اخبار خارجی

افزایش فروش قابل‌توجه بی وای دی در استرالیا

بی وای دی چین در بازار استرالیا که هیچ‌گونه تعرفه‌ای برای واردات خودرو وضع نکرده عملکرد تحسین‌‌‌برانگیز داشته است.

به گزارش دنده 6 – شرکت چینی بی وای دی با پشت سر گذاشتن تسلا در بازارهای جهانی خود را به عنوان یک خودروساز مهم مطرح کرده است. البته محصولات برقی این شرکت هنوز در آمریکا حضور ندارند چراکه سیاست‌های تجاری این کشور مانع حضور بی وای دی و رقابت با خودروسازان داخلی آمریکا شده است. اما درصورتی‌که فضای آزادی برای چینی‌ها در آمریکا وجود داشته باشد، اوضاع چگونه خواهد بود؟ پاسخ قطعی برای این پرسش وجود ندارد اما شاید بازار خودروی استرالیا بتواند چشم‌اندازی از آن را نشان دهد. بی وای دی در استرالیا با هیچ تعرفه وارداتی مواجه نیست چراکه کشور استرالیا فاقد خودروسازان داخلی است و دولت فعلی این کشور نیز تبلیغات وسیعی برای همه‌گیری خودروهای برقی انجام داده است؛ به عبارت دیگر بی وای دی با آزادی عمل کامل راهی استرالیا شده و رشد سریعی را نشان می‌دهد.

این خودروساز در سال ۲۰۲۲ وارد بازار استرالیا شده و حالا سهم ۱۴ درصدی از خودروهای برقی را به خود اختصاص داده است. اگرچه سهم تسلا در استرالیا ۵۳ درصد است اما به نظر می‌رسد چینی‌ها این برند آمریکایی را تحت‌فشار قرار داده‌اند. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا می‌داند که با چه رقیبی روبرو شده و سال قبل اذعان کرد خودروهای بی وای دی بسیار رقابتی ظاهر شده‌اند.

بی وای دی سال قبل شاهد رشد فروش شش برابری بود و بیش از ۱۲ هزار خودرو را به دست مشتریان استرالیایی رساند. چینی‌ها امسال با سرعت بالایی به پیش می‌روند و با دو برابر کردن تعداد محصولات عرضه شده در استرالیا آن‌ها را به شش دستگاه رسانده که شامل یک وانت پیکاپ و دو شاسی‌بلند جدید است. قبلاً نیز یک سدان، هاچبک و شاسی‌بلند دیگر توسط بی وای دی عرضه شده‌اند. توزیع کننده محصولات بی وای دی در استرالیا EV دایرکت است که تعداد نمایندگی‌های خود در یک و نیم سال آینده را دو برابر خواهد کرد و برنامه‌های خود برای تأسیس ۳۰ نمایندگی دیگر را نیز اعلام نموده است. مدیرعامل EV دایرکت می‌گوید:

فرصت بسیار روشنی برای ما وجود دارد.

اما چشم‌انداز بی وای دی در آمریکا کاملاً متفاوت است و قانون‌گذاران این کشور درباره هجوم چینی‌ها به بازار و غلبه بر برندهای داخلی هشدار داده‌اند. هم‌اکنون خودروهای برقی ساخت چین در آمریکا با تعرفه ۲۵ درصدی مواجه هستند و میزان تعرفه خودروهای وارداتی به این کشور نیز بیشتر خواهد بود. ماه قبل دولت بایدن پرونده‌ای را درباره خطرات امنیتی خودروهای برقی ساخت چین گشود و اظهار داشت این خودروها شاید اطلاعات حساس رانندگان را جمع‌آوری کنند. بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت:

چین به دنبال تسلط بر آینده بازار خودروست و این کار را با اقداماتی همچون تصمیمات غیرمنصفانه انجام می‌دهد. سیاست‌های چین شاید باعث هجوم محصولاتش به کشور ما شود که این امر ریسک امنیت ملی را در بر خواهد داشت. من اجازه رخ دادن چنین اتفاقی را نخواهم داد.

اما دولت استرالیا نگرانی‌های امنیتی مشابهی ندارد و اتحادیه اروپا نیز به شدت آمریکا عمل نکرد؛ اما کمیسیون اروپایی که در حال بررسی یک پرونده است اظهار داشته شواهدی درباره ارائه یارانه‌های غیرمنصفانه به خودروهای برقی چینی پیدا کرده است. درصورتی‌که نتایج نهایی این پرونده اعلام شود شاید خودروهای برقی وارداتی با تعرفه مشابه آمریکا روبرو شوند؛ اما خودروهای بی وای دی در استرالیا مشکلات خاصی ندارند. در واقع روابط دیپلماتیک کانبرا و پکن اخیراً ارتقا یافته و محصولات چینی‌ها بیش از پیش در جاده‌های استرالیا دیده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا