اخباراخبار داخلی

اصرار سازمان استاندارد برای تولید خودروی غیراستاندارد

در حالی که تا پیش از این خودروسازان با بهانه های مختلف در پی اخذ مجوز برای تولید خودر‌وهای پرفروش فاقد پاس کردن برخی استانداردها بودند، این بار عکس قضیه صادق است و شاهد اصرار سازمان استاندارد برای تولید خودروی غیراستاندارد شده ایم.

به گزارش دنده 6 ، داستان تولید پژو پارس با اصرار سازمان استاندارد وارد فاز جدیدی شده است. در حالی که، طبق برنامه‌ریزی ها قرار است تولید این خودرو تا پایان سال ادامه یابد و پس از آن مانند سمند و پژو ۴۰۵ متوقف شود، مشخص نیست چرا ماجرا به نحو دیگری پیش رفته و این بار سازمان ملی استاندارد مصّر بر تولید این خودرو شده است. البته آن گونه که به نظر می رسد، این معاونت ریاست جمهوری بیش از هر نکته ای نمی خواهد رو در روی افرادی قرار بگیرد که از سال گذشته برای خرید این خودرو اقدام به ثبت نام در سامانه یکپارچه کرده اند. در واقع، اصل داستان باز هم به برنامه های تخیلی وزارت صمت و ایجاد تکلیف غیرمنطقی بدون در نظر گرفتن شرایط و امکان تولید مرتبط می شود. پیرو این تکلیف ایران خودرو متعهد به تولید و فروش کمی بیش از ۱۷۰ هزار دستگاه پژو پارس شده است.
این در حالی است که شرکت ایران خودرو در مهرماه نیز بر توقف تولید این خودرو تأکید کرده بود. ضمن این که، عدم تولید خودروهایی که توان پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه را ندارند، از برنامه هایی بوده است که سازمان استاندارد به مراتب و دفعات مکرر و بر اجرای تأکید داشته است. اواخر دی، اسلام پناه بر قانون استاندارد‌های اجباری در خودروسازی تأکید کرده و گفته است: «قطعاً این قانون اجرا می‌شود و تولیدکنندگان نیز بایستی خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند و گروه صنعتی ایران خودرو هم تا نیمه اسفند ماه سال جاری برای خودروی پژو پارس مجوز تولید خواهد داشت و پس از آن، برابر قانون عمل خواهد شد.» پس از مدتی، مدیرعامل ایران خودرو از رایزنی با سازمان استاندارد برای تداوم تولید تا پایان امسال خبر داد و گفت: «برای سال آینده اگر مجوز تولید با استاندارد‌های فعلی صادر نشود، خودروی جایگزین با استاندارد‌های بهتر برای مشتریان در نظر خواهیم گرفت.»

یک بام و دو هوا

اما برخلاف گفته های قبلی، حدود ۱۰ روز پیش، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در توضیحاتی در این خصوص به تمرکز اعضای شورای عالی استاندارد بر روی قانون و مقررات فنی اشاره کرد و گفت: «همواره تلاش بر این بوده است که خودروسازان را متعهد به اصلاح، بهبود عیوب فنی در حوزه ایمنی و کیفیت کنیم، که خودروی پژو پارس هم از جمله آن هاست.»
مهدی اسلام پناه، رفع دغدغه ثبت نام کنندگان را مورد تأکید قرار داد و افزود: «به همین منظور، تولیدکننده باید در چند شیفت با ترافیک بالا به تولید بپردازد و دغدغه مصرف کنندگان را برطرف کند.»
دبیر شورای عالی استاندارد در ادامه به فرصتی که این سازمان به تولیدکننده داده است تا تولید خود را ادامه دهد اشاره کرد و متذکر شد: «این فرصت با اخذ تعهد از سازنده خودرو و رعایت الزامات فنی و ایمنی داده شده است تا نتایج مرکز آزمون بین المللی از بابت تست‌هایی که از آن ها خواسته‌ایم واصل شود. پیش بینی می شود، نتایج این آزمون استاندارد تا فروردین ماه ۱۴۰۳ مشخص شود.»رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: «تولید خودروی پژو پارس تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بین المللی استاندارد، ادامه خواهد داشت.»اسلام پناه گفت: «ما در شورای عالی استاندارد بر روی قانون و مقررات فنی تمرکز داریم و تلاش‌مان این بوده است که خودروسازان را متعهد به اصلاح، بهبود عیوب فنی در حوزه ایمنی و کیفیت کنیم که خودروی پژو پارس هم از جمله آن هاست.»وی پیش بینی کرد نتایج آزمون استاندارد فروردین ماه ۱۴۰۳ مشخص شود. این در حالی است که ایران خودرو به صراحت اعلام کرده است که این خودرو توان پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه را تا پایان فروردین ۱۴۰۳ نخواهد داشت. به همین منظور علاوه بر تولید تقریباً یک سوم از تکلیفی که بر عهده آنان قرار داده شده، اعلام کرده است که محصولات جایگزین را با شرایط مناسب در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.با این حال به نظر می رسد انتقاد و اعتراض مردم باعث عقب نشینی متولی اصلی استاندارد کشور شده است و آنان با نامه نگاری های متعدد و تأکید بر ادامه تولید قصد دارند که ایران خودرو و خریداران را رو در روی هم قرار بدهند. به بیان ساده تر، این سازمان برای این که بتواند از نقش و مسئولیت خود شانه خالی کند، ترجیح می دهد همچنان یک خودروی فاقد استانداردهای به‌روز تولید شود، اما آنان در این مسیر خدشه ای نبینند. در این شرایط از یک سو، باز هم باید به ناکارآمدی سامانه یکپارچه و از سوی دیگر، به عدم پاسخ‌گویی سازمان مرتبط اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا