اخبارفناوری و تکنولوژی

ابرزمین نزدیک سیاره ما اتمسفری غنی از گوگرد دارد

محققان ستاره‌شناسی با رصد طیف‌سنجی یک سیاره خارج از منظومه خورشیدی به سرنخ‌هایی از وفور گوگرد در اتمسفر این سیاره دست یافتند که این مساله، یک آزمون مهم درباره مدل‌های مختلف شکل‌گیری این سیارات ایجاد می‌کند.

به گزارش دنده6  از «فیز»، ستاره‌شناسانی از موسسه علوم فضایی تلسکوپی (STScI) در بالتیمور مریلند اقدام به طیف‌سنجی از یک سیاره‌ فراخورشیدی اَبَر زمینی در نزدیکی زمین به نام L۹۸-۵۹ d کرده‌اند. نتایج این مشاهدات که به تازگی در یک مقاله تحقیقاتی انتشار یافته حاکی از این است که این سیاره، یک اتمسفر غنی از گوگرد دارد.

بر اساس این گزارش، L۹۸-۵۹ یک ستاره کوتوله M است که در فاصله حدود ۳۴.۶ سال نوری (از زمین) واقع است. معلوم شده که حداقل چهار سیاره در مدارهایی به دور این ستاره می‌گردند که یکی از آنها سیاره L۹۸-۵۹ d و در واقع، یک ابرزمین است که در حدود ۵۸ درصد بزرگتر از سیاره زمین و جرم آن ۲.۳۱ برابر جرم زمین است. این سیاره هر ۷.۴۵ روز به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد.

ابرزمین نزدیک سیاره ما اتمسفری غنی از گوگرد دارد

با توجه به اینکه اطلاعات کمی درباره سیاره L۹۸-۵۹ d وجود دارد ، یک گروه از ستاره‌شناسان با استفاده از «طیف‌سنج نزدیک به مادون‌قرمز» تلسکوپ جیمز وب اقدام به رصد این سیاره از طریق طیف‌سنجی کردند. این ستاره‌شناسان از طریق تحلیل و بررسی داده‌های به دست آمده به سرنخ‌هایی از وجود گوکرد در اتمسفر این سیاره دست یافتند. همچنین به نظر می‌رسد که هیدروژن و هلیوم گازهای پس زمینه در اتمسفر سیاره یاد شده هستند.

بر اساس مقاله انتشار یافته، اتمسفر سیاره L۹۸-۵۹ d میزان بالایی از سولفید هیدروژن و دی‌اکسید گوگرد را نشان می‌دهد. محققان این احتمال را رد کرده‌اند که این مواد ممکن است ناشی از آلودگی ستاره‌ای باشد. ستاره‌شناسان خاطرنشان کردند که وجود دی‌اکسید گوگرد در اتمسفر سیارات فرا خورشیدی (خارج از منظومه خورشیدی) مانند L۹۸-۵۹ d مدرکی از فتوشیمی (photo-chemistry) است.

آنها می‌گویند که امکان ردیابی دی‌اکسید گوگرد در اتمسفر سیارات فراخورشیدی یک آزمون مهم برای مدل‌های مختلف شکل‌گیری سیارات ایجاد می‌کند و در صورت تایید این مساله با مشاهدات بیشتر، با توجه به شرایط و ویژگی‌های سیاره یاد شده، این یک نتیجه مهم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا