اخبار داخلیاسلایدشو

ام جی 4 برقی فردا موتو

فردا موتور برای پیش‌فروش یکی از مشهورترین خودروهای برقی ساخت چین آماده می‌شود. ام جی ۴ در کلاس کراس‌اور کوچک الکتریکی، محصولی جدید و بی‌رقیب برای بازار ایران خواهد بود.

به گزارش دنده 6 – ام‌جی برند بریتانیایی است اما امروزه به عنوان یک خودروسازی کاملا چینی فعالیت می‌کند. این مجموعه سال ۲۰۰۵ توسط گروه سایک خریداری شد و هم‌اکنون خودروسازی بسیار خوش‌نام‌تر و معتبرتر از دیگر برندهای چینی به‌حساب می‌آید. محصولات ام‌جی از معدود خودروهای ساخت چین محسوب می‌شوند که استاندارد اروپا و استرالیا را رعایت کرده‌اند. حتی در انگلیس، انواع خودروهای این برند، فروخته می‌شوند.

در کشور ما اولین بار حدود ۱۵ سال پیش ام‌جی سدان ۵۵۰ به‌عنوان اولین محصول با نام شوالیه توسط مدیا موتور واردات ایران شد. ام‌جی توانست در بازار کشورمان موفق عمل کند و مدیا موتور محصولات مختلف آن مثل کراس‌اوور GS، سدان MG 6 و هاچ‌بک MG 3 را عرضه کرد؛ اما با تصویب تحریم‌های سال ۱۳۹۶ فروش این برند در ایران متوقف شد. حتی خط مونتاژ MG360 که در تبریز با سرمایه‌گذاری مشترک سایک چین و طرف ایرانی شروع شده بود، خیلی زود به پایان راه رسید.

بهمن ماه سال ۱۴۰۲ شرکت فردا موتور خبر از کسب مجوز واردات MG5 و MG GT داد. حالا کراس‌اور برقی MG4 نیز وارد ایران شده است تا احتمالا به لطف تخفیف مالیاتی خودروهای تمام الکتریکی، برای بازار ما عرضه شود. این محصول سال ۲۰۲۲ معرفی شد و حالا سه خط مونتاژ در چین و تایلند و اندونزی دارد. فروش MG4 EV در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۲ هزار دستگاه رسید.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی ام جی ۴ برقی فردا موتور
ام جی ۴ برقی، یک خودروی مرتفع یا شاسی‌بلند محسوب نمی‌شود. کشیدگی بدنه باعث می‌شود از دور، مشابه ون‌های کوچک باشد اما به هرحال، یک کراس‌اور کوچک با کابین جادار و راضی‌کننده برای خانواده‌های ۴ نفره است.

چراغ‌های باریک و اصطلاحا چم گربه‌ای، نقش اصلی را در نمای تهاجمی MG4 EV دارند. این خودروی برقی، وابستگی چندانی به ادوات پلاستیکی ندارد؛ اما لوکس و گران‌قیمت نیز به نظر نمی‌رسد. حجم‌دهی بدنه، خصوصا برای سپر جلو و درپوش موتور، بسیار خوب است. همچنین فاصله‌ی اندک بین چرخ جلو و لبه‌ی بیرونی سپر، بهبود فرمان‌پذیری هنگام عبور از مسیرهای باریک و پرترافیک را فراهم می‌کند.

در نمای جانبی، حس ون MPV دیده می‌شود و زه‌وار پلاستیک سیاه در پایین رکاب، توی ذوق می‌زند. رینگ‌‌های ۱۶ و ۱۷ اینچ آلومینیوم نیز در نسخه‌ی واردشده به ایران، جذابیت چندانی ندارند. ام جی ۴ صرفا از خطوط روی بدنه در راستای چراغ‌های جلو و عقب برای کاهش سادگی در طراحی جانبی خود استفاده می‌کند.

از دیدگاه نگارنده، نمای پشت MG4 EV زیبایی بیشتری نسبت به دیگر زوایای خودرو دارد و بسیار چشم‌گیر است. چراغ‌های پیوسته، حالت بوم‌رنگی دارند و همراه برجستگی جذاب ارایه می‌شوند. حجم‌دهی درپوش صندوق، شکاف بالچه روی سقف نکات مثبت ام جی ۴ برقی هستند؛ هرچند که بخش بزرگی از سپر عقب، ادوات پلاستیکی سیاه و خاکستری دارد.

در مجموع می‌توان  MG4 EV را به عنوان یک خودروی چینی، زیبا و عامه‌پسند توصیف کرد. این مدل با طول ۴,۲۸۷  و عرض ۱,۸۳۶  و ارتفاع ۱,۵۰۴  و فاصله محوری ۲,۷۰۵  میلی‌متر ارایه می‌شود تا از نظر بزرگی اتاق، مشابه هیوندای سانتافه باشد اما طول کلی خودرو، فقط ۹ سانتی‌متر بیشتر از ۲۰۶ صندوق‌دار است.

طراحی کابین و نمای داخلی ام جی ۴ برقی فردا موتور
داشبورد MG4 EV حتی برای علاقه‌مندان خودروهای مدرن و فناوری محور، خسته‌کننده و بسیار ساده دیده می‌شود. محل جوی‌استیک برای تغییر حالت رانندگی و شارژر وایرلس و ترمز دستی (ترمز پارک) برقی، مثل طاقچه ساخته شده است. جالیوانی‌ها نیز در محل نامناسب و ناخوشایند هستند.

پشت فرمان، پنل دیجیتال رنگی ۷ اینچ وجود دارد و نمایشگر لمسی روی داشبورد، ۱۰/۲۵ اینچ  با رابط  اندروید و اپل است. دوربین پارک، دید ۳۶۰ درجه، مسیریاب ماهواره‌ای، گرم‌کن داخل صندلی جلو، کروز کنترل هوشمند و ترمز خودکار، امکانات ام جی ۴ برقی هستند که هنوز مشخص نیست برای مدل وارداتی، ارایه شوند.
صندلی‌های ساده با راحتی قابل قبول در MG4 EV وجود دارد و چهار سرنشین بلندقد را جای می‌دهد. مواد به کاررفته در تودری‌ها و داشبورد نیز از کیفیت متوسط برخوردارند. همچنین، ۳۶۳ لیتر فضای حمل بار فراهم است که در مقایسه با دیگر کراس‌اورهای چینی موجود در ایران، مثل چری X33 مدیران خودرو که صندوق ۵۵۰ لیتری دارد، چندان مناسب نیست.

پیشرانه و تجهیزات فنی ام جی ۴ برقی فردا موتور
چهار نوع قوای محرک برقی برای MG4 EV در بازار جهانی وجود دارد. نسخه‌ی پایه که احتمالا وارد ایران خواهد شد، ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. توان پیمایش ارزان‌ترین ام جی ۴ برقی،  ۳۵۰ کیلومتر است و صرفا به صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شود.

دیگر مدل‌های MG4 EV با قدرت ۲۰۰ و ۲۴۰ و ۴۳۰ اسب بخار، ۲۵۰ و ۳۵۰ و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارند. گران‌ترین نمونه‌ی ام جی ۴ برقی، در زمان ۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. این خودرو، دو دیفرانسیل است و توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر دارد. ام جی ۴ برقی، نسخه‌ی تک دیفرانسیل همراه باتری ۷۷ کیلووات ساعت با شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتر نیز ارایه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا