اخبار داخلیاسلایدر

انصراف برای خرید محصولات مونتاژی ادامه دارد

انصراف متقاضیان خرید خودروهای داخلی و مونتاژی که اسفندماه سال گذشته در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کردند‌، روز گذشته خبرساز شد.

به گزارش دنده 6 – دیروز با حضور نهادهای نظارتی در شرایطی اولویت‌بندی دور دوم عرضه یکپارچه خودرو انجام شد که انتظار می‌رفت در این مراسم، از تعداد متقاضیان مرحله دوم نیز رونمایی شود. با‌این‌حال آماری از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان این مرحله اعلام نشد. اما خبر انصراف ثبت‌نام‌کنندگان از مرحله اول، در شرایطی با هیجان از سوی مدیر سامانه یکپارچه خودرو مورد تاکید قرار گرفته که وی کاهش قیمت در بازار را دلیل اصلی این موضوع اعلام کرده است.

مهدی تقدسی با تاکید بر اینکه تعدادی از متقاضیان خرید خودروهای داخلی و مونتاژی از خرید انصراف دادند، اظهار کردع که به نظر می‌رسد این اقدام مشتریان، ناشی از کاهش قیمت خودرو در بازار باشد. وی آماری نیز در این زمینه ارائه کرده است؛ به طوری که در مورد خودروهای تولید داخلی ۲۰ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در دور اول عرضه یکپارچه بعد از فراخوان خودروساز برای واریز وجه اقدام نکردند و به این ترتیب از خرید خودرو‌های داخلی انصراف دادند. تقدسی در ادامه تاکید کرد تعدادی از افرادی که در مرحله نخست فروش خودرو در سامانه یکپارچه شرکت کرده‌اند، با توجه به فراخوان شرکت‌های خودروساز اقدام به پرداخت وجه خودرو نکرده‌اند که همین امر باعث خالی شدن ظرفیت‌ها شده است.

وی با اشاره به این موضوع که در محصولات داخلی عدم‌واریز وجه از سوی متقاضیان ۲۰‌درصد بوده، عدم واریزی در خودروهای مونتاژی را نیز بیش از ۵۰درصد اعلام کرد. همانطور که از سوی تقدسی اعلام شده ریزش متقاضیان خودروهای مونتاژی بیش از ۵۰ درصد است. هر چند وی دلیل این موضوع را کاهش قیمت در بازار خودرو عنوان کرده اما به نظر می‌رسد آنچه بیش از قیمت بازار، متقاضیان را ترغیب به انصراف کرده، اقدام شورای رقابت در قیمت‌گذاری محصولات مونتاژی است.  در مرحله اول فروش در سامانه یکپارچه قیمت محصولات مونتاژی اعلام نشده بود و ثبت‌نام طبق قیمت شرکت‌های خودروساز صورت گرفت؛ این در حالی است که در مرحله دوم فروش با دخالت شورای رقابت، قیمت محصولات مونتاژی به طور چشم‌گیری کاهش یافت.

در این بین بسیاری از متقاضیانی که در مرحله اول ثبت‌نام ، مبلغی را به حساب شرکت‌های خصوصی واریز کرده بودند، بلاتکلیف به دنبال پاسخ روشنی از سوی سیاستگذار خودرو و شورای رقابت بودند. در مرحله دوم نیز هر چند این شورا قیمت‌های مصوب را اعلام کرده اما خودروسازان خصوصی هنوز نسبت به قیمت‌های اعلامی تمکین نکردند که همین موضوع باز هم مشتریان را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده است. در این بین هر چند کاهش قیمت بازار در انصراف متقاضیان بی‌تاثیر نبوده اما آنچه بیش از نزول قیمت‌ها، مشتریان را به سمت انصراف از خرید سامانه یکپارچه سوق داده، تصمیمات مقطعی‌، عدم برنامه‌ریزی صحیح و همچنین بی‌اعتمادی به سیاستگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا