند.
رو دری ها با چرم مصنوعی دوخت و تزئین شده اند و جنس داشبورد از مواد نرم و براق است. کیلومتر شماره به صورت دیجیتالی است و با وجود اینکه از نظر زیبایی چندان بد به نظر نمی رسد اما راننده نیاز به دقت بیشتری برای خواندن سرعت دارد، صندلی های عقب لیفان بر خلاف ایکس 33 به صورت کامل با کف فضای بار هم سطح می شوند در نتیجه فضای مناسبی برای جابجایی وسائل به وجود می آید.
صندلی های عقب لیفان به صورت پله ای به عقب می خوابند در حالیکه در ایکس 33 این قابلیت وجود ندارد، ایکس 33 قابلیت عقب رفتن صندلی را برای داشتن فضای پای بیشتر دارد که البته باز هم نمی تواند به فضای پای لیفان در حالت عادی دست پیدا کند. از دیگر برتری های لیفان در فضای داخلی می توان به سانروف بزرگتر، فضای بار بیشتر، سیستم صوتی بهتر، تسلط بیشتر بر جاده اشاره کرد.
رانندگی
با استارت ایکس 33 و لیفان X60 تفاوتی در حین استارت دو خودرو ملاحظه نشده و به راحتی استارت می خورند ، با توجه به عایق بندی بهتر X60 نفوذ صدا به داخل این خودرو کمتر از ایکس 33 است. در حرکت نیز این عایق بندی بیشتر به چشم می آید. در حالت درجا اگر بخواهید دور موتور در ایکس 33 بالا ببرید ابتدا کمی احساس خطر به شما دست پیدا می دهد، از آن جهت که عملکرد موتور هارشینگ شدیدی دارد این وضعیت در لیفان بسیار بهتر است.
حین رانندگی فرمان دو خودرو تیز است و حس خاصی را به راننده منتقل نمی کند. در ترمزگیری شدید X60 واکنش بسیار خوبی نشان می دهد و می توان به آن اعتماد کرد چیزی در ایکس 33 هم به صورت خفیف تر وجود دارد. دو خودرو از صدای گیربکس رنج می برند، ایکس 33 صدای زوزه مالکین را آزرده کرده و در لیفان صدای ناهنجاری که برخی اوقات منجر به تعویض گیربکس توسط نمایندگی شده مالک را دچار دردسر کرده است.
با وجود آنکه فاصله بین دو محور لیفان بیشتر از ایکس 33 است اما این لیفان است که به دلیل شاسی بهتر قدرت مانور پذیری خود را به ایکس 33 دیکته می کند، از دلایل دیگر وجود استرس بار در لیفان و سیستم تعلیق با کیفیت تر است. عبور از سرعت گیر ها با لیفان راحت تر است و احساس خطر کمتری به شما دست پیدا می کند. از نظر مصرف سوخت دو خودرو با توجه به قدرت موتور در وضعیت خوبی قرار دارند و هر دو خودرو با توجه به شرایط رانندگی و تعداد سرنشین در سیکل ترکیبی در بین 8 الی 9 لیتر مصرف سوخت دارند.
در بخش امکانات هر دو خودرو به سانروف مجهز هستند و صندلی های دو خودرو نیز از نوع چرم می باشد. تهویه دو خودرو از نوع دستی است. ایکس 33به گرم کن صندلی جلو نیز تجهیز شده است. از نظر امکانات ایمنی دو خودر مجهز به دو ایربگ برای سرنشینان جلو، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD هستند.
تست تصادف
ام وی ام ایکس 33 توسط موسسه ایمنی استرالیا مورد آزمایش قرار گرفته که نتیجه بسیار ضعیف دو ستاره را دریافت نموده، در توضیحی که موسسه ایمنی استرالیا در مورد خودرو ارائه کرده به بدنه بسیار ضعیف خودرو اشاره نموده و خاطر نشان کرده ضربات شدیدی به پا ، دست و سینه آدمک های تست وارد شده است. لازم به ذکر است کمپانی چری حاضر به ارائه خودرو به موسسه ایمنی استرالیا جهت ادامه تست تصادف برای برخورد از پهلو به بهانه فراخوان نشده است، در نتیجه این موسسه فقط برخورد از جلو را مورد آزمایش قرار داده است. اما لیفان فقط توسط موسسه ایمنی چین مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته 4 ستاره را از آن تست برای خود بدست بیاورد اما با توجه به آنکه استاندارد تست در چین با استاندارد تست استرالیا متفاوت است نمی توان در این مورد دو خودرو را با هم مقایسه نمود.
موتور، گیربکس، عملکرد
ام وی ام X33 و لیفان X60 از موتورهای 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجمهای 2.0 و 1.8 لیتر بهره می برند. هر دو خودرو از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ بهره مند هستند. قدرت و گشتاور X33 به ترتیب 6 اسب بخار و 14 نیوتن متر بیشتر از لیفان است. با احتساب وزن 1375 کیلوگرمی ام وی ام و 1330 کیلوگرمی لیفان نسبت نیرو به وزن این دو خودرو تقریبا برابر است. لازم به ذکر است که ام وی ام از دریچه گاز سیمی و لیفان از دریچه گاز برقی سود می برد و به همین خاطر با فشردن پدال گاز اندکی تاخیر در لیفان نسبت به ام وی ام احساس میشد. البته این تاخیر در حدی نیست که زیاد آزار دهنده باشد و کم کم به آن عادت می کنید.
از آنجایی که سایز رینگ و لاستیک این دو خودرو دقیقا یکسان می باشد می توان از این عامل در شتاب و کشش فاکتور گرفت و فقط به مقایسه میزان سبکی یا سنگینی ضرایب گیربکس ها پرداخت. پس از بررسی گیربکس دو خودرو و سنجش دور موتور با استفاده از دستگاه و خواندن سرعت دقیق از روی GPS اینطور مشخص شد که دنده های 1 و 2 و 3 و 4 در لیفان سبکتر از ام وی ام هستند ولی دنده 5 لیفان با اختلاف قابل توجهی سنگینتر از ام وی ام بود.
سرعت در دور 3000 در دنده های 1 و 2 و 3 و 4 و 5 برای لیفان به ترتیب 27 و 45 و 64 و 87 و 98 و برای ام وی ام 24 و 44 و 63 و 84 و 106 بود. متاسفانه به علت محدودیت زمانی فرصت تست کشش به صورت بغل به بغل میسر نشد ولی با توجه به ضرایب سنگینتر گیربکس ام وی ام و دریچه گاز سیمی و گشتاور بیشتر اینطور احساس میشد که در دورهای پایین در دنده های 1 تا 4 قویتر از لیفان عمل کند ولی با توجه به اختلاف زیاد در ضریب دنده 5 احتمالا برتری کشش در این دنده با لیفان است.
البته لیفان نیز با اینکه در دور 4200 به حداکثر گشتاور خود می رسد ولی در دورهای پایین انعطاف پذیری خوبی دارد و در رانندگی روزمره احساس کمبود کشش زیاد در آن احساس نمی شود که علت این امر علاوه بر تنفس خوب موتور در دورهای پایین (به لطف زمانبندی متغیر) تا حدی به خاطر شاتونهای بسیار بلند این موتور است که در تولید گشتاور مناسب در دور پایین موثر است.
برای اینکه شتاب دو خودرو بهتر سنجیده شود تست شتاب توسط راننده یکسان انجام شد تا اثر مهارت راننده خنثی شود و تایم گیری با دستگاه مخصوص آغاز شد. اولین تست با X33 شروع شد. بار اول لانچ از حالت سکون با دور 4000 الی 4200 بررسی شد که به علت هرزگردی بیش از حد تایم خوبی به دست نیامد. بار دوم و سوم لانچ با دور موتور حدود 3800 انجام شد و برای اینکه هرز گردی به حداقل برسد به محض رها کردن کلاچ نباید پدال گاز را تخته کنید تا اندکی جلوی هرزگردی گرفته شود ، درست قبل از پایان هرزگردی پدال را تخته کنید و دنده ها را در دور 6000 تعویض کنید در نتیجه بهترین تایم ثبت می شود زیرا بعد از دور 6000 افت گشتاور شدید است و بالاتر بردن دور از 6000 سودی ندارد.
با اینکه درجه بندی ردلاین تا 6500 است ولی ام وی ام در دور حدود 6200 کات آف می کند. هنگام تایم گیری با لیفان مشخص می شود که این خودرو به علت برقی بودن دریچه گاز هنگام حرکت از حالت سکون دچار کپ زیادی می شود (مانند خودرویی که بدون خاموش کردن ESP بخواهد از حالت سکون لانچ کند) و باید مقداری با پدال کلاچ و گاز بازی کنید تا بتوانید این کپ را به حداقل برسانید.
دور موتور را به 4000 رسانده و کلاچ را رها کنید و بلافاصله پس از برطرف شدن کپ سریع پدال گاز را تا انتها فشار دهید و حرکت کنید. چون حداکثر توان لیفان در دور 6000 به دست می آید و در همین دور نیز کات آف می کند باید دنده ها دقیقا قبل از کات آف تعویض شوند تا توان موتور زیاد هدر نرود. البته باید دقت کافی داشته باشید تا موتور کات آف نکند در غیر این صورت تایم خوبی به دست نمی آید.
با مقایسه تایمهای 0 تا 100 به دست آمده در جدول انتهای مقاله مشخص می شود که از حالت سکون لیفان با وجود کُپی که در ابتدای حرکت داشت 0.4 ثانیه زودتر از ام وی ام به سرعت 100 رسید.
اگر این کُپ در ابتدای حرکت از سکون وجود نداشت لیفان به راحتی می توانست تایمهای زیر 13.0 ثانیه را ثبت کند. با بررسی های انجام شده مشخص می شود این کپ بیشتر از حالت سکون وجود دارد و اگر شتابگیری در حال حرکت از سرعت 10 یا 20 در دنده 1 آغاز شود این کپ خیلی کمتر می شود و لیفان تواناییهای خود را بهتر نشان می دهد. تستها در دمای حدود 25 درجه و ارتفاع 1350 متر از سطح دریا انجام شد.
ارزش
هم اکنون لیفان X60 در بازار در حدود 63 میلیون تومان قیمت دارد و توانست به عنوان خودروی برتر آزمایش امروز خود را معرفی کند اما قیمت ام وی ام ایکس 33 در حدود 60 میلیون تومان است، متاسفانه با توجه اشکالات عمده و اساسی خودروی ایکس 33 نمی تواند نسبت به قیمت پرداختی خود را توجیه کند، این درحالیست علاوه بر ضعف های طراحی و ساختاری دارای اشکالات کیفی نیز می باشد. به طور مثال با وجود آنکه تنها یک سال از کارکرد ایکس 33 مورد آزمایش می گذشت عایق بندی زیر گلگیر در حال جدا شدن بود که می تواند به پوسیدگی زود رس بدنه بیانجامد، این قضیه به کمپانی مادر یعنی چری باز می گردد که نتوانسته خودرویی با کنترل کیفی قابل قبول عرضه کند. در آزمایشی مشابه که توسط یک نشریه روسی انجام شده بود نیز مشابه این مسئله گزارش شده کنترل این موراد برای یک خودروساز که مدعی جهانی شدن است نباید آنچنان دشوار می بود و جا دارد این کمپانی با شنیدن اشکالات دست به اصلاحات متناسبی در این زمینه بزند. در پایان ضمن تشکر از آقایان مهدی واعظی و فرشاد آتاکشی زاده توجه شما را به جدول امتیازات دو خودرو پس از آزمایش جلب می نمایم.
لیفان |
ام وی ام |
|
---|---|---|
نوع موتور |
4 سیلندر خطی 16 سوپاپ DOHC |
4 سیلندر خطی 16 سوپاپ DOHC |
حجم موتور |
1794 سی سی |
1971 سی سی |
قطر سیلندر |
79.0 میلی متر |
83.5 میلی متر |
کورس پیستون |
91.5 ملی متر |
90.0 ملی متر |
نسبت تراکم |
10.0 به یک |
10.0 به یک |
توان |
133 اسب بخار در دور 6000 |
139 اسب بخار در دور 5750 |
گشتاور |
168 نیوتن متر در دور 4200 |
182 نیوتن متر در دور 4300 |
ابعاد تایر |
215/65/16 |
215/65/16 |
ضرایب گیربکس |
||
دنده 1 |
اعلام نشده |
3.583 |
دنده 2 |
————– |
1.947 |
دنده 3 |
————– |
1.379 |
دنده 4 |
————– |
1.030 |
دنده 5 |
————– |
0.821 |
ضریب دیفرانسیل |
————– |
4.313 |
وزن خالص |
1330 کیلوگرم |
1375 کیلوگرم |
نسبت نیرو به وزن |
100 اسب بخار برای هر تن |
101 اسب بخار برای هر تن |
شتاب صفر تا صد (اندازه گیری شده با دستگاه) |
13.2 ثانیه |
13.6 ثانیه |
صدای داخل کابین در حالت ایستاده و دور Idle |
35 دسی بل |
38 دسی بل |
ظرفیت حمل بار |
435 لیتر |
405 لیتر |
جدول امتیازات |
||
---|---|---|
ام وی ام X33 |
لیفان X60 |
|
میدان دید |
7 |
8 |
سطح تجهیزات رفاهی |
5 |
5 |
سطح ایمنی و تجهیزات |
3 |
5 |
فضای سرنشینان |
6 |
7 |
ارگونومی |
6 |
8 |
نفوذ صدا به کابین |
6 |
8 |
مصرف سوخت |
7 |
8 |
واکنش موتور |
6 |
7 |
گیربکس |
6 |
6 |
کیفیت رانندگی |
6 |
7 |
مانور پذیری |
6 |
7 |
ترمز |
6 |
7 |
کیفیت ساخت |
3 |
7 |
گارانتی |
5 |
5 |
ارزش در برابر مبلغ |
3 |
7 |
مجموع |
81 |
102 |
~~شاهد از غیب رسید : رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: آماری نیز از نوع خودرو و تعداد فوتیها در حوادث منجر به مرگ وجود دارد و بر همین اساس خودروی پراید با 13.6 درصد و 2454 نفر کشته در صدر است و پژو 405 با 10.1 درصد، پژو 206 با 2.2 درصد، وانت پیکان 4 درصد، نیسان 2.7 درصد، اتوبوس 1.2 درصد و مینیبوس 0.6 درصد در ردههای بعدی جای دارند.
~~تولید این دو خودرو متوقف میشود
خودروسازان عزم خود را برای از دور خارج کردن پراید و پژو 405 جزم کردند. طبق تکلیف وزارت صعنت، معدن و تجارت و سخنان مسئولان صنعت خودرو قرار است از دو سال دیگر، پراید تولید نشود.
22 اردیبهشت 1393
ه گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، خودروی مگان با 19.2 نمره منفی با کیفیتترین خودروی سواری تولیدی در فروردین ماه امسال بوده است.
پس از آن پارس تندر با 20.6 نمره منفی در رتبه دوم و تندر 90 پارس خودرو با 21 نمره منفی در رتبه سوم ردهبندی قرار دارند. رتبه چهارم و پنجم ردهبندی به ترتیب با 23.4 نمره منفی و 23.5 نمره منفی در اختیار پژو 206 و پژو 206 SD است.
رانا با 28.1 نمره منفی در رتبه ششم و جک با 47.5 نمره منفی در رتبه هفتم ردهبندی خودروهای تولیدی در فروردین ماه قرار دارد. رتبه هشتم با 50.5 نمره منفی در اختیار لیفان X60 و رتبه نهم با 51 نمره منفی در اختیار پژو پارس است.
خودروهای پژو 405 ایران خودرو مرکزی، سمند و پژو 405 ایران خودرو خراسان با 52.5 نمره منفی مشترکا در رتبه دهم ردهبندی قرار دارند. رتبه یازدهم با 53.8 نمره منفی در اختیار امویام 530 و رتبه دوازدهم با 55 نمره منفی در اختیار امویام 315 است.
امویام X33 با 66.3 نمره منفی در رتبه سیزدهم، سایپا 131 پارس خودرو با 81.4 نمره منفی در رتبه چهاردهم و امویام 110 با 85 نمره منفی در رتبه پانزدهم و آخر ردهبندی قرار دارد.
شنبه 27 ارديبهشت 1393 13:21
بلههههه این شما این هم ام وی ام ایکس 33 رقابت جدی با پراید داره
لیفان ایکس 60 هیچ وقت با 50 امتیاز منفی و یه موتور ضعیف در حد سواری و امکانات کم نمیتونه با شاسی بلند ایکس 33 با موتور 2000 و امکانات فوق العادش رقابت کنه در ضمن این امتیاز بندی تو ایران صورت گرفته و رنکینگ جهانی ایکس 33 بالاتر از ایکس 60 هست گو اینکه به این امتیازبندی که ممکنه زدوبندی هم توش باشه اعتمادی نیست این کیفیت ماشینه که مهمه…. زنده باشین
اقا بهروز
همین رنکینگ جهانی رو میشه لینک بذاری ما هم ببینیم !
اخه اگه زدوبندی هم باشه, بین دو خورو ساز چینی چه سودی واسه اینا داره!؟
ضمنا طی این دوره نسبت به دوره قبل ایکس60 حدود 0.5 امتیاز بهبود و پیشرفت داشته اما ایکس33 حدود 0.5 امتیاز افت یا پسرفت داشته
هاهاااااا اقا این بهروز ته خندس.. میگین نه؟؟؟؟ نظراتش رو بخونین…. باشه همه دروغ میگن.. این سایت رو میگفتین الکی ایکس60 رو گنده میکنه. عصر خودرو چی؟؟ بقیه چی؟؟؟؟ نکنه ایکس 33 تو یه 3 کم داره که انقد اپشن داره ؟
قیمت روز ایکس 60 67000000 ( ایکس 33 63000000 تومن.).. منبع عصر خودرو قسمت فهرست.. تاریخ 29 اردیبهشت
اینجا هم حرف از این 2 ماشینه ؟ تجربه من . من لیفان ایکس 60 داشتم از شیب پارکینگمون بزور بالا میومد جلو همسایه ها دوستام نامزدم آبرومو برده بود تو جاده هم خیلی تنبله عوض کردم چون بودجم نمیرسید ام وی ام ایکس 33 خریدم خیلی بهتر از اونه هم قدرت هم یه سری تجهیزات دیگه سال دیگه لکسوس میخرم
شما که راس میگی اقا ارش ولی …
فقط اگه میشه بفرمایید شیب پارکینگتون چنددرصده؟
داداش من, طبق محاسباتی که از توان این دو خودرو در چندین پست بالاتر داشتم اگه . منظور میخوندی میدیدی شیبی که لیفان نکشه ام.وی.ام هم نمیکشه. منظور از تجهیزات اضافی همون گرم کن صندلیه دیگه؟ در عوض سرعت سنج دیجیتال و 6بلندگو وراهنما روی آینه ودزدگیر کامل و چراغ ال.ای.دی و سنسور نور چراغها و… بعععععععله
حالا ول کن این حرفا رو. از خودت بیشتر بگو, حالت خوبه؟ کار و بار چطوره؟ خرابه؟ آخی. راستی گفتی تو کدوم نمایندگی مدیران خودرو مشغول کاری!؟
سال دیگه لکسوس میخری ارش؟؟؟؟؟ نکن این کارو ایکس33 از لکسس ار ایکس 350 خیلی بهتره هاهااااااا… جلو نامزدت ابروت بره بهتره جلو مردم با چرت و پرتات ابروت بره… ایکس 33اخه تعریف کردن داره مگه؟
شمایی که الکی از ایکس 60 بد میگین چون 66 67 تومن پول ندارین لیفان ایکس 60 بخرین عقده ای شدین.. خدا رو شکر ام وی ام اول اومد تو بازار 27 28 تومن بود الانم میشه با 43 تومن ایکس33 تمیز پیدا کرد اما 43 تومنم نمیارزه.. من دوستم اون موقع که ایکس33 28 تومن بود خریده بود قسم میخورد بالای 80 تا میره کل ماشین میلرزه؟ بعد با چه رویی از این لگن بدترکیب دفاع میکنین؟ ایکس60 هیچی هم که نباشه قیافه و ابهتش به کل ایکس33 اسباب بازی میارزه.. ایکس33 فرقونی بیش نیست.. برو با پراید وانت مقایسش کن..
x60=عروسك suv
به ام وی ام سوارها و نمایندگی هاشون انگار خیلی برخورده روزی یک بار به این خبر سر می زنند و به نظرات مخالف کامنت منفی میدن خسته نباشین شما خوبین
طبق جدیدترین آمار فروش خودروهای شاسی بلند در چین, به ترتیب محبوبترین ها
1. Haval H6
4.هیوندای ix35
6.تویوتا rav4
10.نیسان قشقایی
20. سانتافه
22. پژو 3008
24. Lifan x60
27. Bmw x1
28. چری تیگو
33. کیا اسپورتیج
43. پژو 2008
45. تویوتا پرادو
اینم رنکینگ چین اقا بهروز
http://chinaautoweb.com/2014/05/most-popular-new-cars-in-april-2014/
سلام
بابام و داداشم که دندونپزشکه قبل از عید دو تا ایکس 33 خریدن رفتیم تبریز خیلی خوش گذشت ماشینای راحتی هستن صندلیهای عقبش واقعا راحتن بنظر من بعضیا حسودی میکنن که از این ماشین منفی بافی میکنن . داداشم هر جا تو راه وامیستادیم همش از توانایی های ماشین تعریف میکرد خیلی راضیه
شوخی می فرمایید معصومه خانوم!؟ صندلیهای عقب ایکس 33 راحتن!!!؟ ببخشید جسارتا میشه بپرسم قد و جثه شما چه حدودیه؟ یا آیا قبلا صندلی عقب ایکس 60 یا پژو پارس یا سمند یا حتی ال90 نشستین؟ یا شاید خودرو قبلی تون ام.وی.ام 110 بوده؟
مهران عزیز
ایکس 60 هیچ رنکینگ جهانی نداره که برات بیارم اما ایکس 33 رو میتونی با یه سرچ تو گوگل ببینی
این آمار فروشی که دادی رو قبول دارم چون وقتی چین نتونه استانداردهای لازم برای صادرات ایکس 60 رو بدست بیاره اونو تو کشور خودش بفروش میرسونه خب آمارشم میره بالا و شهروندان چین هم که اکثرا دوچرخه سوارن پس لابد دوچرخه رو به داشتن ایکس 60 ترجیح میدن.
اما ایکس 33 در بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا . برزیل . مکزیک. مصر .ایران و…داره بفروش میرضه و حتی مشتری های سخت گیر اروپایی از ایکس 33 استقبال کردن واظهار رضایت میکنن
و مسئله دیگه اینکه چرا هر کی از ایکس 33 تعریف میکنه و راضیه شما بهتون برمیخوره و بهش میگین مدیران خودرویی هست من فکر میکنم لابد شما خودت مامور کرمان خودرو هستی….کافر همه را به کیش خود پندارد البته دور از جون شما…….در پناه حق زنده باشید
بهروز عزیز:
ix35 توی آمار همونجوری که میبینی خودروهایی مثل تویوتا راو4 و نیسان قشقایی وسانتافه و
بالاتر از لیفان هستن. اونا که دیگه دوچرخه نیستن!!! پس چینی ها هم میدونن ماشین خوب چیه. و الان ایکس 60 جای ایکس 33 و حتی اسپورتیج و پرادو و…رو گرفته. اینکه ایکس 33 توی خیلی کشورها بیشتر از لیفان هست بخاطر قدیمی تر بودنشه. وگرنه توی خیلی از کشورهای دنیا لیفان دفتر داره وتوی همون برزیل و… هم وجود داره و علاوه بر این در چین و ایران و روسیه و اروگوئه و ویتنام و اتیوپی هم مونتاژ میشه (نماینده شرق و غرب آسیا؛ اروپا؛ آفریقا و آمریکای جنوبی) کم کم چند سالی که بگذره مطمئن باش بیشتر هم پیشرفت میکنه. حتی خود چری هم خطر رو حس کرده و برای رقابت داره مدل جدیدتر این خودرو رو به بازار عرضه میکنه. ولی بنظرم هنوز نتونسته در حد ایکس 60 باشه چه برسه به اینکه ایکس 60 مدل جدید هم به بازار بده.
ضمنا من ناراحت نمیشم تعریف از ماشینی بشه. اما تعریف غلو شده و دروغین از ایکس 33 بهمراه تخریب ایکس 60 واقعا غیر منصفانه است. مثل همین مواردی که لیفان شیب پارکینگ رو نمیتونه بالا بره و از اون طرف صندلی عقب چری خیلی راحته !!! حق بده آدم شک میکنه به هدف گوینده
شاد باشی
این رو به همه دوستان به عنوان نمونه پیشنهاد میکنم ببینن:
http://www.youtube.com/watch?v=tHULe9PwbGU
از این موارد زیاده اگه سرچ کنین. قابل توجه دوستانی که ماشینشون از رمپ پارکینگ بالا نمیاد
ایکس33 نمره منفیش از پرایدم بیشتره این لگن رو مجانی هم بدن سوار نمیشم… ایکس60 قورت میده ایکس33 (پراید پاشنه بلند رو
یه ویدئو دیگه هم پیدا کردم واسه اونایی که لیفان شون از رمپ پارکینگ بالا نمیره
http://www.youtube.com/watch?v=ShLn7PbN2Cc
تا… شود هر که در او غش باشد
مهران عزیز راست میگن با ایکس 60 از رمپای پارکینگها به زحمت میشه بالا اومد حتی برای اینکه بهش فشار نیاد اول میان بالا بعد مسافراشونو سوار میکنن از یه موتور 1800 بیشتر از این نباید انتظار داشت
بنظر من هر کی داره بفروشه که تو جاده های کوهستانی واسش دردسر نشه
البته مشکل در واقع از موتور نیست، بلکه از صفحه کلاچ بسیار ضعیف و ضرایب دنده گیربکس هست
صفحه کلاچ فابریک طی سرویس های اولیه توسط نمایندگی تعویض میشه، ولی ضریب دنده رو کاریش نمیشه کرد
آقا سپهر میشه برای رفع مشکل ضرایب دنده گیربکشو عوض کنم و یه بهترشو بذارم جاش؟ واقعا چرا ایکس 60 فکری به حالش نکرده
چندبار بگم عوض نمیکنن. میگن شرکت فراخوان نداده که ما عوضش کنیم. همینجور باید بسازین
ولی من شتنیدم هم گیربکسش قابل تعویضه و هم میشه حجم موتورش را با تعویض موتور به اندازه ایکس 33 کرد
!بهروز جان, شما اصلا ویدئوهایی که گذاشتم رو دیدی؟
من به چشمای خودم بیشتر از حرف مردم اعتماد دارم
یه ویدیو دیگه هم هست که سرعت 190 رو با ایکس60 ثبت میکنه
چون خودم 5 ماه لیفان ایکس 60 دارم نتونستم سکوت کنم من تو این چند ماه چند تا مسافرت با این ماشین رفتم که آخریش هفته گذشته بود که از تهران به یزد بود که تو دل کویر از خود تهران کولر روشن رفتم بدون هیچ مشکلی . می تونم بگم X60 امتحانشو پس داده این رو باید از زبون دوستانی که X60 سوارن بشنوید نه یه سری خدا نشناس که از رو غرض شخصی و بدون انصاف حرف میزنند.
عزیز ..مبارکت باشه با پراید هم میشه تو دل کویر کولر روشن تا یزد بری …اگه ایکس 60 رو تو یه جاده کوهستانی امتحان کنی نظرت عوض میشه اینا همش بشرطیه که پارکینگ خونتون شیب دار نباشه!!. زنده باشین
وای فقط حواستون باشه با x60 روی برف نرید که حسابی آبروتون میره یهنی حتی نیم متر هم حرکت نمی کنه دور خودش می چرخه….
آقا شبیر
اون ویدئویی که در 8 پست قبل از شما گزاشتم رو ببین داداش تا جوابت رو بگیری
البته این ویدئو فقط یک نمونه است
توی برف و گل چنان میره که … اصلا چیزی نمیگم. خودت ببین
با سلام به همه دوستان
من همه مطالب رو خوندم در رابطه با مقایسه این دو تا خودرو ، من طرفدار هیچ کدوم از این خودرو ها نیستم ، ولی خدمت همه دوستان میگم همه خودروهای تولید کمپانی های دنیا دارای نقص فنی یا ظاهری هستند یکی بیشتر و یکی کمتر ، ولی برای ظاهر یک خودرو این کاملا نظر شخصی یک فرد میتونه باشه شاید مثال درستی نباشی ولی خوب مثلا یکی از جنیفر لوپز خوشش میاد یکی از شکیرا ، این یک نظر کاملا شخصی برای ظاهر هستش ، در مورد مشکلات دو تا ماشین هم باید بگم مشخصا دارید درباره دو تا ماشین تولید چین صحبت میکنید نه در مورد بی ام دبلیو و بنز ، هر دوتا ماشین مشکلات بسیار زیادی دارن ولی هر شخصی که خودش اون ماشین رو داره باید از خرید خودش طرفداری کنه این یک چیز مشخصه ولی من دوستام هر دوتای این ماشینها رو دارن و با توجه به قیمتی که هر دوتا ماشین داره راضی هستند ، خیلی از دوستان در مورد شیب جاده یا سرعت ماشینها صحبت کرده بودن خدمت دوستان عرض میکنم من زیاد اطلاعات فنی ندارم ولی خواهشا با این وضع جاده های کشور همون ۷۰ ۸۰ تا برید تا خدایی نکرده مشکلی پیش نیاد.
و اینکه به نظر من اینجا باید بیشتر روی این بحث بشه که واقعا هر ماشینی چه مشکلاتی داره و بشه با تحت فشار قراردادن شرکتهای ارائه دهنده ماشین این مشکلات رفع بشه ، اگر ما اینجا ۱۰۰ سال هم باهم بحث و جدل کنیم هیچ اتفاقی برای معایب ماشینها به وجود نمیاد. از اینکه وقت همه دوستان رو گرفتم عذرخواهی میکنم ، امید به روزی که ماشین تولید کشورمون رو سوار بشیم و بهش افتخار کنیم که بهترین هستش
با تشکر
شاهین عزیز یکسری پارامترها در انتخاب یه ماشین موثره از جمله قیمت مناسب و واقعی -فراوانی قطعات – خدمات بعد از فروش – امکانات بروز- کیفیت قطعات -کلاس شاسی بلند – شرایط اجتماعی که اگه همه اینها رو با هم و نه تک تک در نظر بگیری میبینی که بهترین انتخاب ایکس 33 با موتور 2000 و ایکس 60 با موتور 1800 هست مثال خوبی در مورد سلیقه زدی هر کس بنا بر سلیقه و کاری که از ماشینش میخاد یکی از این دو تا رو انتخاب میکنه ….باور کن من توانایی خرید ماشینهای با قیمت بالاتر رو هم دارم ولی همه این پارامترا رو که کنار هم میذلرم میبینم همین بهترین هستش و عوضش نمیکنم ..طبیعیه حتی وقتی ماشینهای غول سوتیهای غولی هم دارن که هر چند وقت یه بار فراخوان به جمع آوری میشن این دو شاسی بلند هم ضعفهایی دارن اما بنظر من که تا حالا 6-7 تا ماشین مختلف استفاده کردم ایکس 33 بهترین بوده ایکس 60 هم هر کی داره ظاهرا راضیه… زنده باشین
شاهین عزیز اشتباه میکنی هر 2اینها خوبند و من خیلی دوستشون دارم هم جی لو و هم شکیرا البته بقیشون هم دوست داشتنی هستند بیانسه,ریانا,مادونا, و… ولی این 2ماشین به هیچ دردی نمیخورند
سامی عزیز این 2 ماشین بدرد تو نمیخورن تو هم بدرد این این 2 ماشین نمیخوری !!! شما همون با زاغارتای خودت خوش باش….زنده باشین
آقای بهروز مثل اینکه فکر میکنی اگه حرف نزنی بهت میگن زبون نداری هر کی هر صحبتی بکنه شدی وکیل مدافع.اصلا متن من بیشتر شوخی بود تا یه اظهار نظر فنی .چرا اینقدر احساس ضعف میکنید.
سامی عزیز چرا فکر نمیکنی که من هم با شما شوخی کردم …در ضمن اظهار نظر آزاده شما هم بیا نظرتو بگو ما هم فکر نمیکنیم که زبون نداری !…..زنده باشین
من با یکی از دوستام که ایکس 33 داشت حرف میزدم.. بنده خدا مشکل مالی واسش پیش اومد ایکس33 رو هر بنگاهی که برد ازش نمیخریدن… میگفت کلا مثل اینکه ام وی ام خیلی بد بازار هست.. خلاصه با کلی چاپ تو روزنامه و این حرفا موفق شد ماشینش رو که مدل 91 بود48 میلیون بفروشه.. من خودم قصد خرید ام وی ام 530 داشتم اما با این اتفاق تصمیم گرفتم 8 میلیون بزارم روش و لیفان 620 بخرم.. به خاطر 8 میلیون طمع نمیکنم.. و میرم یه ماشینی میخرم که انقدر مثل ام وی ام منفور نباشه.. یه موضوع دیگه احساس میکنم ام وی ام فراخوان داده به کار کناش که بیان اینجا الکی از ام وی ام تعریف کنن میگین نه همین کامنت الان کلی امتیاز منفی از کار کنای ام وی ام میگیره در صورتی که اونایی که من میشناسم ام وی ام دارن و انصاف دارن همشون مینالن از ام وی ام
سلام دوستان من 10 ماه هست لیفان ایکس60 دارم دوست دارم خدایی بگم هرکی میگه ایکس60 سربالایی کم میاره 100 در 100 دروغ میگه.. امکان نداره یکی واقعا ایکس60 داشته باشه بعد سربالایی نتونه بره.. من و هم کارم هر 2 ایکس60 داریم هیچوقت هیچوقت ایرادی نداشته.. اون دوستان که میان الکی و از رو غرض حرف میزنن سر و کارشون با خدا.. اما اون دوستانی که واقعا میخوان ایکس60 بخرن با اهلش مشورت کنین.. هرکی داره راضی هست.. همه هم میدونن ایکس60 با قیمت 65 تا 67 تو این بازار اشفته واقعا گزینه خوبی هست … یا علی
آقا شمس سواریهای لیفان متاسفانه تو قسمت برق و باتری و آمپر مشکلات اساسی دارن که خود نمایندگیشم نمیتونه برطرف کنه من 620 داشتم فروختم از بس که تو تعمیرگاهها علافم کرد
لیفان = سرطان
ماشین فقط یک کلام زانتیا
زانتیا با اون کولر وحشتناکش که وقتی روشنش میکنی کل داشبورد ماشین مثه تراکتور شروع به لرزیدن میکنه …..بنظر من با راننده زانتیا کل کل نکنین اکثرا مشکل روانی دارن !!!!والا
آقای علی یکی از مشکلات سر راه افراد روانی اینه که قبول نداره دیوونه هستند و دیگران رو روانی میدونن.آقای محترم ادب چیز خوبیه در مورد ماشین داری صحبت میکنی چطوری اینقدر راحت در مورد مردمی که اصلا ندیدی قضاوت میکنی اینها همه اش نشونه احساس ضعف کردن در برابر زانتیاست.اصلا سوار زانتیا شدی ؟تنها ماشینی که کولر روشن و خاموشش اصلا قابل تشخیص نیست از نظر فشار به موتور زانتیاست حتی در سخت ترین گردنه ها و آمپر آب با کولر روشن و سرعت 200کیلومتر .اصلا بالا نمیره اونوقت تو میگی کل داشبورد میلرزه!!.چیه نکنه خواستی باهاشون کل کل کنی نقطه ات کردن بدجور خورده تو ذوقت
سامی گرامی شما چقدر خوب با اخلاقیات و روحیات روانیها و شگرداشون آشنا هستی منظور ایشان لرزش وصدای داشبورد زانتیا است که حقیقت داره و من خودم دیدم که راننده هاش با کوچکترین بگومگویی میان پایین و قفل فرمون میکشن شاید دلیلش همین سر و صداهای داخلی باشه در ضمن وقتی ازش کولر میگیری آمپر از 90 میره روی 120 و موتور با تب بالا کار میکنه که باعث میشه قطعاتش زود خراب شه
آقای علیرضا هر کسی روانشناسی خونده باشه طبیعتا با ویژگیهای افراد روانی آشنائی پیدا میکنه.اتفاقا منتظر هجمه شماها بودم.من از مدتها پیش با ویژگیهای ایکس33آشنا بودم ولی به دلیل اینکه قصد خرید نداشتم در این بحث هم شرکت نکردم و این یک دلیل اساسی برای بی طرف بودن من هست .منتها به دلیل گفته های صددرصد اشتباه در مورد زانتیا( و بدتر از اون در مورد کسانی که زانتیا سوار میشوند اونم بخاطر یه اظهار نظر چند کلمه ای )که با آن نیز بسیار آشنا هستم و تا کنون در هیچکدام از ارزیابیهای کارشناسان به این موارد شما هیچ اشاره ای نشده و روندن بیش از 4سال زانتیا توسط خودم که نه کوچکترین لرزشی داشت و نه حتی یکبار دمای آن به بالای 90 هم نرسید چه برسه به 120.بیرون آمدن از ماشین و به قول شما قفل فرمون کشیدن ربطی به ماشین نداره بستگی به فرهنگ جائی که شما زندگی میکنید داره.کما اینکه خیلی از این متنهائی که اینجا من مطالعه کردم و از طرف دارندگان این ماشینها نوشته شده هزار بار از قفل فرمون کشیدن زشتتر است و بارزترین نشونه هم همین اشاره به افراد دارنده ماشینهاست تا اینکه خود ماشین مورد ارزیابی قرار بگیره.ضمن اینکه بعید میدونم ایکس33بتونه برای یه زانتیا مزاحمت ایجاد کنه که راننده اش لازم ببینه بیاد پائین تا شما به سرعت 100برسی زانتیا روی سرعت 200کیلومتر هست.حال بگذریم و به سراغ ارزیابی یکی از کارشناسانی که نظر بسیار مثبتی نسبت به ماشینهای چینی دارد و در مجله ماشین شماره356 شهریور 1391 ماشین ایکس33 را ارزیابی کرده.آقای مهندس البرز کرد مینویسد : با گردش سوئیچ بالرزش محسوسی روشن میشود.نفوذ صدای پیشرانه به داخل اتاق با افزایش دور موتور افزایش پیدا میکند و در دورهای بالا واقعا آزار دهنده میشه به گونه ای که احساس میکنید موتور در داخل اتاق است. ترمزهای ماشین با وجودی که در 4چرخ دیسکی هستند ولی قابل اعتماد نیستند مخصوصا در ترمزهای ناگهانی.تعادل ماشین با توجه به بلند بودن ماشین و نرمی بیش از حد کمک فنرها که برای یک کراس اوور ضروری نیست مناسب نمیباشد.اشاراتی به کیفیت معمولی و برخی نارسائیهای دیگر کرده که بهتره خودتون مطالعه کنید.به همه دوستان پیشنهاد میکنم بحث در مورد یک ماشین که یک وسیله مکانیکی با رفتارهای بسیار شناخته شده است به بحث روی انسانها که اصلا ندیدید و آشنائی با اونها ندارید با رفتارهای بسیار پیچیده و حتی در یک خانواده 2برادر از نظر رفتاری کاملا با هم متفاوت هستند نکشونید که هم رفتار بسیار زشتیست و هم نشانه ضعف کسی که به هر ابزاری برای کوبیدن طرف مقابل خود استفاده میکند.
سلام دوستای خوب
من 4 شنبه ایکس 33 خودم رو تحویل میگیرم دارم ثانیه شماری میکنم تا فردا با دوستم اولین جایی که میخوایم بریم چالوسه …..عاشقشم
آرش عزیز….وقتی 2 تا بزرگتر (ایکس33وایکس60) دارن صحبت میکنن یه کوچیکتر(مثه زانتیا) نمیاد وسط حرفشون بگه من قاقا میخوام…….زنده باشین
آقای بهروز معلومه که کلا عاشق چین هستی و الا با این چیزهائی که شما در مورد ایکس60 گفتی اگر واقعا بهش اعتقاد داشته باشی یعنی ایکس60 اصلا ماشین نیست حالا یه دفعه چی شد ایکس60 شد بزرگ!!! بجای اینکه اینقدر جوش تعریف کردن از یه ماشین اونم از ترس افت قیمت رو بزنید بهتره یه ذره به فکر شخصیت خودت باشی.50 تا کامنت در اثبات اینکه ایکس60 اصلا ماشین نیست گذاشتی و یه دفعه میای همچین حرفی میزنی.اتفاقا من برعکس شما به آقای آرش میخوام بگم وقتی در باره 2تا آشغال چینی دارن صحبت میکنن اصلا نباید اسم ماشین بینظیری مثل زانتیا را بیاری.اثباتش هم اینه که 5سال کارکرده زانتیا با 100هزار کیلومتر کارکرد از صفر این 2تا گرونتره و هر کدام از اینها که 10هزار کار کنن حتی مدل 93شون 10تومان افت قیمت پیدا میکنه.اگر یه پارامتر فنی مثل قدرت ,شتاب ,نرمی,تعادل,راحتی و بزرگی داخل ماشین ,برند و اعتبارتونستی معرفی کنی که ایکس33از زانتیا سر باشه حرف شما متین ولی اگر نتونی بیاری حرفت خودت میدونی که چیه.
سامی عزیز …..حرف های شما رو خوندم بله من پیشرفت چین رو از نزدیک دیدم و عاشق پشتکار و ابداعات بی ادعاشون هستم…ایکس 60 ماشین بزرگی است در برابر زانتیا اما با کمی اختلاف در سطحی پایینتر از ایکس 33 هست من نگران افت قیمت نیستم هر ماشینی بعد از استفاده افت قیمت داره اما جهت اطلاعتون من زانتیا هم داشتم چند تا مشکل لاعلاج داره یکی کولرشه که وقتی روشن میکنی کل داشبورد التماس دعا داره…بعدی ترمزاشه که تعطیله اگه دقت کنی بیشتره زانتیاها از جلو بدلیل ناتوانی ترمزها تصادفین و مسئله بعدی اینه که وقتی آپشن بالابر شاسیشو فعال میکنی مثه فنر بالا پایین میره و تعادلش هم تعطیل میشه صندلیهاشم راحت نیست مهمتر اینکه یه سواریه و شاسی بلند نیست…از همه بدتر اینکه تولیدش از رده خارج شده و طبق استانداردهای بین المللی باید بره زیره پرس..زنده باشید و پاینده
آقای بهروز صحبت کردن با کسی که اطلاعات کمی داره واقعا مشکله و بهتر بگم یکی از مشکلترین کارهاست.اگر شما یه بار با تور چین رفتید دیگران 2ماه 2ماه مهمون صنایع چین بودن اینجا نمیخواهیم بحث در مورد چین بکنیم بلکه بحث بر سر این است که افراد متوجه نوشته های خودشون هستند.؟اینکه شما میگید ایکس60 از یه سرابالائی بالا نمیره و باهاش تو مناطق کوهستانی نرید که ناامید میشید یعنی یه ذره اختلاف با ایکس33 .یعنی اگر یک درجه به شیب اضافه شود ایکس33 هم دیگه نمیتونه بالا بره؟! آقا بهروز بهتر بود قبلا یه ذره جا برای مانور دادن خودت میگذاشتی.اینکه شما گفتی ایکس60 به دلیل اینکه نتونسته به بازارهای صادراتی راه پیدا کنه تو چین فروشش بالاتر بوده.بگذریم بریم سر زانتیائی که داشتی. جناب بهروز سیستم تعلیق زانتیا بصورت اتوماتیک کنترل میشه و تنها زمانی که بخواهید از یک مسیر کوتاه پر سنگلاخ رد بشیداونم با سرعت کم ماشینو در بالاترین ارتفاع که حدود 30 سانتیمتر از زمین فاصله داره قرار میدن نه در حالت عادی که مسلمه شما سیستم تعلیق رو وقتی تا آخرین مرحله بالا بکشید دیگه کارائی معمول خودشو برای سرعت رفتن نداره.جالبه یه دفعه چطور شده همه اونهائی که اینجا با زانتیا طرف هستند با روشن کردن کولر داشبوردشون لرزیده ولی در جاهای دیگه سر سخت ترین رقبای اصلی زانتیا که ماشینهای بسیار با کلاستری از ایکس33داشتند به این مشکل زانتیا اصلا اشاره نکردند.میفرمائید تولیدش قطع شده بله این یک کار متعارف است این ماشین از سال 1994 تا 2010 در ایران یعنی طولانیترین تولید یک ماشین به یک فرم بدون حتی فیس لیفت یعنی 16 سال هنوزم محبوب هست و پر مشتری ولی اگر باز به همین دیدگاه خودت اعتقاد داشته باشی الان با اومدن فیس لیفت ایکس33 یعنی ماشین شما باید پرس بشه. در مورد ترمزها اولین نفری هستی که میگی ترمز زانتیا ضعیفه.ارزیابیهای نشریات را بخون حتی مقایسه زانتیا با مگان که ترمزهای مگان یکی از بهترینهاست مگان 7امتیاز و زانتیا 8امتیاز آورده بود.یه تلاش بیهوده میکنی آقا بهروز یه عده ای رو هم که نسبت به ایکس33بیطرف بودن تبدیل به مخالفینش کردید بخاطر یه اظهار نظر ساده آقای آرش که گفته ماشین فقط زانتیا.حالا بعد از این با مستندات کامل با هم در مورد ایکس33 صحبت خواهیم کرد مقاله بعدی که در کامنت بعدی خواهم نوشت مربوط به ارزیابی مجدد ایکس 33در مجله ماشین شماره 356 خواهد بود البته در متن بالا شماره مجله ماشین که آقای البرز به تنهائی بررسی کرده بودند 342 تیرماه 1390 بوده که مقاله بعدی 356 شهریور 1391 که 2کارشناس یکی همین اقای کرد که نظرش تازه مثبت هست و دیگری آقای ممقانی که نظری منتقدانه داره.جالبه در همین مجله ماشین ایرادهائی که برای ایکس33 نام بردن اصلا در مورد ایکس60 بیان نکردن و به طور کلی ار ایکس60 راضی بودن که اون مقاله را هم خواهم نوشت.
آقای سامی منتظر اون دوتا مقاله ات هستیم. البته برای کسانی که گوش شنوا داشته باشند
ممنون
سامی جان شما چرا اینقدر بی اعصابی !! دوست خوبم این حرف درستیه هر خودرویی بعد از قطع تولید تا حد اکثر 10 سال تامین قطعات داره و بعد میره زیر پرس….زانتیا هم یه وقتی معروف بود مثه پراید….در ضمن از اینکه انگیزه خودتونو از نوشتن مطلب علیه ایکس 33 بدلیل گفتن حقایق زانتیا اعلام کردین خوشحالیم و خوشحالتر هم بخاطر اینکه از بی طرفی در اومدین
ایکس 33 بسیار ماشین مطلوب و مناسب برای نسل جوان و خانواده هست هر کی داره ایشالا چرخش براش بچرخه هر کی هم نداره ایشالا بخره
آقای سامی پس خودرو « زانتیا 2 » که توسط سایپا عرضه شد فیس لیفت زانتیا محسوب نمیشه؟
مهران عزیز باز هم تکرار میکنم دلیل نوشتن این متنها فقط بخاطر این است که عادت کنیم برای حرفهامون سند ارائه کنیم.هیچ بحثی و هیچ بازی و هیچ کاری در دنیا نیست که داور نداشته باشه والی 2نفر میتونن منطقی ترین حرف طرف مقابل را با نیم خط قبول ندارم و یا در اینجا که بحث بر سر ماشین هست هر کسی میتونه وقتی ملزم به ارائه سند نباشه بگه یه ب ام و سری7داشتم که با 100کیلومتر رانندگی موتورش متلاشی شد و همشون همینطوری هستند.در حالی که موتور سری7 یکی از بهترین موتورهای دنیاست در اینجا هم داوران کارشناسانی هستند که به مرور زمان صلاحیت و صداقتشون برای کسانی که اهل خودرو و مطالعه نشریات هستند ثابت شده است.بگذریم اول یه سئوال از دوستانی که در مورد زانتیا منفی بافی کردن لطف کنند مکانیزم کار و ویژگیهای سیستم تعلیق زانتیا رو برای همه ما توضیح بدن که از این بحثها یه چیزی هم یاد بگیریم وضمنا اگر من اظهار نظری در مورد زانتیا داشتم مبتنی بر 10سال ارزیابیهای کارشناسی درج شده در نشریات است که به وقت خودش یکی یکی آدرس اونها را در اختیار دوستان میگذارم. اولین مقاله در مجله ماشین در شماره342 تیرماه 1390 به قلم آقای مهندس البرز کرد که یکی از مدیران در صنعت خودرو هستند و دیدگاه بسیار مثبتی نسبت به صنعت خودرو چین دارند که قبلا شرح آن را بصورت مختصر نوشتم که چند مورد آن 1-نداشتن سپر واقعی در قسمت عقب 2-رینگ و لاستیک کوچک نسبت به بدنه ماشین 3-کیفیت رنگ نه چندان مطلوب 4- بی دقتی در مونتاژ و ایجاد فواصل بین درها و… 5-کوچک بودن دریچه های تهویه و قرارگیری در ارتفاع بالا و نامناسب بودن محل کلیدهای گرمکن6- جنس فرمان پلاستیکی و مقداری آزار دهنده 7-پشت سریهای نامناسب صندلیها و فضای نامناسب پای سرنشین کناری و خسته کننده بودن صندلیهای عقب برای سرنشینان با قد بالای 180 8- صدای خشن پیشرانه درهنگام روشن کردن 9- با افزایش دور موتور صدای موتور افزایش پیدا میکند و در دورهای بالا واقعا آزار دهنده است به گونه ای که انگار موتور در داخل اتاق قرار گرفته 10- سیستم تعلیق بسیار نرم است که برای عبور از دست اندازها مناسب است ولی با توجه به ارتفاع زیاد اتاق هندلینگ و پایداری ماشین به مقدار زیادی افت کرده است.11- سیستم ترمز اصمینان لازمه را در سرنشینان ایجاد نمیکند و در ترمزهای ناگهانی ضعیف عمل میکند.
در دومین مقاله تحت عنوان تلاقی 2دیدگاه که در شماره 356 شهریور 91 به قلم 2تن از کارشناسان شناخته شده صنعت خودرو که یکی باز هم آقای البرز کرد بعنوان کسی که بیشتر محاسن را میبیند و دیگری آقای مهندس ممقانی که دیدگاهی منتقدانه دارد.ابتدا دیدگاه دوم آقای کرد پی از یکسال از مقاله اول
ایکس33در نمای ظاهری هیچ چیز هیجان انگیزی ندارد و دوباره نوشته رینگ ولاستیک کوچک و نداشتن سپر عقب واقعی و دیده شدن انباره اگزوز تو ذوق میزنه 2- اگر بخواهیم کابین ایکس33 را با ویتارا مقایسه کنیم نتیجه از قبل مشخص است و باید دور ایکس33 را خط بکشیم,رنگهای داشبورد گولزننده هستند و بی کیفیتی داشبورد در بلند مدت مشخص میشود,ایرادات ارگونومی همچنان باقی مانده اند,کیفیت بسیار بد کلیدهای تهویه و… 3- میزان صدا در دورهای پائین نسبت به مدل آزاردهنده پارسال کمتر شده ولی بازهم در دورهای بالا صدای موتور زیاد است البته اینبار صداهای متنوعی از اکسل عقب نیز به گوش میرسد4- شتابگیری بد نیست ولی انتظار بالائی از آن نداشته باشید 5- سیستم تعلیق خیلی نرم است و همین موضوع تعادل و تحمل فشار جانبی را به شدت کاهش داده است6- در عملکرد گیربکس پس از تعویض دنده از یک به 2 افت شدید توان و کشش موتور مشاهده میشود که همین موضوع در سرابالائیها تیگو را تنبل و خسته کننده میکند7- پدال ترمز خلاصی زیادی دارد 8- با ورود به یک مسیر آفرود ساده با سطح خاکی و کاملا خشک اما شیبدار تیگو در همان ثانیه اول بازنده میدان میشود و نمیتواند از سرابالائی نسبتا ساده عبور کند.
ودر نهایت ایشان نتیجه گیری کرده اند که تیگو برای کسانی که دوست دارند ماشین سدانشون شکل شاسی بلند داشته باشدمناسب است.
خوب این ارزیابی مثبت از این ماشین بود خودتون در نظر بگیرید نظرات منتقدانه آقای مهندس ممقانی چگونه میتونه باشه.
خدمت دوست عزیز جناب آقای فتحی عارضم ,نمیدونم اطلاع دارید زانتیا توسط کدام استودیو طراحی شده یا نه؟زانتیا توسط استودیو برتونه که اگر نگویم معروفترین میشه گفت یکی از برترین استودیوهای طراحی دنیا ست طراحی شده.برتونه به همراه پینون فارینا 2دانشکده بزرگ تربیت طراحان معتبر دنیاهستند و اتفاقا توسط یکی از برجسته ترین طراحانش هم طراحی شده. برتونه طراح بیشتر مدلهای لامبورگینی مخصوصا مدل افسانه ای میورا میباشد بنابراین دست بردن در طرح این استودیو کار هرکسی نیست مخصوصا بخش طراحی سایپا که نتیجه کار را هم دیدیم و به دلیل عدم استقبال از زانتیا 2 تولید اون سریعا پایان گرفت و تا آخرین زانتیا در سال 89 همون طرح اولیه ادامه پیدا کرد.جناب فتحی قصد من از این توضیحات فقط افزایش اطلاعات ما در زمینه خودرو است والی همانطوری که دوستان دیگری که اطلاعاتشون در زمینه زانتیا و به طور کلی خودرو بسیار بیشتر از من است بارها گفته اند زانتیا دیگر تولید نمیشه و نیازی هم به تبلیغات من ندارد و همین تعداد معدودی که هست مشتریهای خاص خودشو داره.منتها به نظر من نبایستی صرفا مخالفت با یک ماشین برای دفاع از ماشین مطلوب نظر ما مانعی بر سر راه شناخت تکنولوژیهای بکار رفته در اون ماشین بشه .ما چه زانتیا را دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم واقعیت این است که سیستم تعلیق زانتیا بسیار پیشرفته تر از زمان خودش بوده به طوری که همین الان هم از سیستمهای تعلیق ماشینهای مدل 2014 هم پیشرفته تر است البته نه همه مدلها مثلا مرسدس کلاس اس که تا سال 2000 از این سیستم تحت لیسانس سیتروئن استفاده میکرد الان خودش دارای سیستم تعلیق اتوماتیک الکترونیکی است که در واقع ایده اصلی اون از همین سیستمهای تعلیق سیتروئن گرفته شده. و یا ب ام و سری هفت بازهم از سیستم تعلیقی مشابه زانتیا منتها کاملتر استفاده میکنه .هیچ علاقه ای به کل کل و محکوم کردن ماشینی ندارم چرا که کار بیهوده ای است انتخاب ماشین بخشیش براساس منطق است و بخشیش بر اساس احساس اگر شما از شکل و شمایل و استایل ایکس33 خوشتون اومده قطعا کار بیهوده ایست من بخواهم با احساس شما بجنگم و بگم اشتباه است همانطوری که انسانها با همدیگر زوج میشوند که شاید از دید دیگران هیچوقت تصورش را هم نکنند.پس لطفا بیاید با هم مبادله اطلاعات کنیم تا به همدیگه تیکه بندازیم .من آمادگی دارم تا از کوچکترین مورد تا بزرگترین مورد در خصوص زانتیا را توضیح بدم ولی بهتره این موضوع در یک جو دوستانه باشه.
آقا سامی خیلی ممنون از مطلبی که از مجله ماشین نقل کردین, جالبه که موضوع کم آوردن خودرو در سربالایی ها و آفرود رو که عده ای به ایکس 60 نسبت میدن, ایراد ایکس33 عنوان کرده.(قابل توجه بعضیا!) حالا اگه ممکنه اون مقاله دومی که درباره ایکس 60 بوده رو هم بذارین. من ناراحت نمیشم اگه ایرادات واقعیش. بصورت منطقی غیرمغرضانه مطرح بشه و اگه مزیتی هم داره بدون اغراق عنوان بشه تا همه بهتر و بیشتر بدونیم
ممنون
مهران عزیز چشم مقالاتی هم که مربوط به ایکس60 هست خدمتتون معرفی میکنم.هر چند شاید برخی از دوستان این گفته مرا هم نپذیرند و بگویند من برای اینکه خودم رو خوب معرفی کنم این حرفها رو میزنم ولی من قلبا اصلا علاقه ای ندارم به انتخاب هیچکسی بی احترامی کنم و انتخابشو زیر سئوال ببرم و به همین خاطر راضی نیستم به گذاشتن این مقاله ها ادامه بدم کما اینکه مقالات بسیار تندتری حتی از زبان خود دارندگانش که در نشریات دیگری هم درج شده وجود دارد.دوستان و همکاران من شاهد هستند من همون اندازه که از خریدن ماشین 250 میلیونی توسط یکی از دوستان لذت میبرم و ذوق میکنم که تستش کنم همون اندازه از خریدن پراید توسط یکی از همکاران که با هزار زحمت 18 ,19 میلیون پول جور کرده و پراید خریده لذت میبرم و با تمام وجود سوارش میشم و مثل کسی که اولین باره سوار پراید شده قسمتهای مختلفشو بررسی میکنیم و احیانا مطالبی اگر بدونم که به بهتر استفاده کردن از ماشینش کمک کنه در اختیارش میگذارم.همه ما پستی و بلندیهای زیادی در زندگی دیدیم پس برای همدیگه نباید ژشت بگیریم.خوب بریم سراغ مقاله ها. اولین مقاله در ماهنامه نسل برتر شماره 74 اردیبهشت 92 در مورد ایکس60 نوشته شده.1-فضای داخلی مناسب و ارگونومی هم مناسب است ولی جانمائی ساعت قدری نامناسب میباشد 2- صدای موتور کم به داخل اتاق نفوذ مبکند 3-ترمز ماشین مناسب است 4- فرمان ماشین بسیار نرم است منتها در سرعتهای بالا بدلیل حفظ نرمی بایستی تمرکز بیشتری برای کنترل ماشین به کار ببرید 5- سیستم تعلیق در مسیرهای هموار خوب عمل میکند ولی در مسیرهای ناهموار مقداری از ضربات را به اتاق منتقل میکند. مقاله دوم در مجله ماشین شماره 365 خرداد 92 به چاپ رسیده و در ابتدای بحث اینچنین نوشته :حرف آخر را اول میزنم اگر به زیبائی ماشین خیلی بیشتر از مسائل فنی اهمیت میدهید ایکس60 انتخاب مطلوبی است و ادامه میدهد.1-طراحی چراغها و درب موتور و چراغهای عقب در هماهنگی کامل با هم قرار دارند.2- کابین در عین سادگی ارگونومی مناسبی دارد3- کیفیت بخشهای فلزی روی داشبورد و دستگیره های در مقداری پائینتر از بقیه قسمتها هستند4- کلاچ بسیار نرم است و برای رانندگی در شهر کار را آسون کرده ولی کمی روی خواص آفرود ماشین تاثیر منفی گذاشته5- سیستم تعلیق در مسیرهای شهری مناسب است6- شتابگیری اولیه معمولیست و شتابگیری میانی مناسب است که رویهم رفته برای طالبین این ماشین راضی کننده است7- سیستم صوتی مناسب است و چندین مورد دیگر که امیدوارم خودتون این شماره ها رو بدست بیاورید و مطالعه کنید. به هر حال امیدوارم هیچ عزیزی چه کسانی که ایکس33 و چه کسانی که ایکس60 دارند از من آزرده خاطر نشده باشند.همتون را به خدای مهربان میسپارم اون چیزی که مهم است لذت بردن از نعمت تندرستیست و لذت بردن از هر نوع ماشینی که داریم و شاد کردن دیگران و محترم شمردن همدیگه هست. همیشه شاد و تندرست باشید.