اخبار خارجیاسلایدشو

اروپا در برابر آمریکا

اروپا سوپراسپرت‌های بهتری می‌سازد یا آمریکا؟ مازراتی MC20 را در برابر کوروت Z06 قرار داده‌ایم تا به این سؤال پاسخ دهیم.

به گزارش دنده 6 – به‌طورکلی، علاقه‌مندان به خودرو، اروپا را سازندهٔ بهترین سوپراسپرت‌های جهان می‌دانند که این ادعا تا حد زیادی درست است اما آمریکا هم سال‌ها است که سعی کرده با خودروهایی مثل کوروت به رقابت با اروپایی‌ها بپردازد و این تلاش در نسل هشتم کوروت و خصوصاً نسخهٔ Z06 با موتور V8 میل‌لنگ تخت وارد سطح جدیدی شده است. این ماشین دیگر مثل پیشینیان خود فقط به دنبال رقابت با سوپرکارهای اروپایی نیست و می‌خواهد آن‌ها را شرمنده کند. بااین‌حال، این ادعای خیلی بزرگی است که اثبات آن سخت خواهد بود مخصوصاً زمانی که خودروسازان قارهٔ سبز سوپراسپرت‌های فوق‌العاده‌ای مثل مازراتی MC20 را به بازار فرستاده‌اند.

بنابراین، قصد داریم ببینیم کوروت Z06 که در حال حاضر تنها سوپراسپرت آمریکایی محسوب می‌شود می‌تواند رقیبی از آن سوی اقیانوس اطلس را مغلوب کند یا نه. برای شروع این مقایسه باید نگاهی به شباهت‌ها و تفاوت‌های دو خودرو داشته باشیم. هردو سوپراسپرت از گیربکس‌های هشت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده می‌کنند که نیرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد اما در پیشرانه کاملاً باهم متفاوت هستند. درحالی‌که مازراتی از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند، کوروت به یک موتور ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است.

یکی از مشخصه‌های سوپراسپرت‌ها درهای عجیب‌وغریب است که در MC20 این را می‌بینیم اما در کوروت نه؛ بنابراین، در طراحی بیرونی باید مازراتی را برتر بدانیم. همچنین این شرکت ایتالیایی میراث غنی و پرباری دارد که پر از افتخارات در مسابقات مختلف است و MC20 نشان‌دهندهٔ بازگشت مازراتی نه‌فقط برای رقابت با سوپراسپرت‌های موتور وسط بلکه حضور در مسابقات است. البته شاید خیلی‌ها انتظار داشتن سوپراسپرت جدید مازراتی با موتور V8 به میدان بیاید اما موتور V6 نشان می‌دهد که این شرکت با زمانه همگام است زیرا فراری و مک‌لارن هم در سوپراسپرت‌های جدید ۲۹۶ و آرتورا از موتورهای V6 استفاده کرده‌اند.

همچنین پیشرانهٔ مازراتی از تکنولوژی پیش احتراق فرمول یک بهره می‌برد که از دو مجموعه شمع استفاده می‌کند و با امکان ایجاد نسبت تراکم بالاتر، ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. با این نیرو، MC20 ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. تنها نقطه‌ضعف این سوپراسپرت ایتالیایی صدای موتور است که به جذابیت مدل‌های V8 نخواهد بود.

از سوی دیگر، موتور تنفس طبیعی کوروت ۶۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نمونهٔ مورد آزمایش ما همچنین از پکیج Z07 هم بهره می‌برد که باعث کاهش وزن و افزایش چسبندگی می‌شود. Z06 خودروی بسیار سریعی است و ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این سوپرکار آمریکایی همچنین نسبت قدرت به وزن مشابه رقیب ایتالیایی دارد و حداکثر قدرت خود را در دور فوق‌العادهٔ ۸,۴۰۰ rpm ارائه می‌کند که ۱,۱۰۰ rpm از MC20 بیشتر است. علاوه بر این، موتور V8 شورلت صدای فوق‌العاده‌ای هم دارد.

شاید خیلی‌ها بگویند موتور V8 میل‌لنگ تخت کوروت از فراری الهام گرفته است اما پیشرانهٔ MC20 هم حال و هوای فراری را دارد زیرا این موتور شباهت‌های زیادی با پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 آلفارومئو دارد که از فراری مشتق شده و در مدل‌های کوادریفولیو استفاده می‌شود. به‌طورکلی، در پیشرانه باید سوپراسپرت آمریکایی را برتر بدانیم و بنابراین، تا اینجا دو خودرو یک یک مساوی می‌شوند. البته در طراحی هم به‌طور قاطع نمی‌توانیم MC20 را زیباتر بدانیم و این بیشتر موضوعی سلیقه‌ای است.

هنگام رانندگی، هرچند پشت فرمان ارگونومی مازراتی بهتر است و کوروت خیلی راحت نخواهد بود اما پاسخگویی فوری موتور V8 تنفس طبیعی Z06 کاملاٌ بر موتور MC20 کمی تنبل احساس می‌شود برتری دارد. کوروت خودرویی زنده احساس می‌شود و هر درخواستی را در لحظه انجام می‌دهد. عملکرد ترمزهای Z06 هم در قیاس با رقیب ایتالیایی فوق‌العاده است و می‌توان کاملاً به پدال ترمز اعتماد داشت. درواقع، کوروت آن‌قدر دقیق و متمرکز تنظیم شده که بیشتر شبیه یک خودروی مسابقه‌ای احساس می‌شود.

بااین‌وجود، در Z06 چیزی که محدودیت اصلی را ایجاد می‌کند، راننده است نه خودرو؛ یعنی برای بیرون کشیدن تمام پرفورمنس این ماشین به یک رانندهٔ حرفه‌ای نیاز است. به همین دلیل، هرچند کوروت در پیست می‌تواند هر رقیب اروپایی را به وحشت بیندازد و MC20 نمی‌تواند به سریعی آن پیچها را طی کند اما مازراتی پرفورمنسی در دسترس‌تر را ارائه می‌کند و خودروی لذت‌بخش‌تری برای رانندگی‌های معمولی است؛ بنابراین، در پایان ما برای رانندگی‌های تهاجمی در پیست کوروت را و برای رانندگی‌های روزمره MC20 را انتخاب می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا