اخباراخبار داخلیاختصاصی دنده 6اسلایدرنگاه

آینده خودرو سازی در ایران

ما هیچ ما نگاه
اردیبهشت ۵۶ سال قبل و به عبارت دقیق‌تر، ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۴۶ خط تولید اولین خودروی ایرانی افتتاح می‌شود که به زودی تبدیل به یک سواری پرطرفدار و خاطره‌ساز شد؛ پیکان.
هر ایرانی یک پیکان، شعاری بود که سال‌های پس از شروع به کار خط تولید این خودرو مطرح شد که البته نتیجه‌بخش هم بود تا نظر بسیاری از علاقه‌مندان به تولید داخلی را جلب کند.
«پیکان سرنوشت ما» عنوان کتابی است که در آن به خاطرات محمود خیامی، بنیانگذار ایران ناسیونال که بعد از انقلاب به ایران‌خودرو تغییر نام یافت، می‌پردازد.
این کتاب و مستندات دیگر، دست‌مایه‌ی جذابی شده تا کریم نیکونظر یک بخش از پادکست رادیوتراژدی را به پیکان و برادران خیامی اختصاص دهد که بسیار شنیدنی است.
جالب است بدانید در سالی که خط تولید پیکان راه‌اندازی شد، یعنی دقیقا ۵۶ سال قبل در سال 1967 چونگ جو یونگ موسس شرکت هیوندای تصمیم گرفت خودروسازی را نیز به فعالیت‌های شرکت بیفزاید و به همین منظور شاخه خودروسازی شرکت هیوندای با نام هیوندای موتور در این سال آغاز به کار کرد و کورتینا به عنوان اولین محصول این مجموعه، راهی بازار شد.
اما این مقدمه کوتاه به هیچ عنوان بهانه‌ی مقایسه‌ی روند رشد و پیشرفت پیکان و هیوندای موتور نبود و نمی‌تواند باشد. زیرا همان‌طور که می‌دانید پیکان یا به صورت کلی‌تر ایران ناسیونال با وقوع انقلاب اسلامی از روندی که برادران خیامی برای آن متصور بودند خارج شد و این خروج هم‌چنان هم ادامه دارد تا هیچ وقت نتوانیم شاهد رقابت تولید خودروهای داخلی با ضعیف‌ترین خودروهای خارجی شویم که البته محصولات هیوندای موتور جایگاه خاص خودشان را دارند.
غرض از این مقدمه اشاره به خبری بود که توانست ما را بعد از شنیدن خبر تولید هواپیمای داخلی، یک‌بار دیگر هیجان‌زده کند.
اما خبر؛ سایپا رسماً اعلام کرد که نسخه پلاگین هیبریدی آریا را در دستور کار قرار دارد. همچنین عرضه این نسخه PHEV از هاچ بک کراس خود را در سال ۱۴۰۳ مشخص کرد.
محمدعلی تیمور، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این خصوص اظهار داشت: آریا در دو نسخه متفاوت با پیشرانه پلاگین هیبریدی و پیشرانه دو لیتری میتسوبیشی به عرضه می‌رسد. به‌گفته او، این خودرو جدید از کیفیتی بیشتر از محصولات گذشته این شرکت برخوردار خواهد بود؛ گارانتی ۵ ساله، داشبورد باکیفیت با مواد نرم و نمایشگر هدآپ، برخی از ویژگی‌های آن بر شمرده می‌شوند.
واقعا چه اتفاقی بهتر از این؟
تولید خودروی هیبریدی از قضا با کیفیتی بالاتر. حالا موتور میتسوبیشی باشد. مگر اهمیتی دارد. مهم تغییر در روند تولید و جایگزین شدن خودروی مدرن به جای خودروهای بنزینی است.
حالا ۱۴۰۳ هم نشد چند سال بعد‌تر. چه اشکالی دارد؟ همین عزم و اراده، خودش قابل تقدیر است و هیچ اهمیتی ندارد که به زودی در اغلب کشورهای دنیا، خودروی بنزینی تبدیل به خاطره می‌شود.
همان‌طور که پیکان برای ما هنوز نشده است البته.

مرتضی قدیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا