اخبار خارجیاسلایدر

انواع چراغ‌های خودرو

این مقاله، راهنمایی ساده برای آشنایی با چراغ‌های خودرو و فاکتورهای مهم در زمان استفاده، خرید و تعمیر آن است.

به گزارش دنده 6 – نوع خودروی شما مهم نیست؛ درهرصورت باید از چراغ‌های آن استفاده کنید؛ چه در شرایط بارانی و مه‌آلود باشد یا شب. چراغ‌های به‌جرعت یکی از پراستفاده‌ترین اجزای نوع وسیله‌نقلیه به شمار می‌روند و هر چند همگی به وجود آن‌ها عادت داریم اما گاه می‌توانند مشکل‌دار شوند. به همین جهت شناخت آن‌ها، نحوه عیب‌یابی و رفع مشکلاتشان دانشی مهم است که باید از آن آگاهی داشت.

 

بدون چراغ هم می‌توان رانندگی کرد؟
بله. حقیقت این است که پیشرانه خودروی شما برای روشن شدن به چراغ نیازی ندارد و خودرو تمام عملیات‌هایش را به درستی انجام می‌دهد؛ اما این شما هستید که برای داشتن دید مناسب، رانندگی ایمن‌تر و اطمینان از مسیر درست خود به نور و روشنایی محیطی نیاز دارید. چراغ‌های درکنار بهره‌مندسازی راننده از دید مناسب، راهی ارتباطی هم به شمار می‌روند. روشن‌تر شدن چراغ‌های عقب نشان ترمز گرفتن است. چشمک زدن چراغ‌های نارنجی‌رنگ چرخش خودروی دیگر را نشان می‌دهند. نور بالا دادن هم در شرایط گوناگون می‌تواند تعابیر مختلفی داشته باشد اما عموما برای جلب توجه راننده مقابل یا جلو است.نکته دیگری که شاید کمتر به آن توجه شود، بهینه‌تر شدن مصرف برق خودرو با استفاده از چراغ‌های LED است؛ این مدل چراغ‌ها با مصرف انرژی کمتر، نور بهتری را در اختیار راننده قرار می‌دهند؛ جدا از آنکه چهره بهتری را هم برای خودروتان به ارمغان می‌آورند.

 

انواع چراغ خودرو
این مجموعه از چراغ‌ها به‌صورت استاندارد در خودرو شما قرار می‌گیرند:

چراغ‌های جلو: این نوع چراغ‌ها در انواع هالوژنی، LED و HID دردسترس مردم هستند و هر کس می‌تواند با توجه به نوع خودروی خود، چراغش را در فروش‌های تزئیناتی جایگزین کند. هنگام تهیه یک چراغ خوب باید به عملکرد درست نور بالا و پایین آن و شدت نور درستش توجه داشت.
چراغ‌های ترمز: این چراغ‌ها هم در دو نوع LED و هالوژنی موجود هستند؛ هر چند نوع LED آن‌ها به‌خاطر نور بهتر، سرعت بیشتر در پاسخگویی و گرافیک رساتر محبوبیت بیشتری دارد.
نور روز: این نوع چراغ که در خودروهای میان‌رده تا بالارده تعبیه می‌شود، نقشی در نورپردازی مسیر ندارد اما به‌عنوان نور تزئینی یا راهنما در هوای بارانی کمک‌کننده باشد. این نوع چراغ معمولا با روشن شدن خودرو فعال می‌شود اما برخی مدل‌ها امکان خاموش‌سازی دستی آن را به راننده می‌دهند.
مه‌شکن: همان‌گونه که از نامش پیدا است، این چراغ به‌منظور بهبود دید راننده و افزایش قابلیت شناسایی خودرو توسط راننده‌های دیگر در شرایط مه‌آلود طراحی شده است و کاربرد زیادی در جاده‌های تاریک دارد. برای آشنایی بیشتر با مه‌شکن به بخش «مقالات مرتبط» در انتهای این مقاله مراجعه کنید.

انتخاب چراغ مناسب برای خودرو
هنگام خرید یک چراغ تازه برای خودرو به‌منظور تعمیر، بهبود یا زیبایی باید مواردی را مدنظر داشته باشید:

مدل خودرو و قیمت: پیش از خرید هر چراغی حتما از تطبیق سیستم برق و نوع آن با مدل خودروی خود اطمینان حاصل کنید و بودجه موردنظرتان را برای آن مشخص کنید. اگر قصد فروش خودرو را دارید بهتر است در هر قطعه استاندارد خود خودرو روی آن هزینه کنید.
رنگ: هر چند چراغ‌های LED در رنگ‌‌های مختلفی عرضه می‌شوند اما استفاده از برخی رنگ‌ها در چراغ اصلی غیرمجاز است.
شدت نور: روشنایی نور چراغ هر چه بیشتر باشد برای راننده بهتر است اما این مولفه هم استانداردهایی دارد که بهتر است از محصولات تابع این استانداردها استفاده کنید. روشنایی غیرعادی و بیش‌ازاندازه خودروی شما هم می‌تواند راننده روبه‌رو را از مسیر خود منحرف کرده و باعث ایجاد سانحه شود.حتما از نصب درست چراغ خود در تزئیناتی، باتری‌سازی یا مکانیکی اطمینان حاصل کنید تا بعدا با مشکلات روشنایی روبه‌رو نشوید.

مشکلات روشنایی در خودرو
اگر چراغ خودروتان عاری از آسیب‌دیدگی فیزیکی است اما روشن نمی‌شود، ممکن است به‌خاطر یکی از دلایل زیر باشد:

سوختن لامپ
سوختن فیوز
خرابی سوکت مدار الکتریکی
مشکل سوئیچ چراغ‌ها
نصب اشتباه لامپ
مشکل تامین برق از دینام و باتری
مشکل سیم‌کشی
خرابی حسگر پارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا