اخبار خارجیاسلایدر

اولین تجربه رانندگی با وانت بی وای دی شارک

  بررسی تخصصی وانت پیکاپ بی وای دی شارک نشان می‌دهد اگرچه این خودرو عالی نیست اما به عنوان اولین تلاش در این کلاس خوب ظاهر شده است.

به گزارش دنده 6 – زمان بررسی این موضوع فرا رسیده است: آیا وانت‌های چینی خوب هستند؟ آیا خودروسازان آمریکایی باید نگران وانت‌های چینی باشند؟ آیا آمریکایی‌ها به زودی پشت فرمان چنین خودروهایی خواهند نشست؟ ما تمامی این سؤالات را در اولین بررسی تخصصی بی وای دی شارک ۲۰۲۵ پاسخ داده‌ایم. برای اولین بار فرصت بررسی تخصصی شارک در تگزاس آمریکا فراهم شده هرچند که این خودرو فعلاً در آمریکا عرضه نخواهد شد. وانت پیکاپ بی وای دی شارک ۲۰۲۵ یک محصول میان سایز است که فاصله بین محوری ۳۲۵۸ میلی‌متری آن ۸۸ میلی‌متر کوتاه‌تر از تویوتا تاکوما ۲۰۲۴ خواهد بود. طول خودروی موردبحث هم به ۵۴۵۵ میلی‌متر می‌رسد که اندکی بیشتر از وانت تویوتاست. شارک یک وانت دو کابین چهار نفره است و گاهی اوقات از آن با نام شارک ۶ یاد می‌شود که به احتمال تولید نسخه‌های دیگر در آینده نیز اشاره دارد. پسوند DMO در نام شارک هم مخفف دوال مود آفرود است.

شارک از استایل جعبه‌ای استفاده می‌کند و در نمای جلو ما را به یاد فورد F-150 و در بخش عقب به یاد فولکس‌واگن آماروک می‌اندازد. سیستم چهار چرخ محرک نیز به لطف استفاده از دو موتور برقی فراهم شده است. البته ما با یک خودروی برقی مجهز به سیستم افزایش دهنده توان پیمایش روبرو هستیم، خودرویی که از ژنراتور بنزینی سود می‌برد. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی شارک به عنوان ژنراتور عمل می‌کند و زمانی که شارژ باتری کمتر از ۷۰ درصد باشد وارد مدار می‌شود تا از باتری ۲۹.۶ کیلووات ساعتی و دو موتور برقی را پشتیبانی کند. بی وای دی قدرت کل این مجموعه را ۴۳۵ اسب بخار اعلام کرده اما برخی منابع به خروجی نزدیک به ۴۵۰ اسب بخار اشاره داشته‌اند.

چینی‌ها می‌گویند وانت یاد شده در حالت برقی توان پیمایش حدود ۹۵ کیلومتر خواهد داشت اما کل شعاع حرکتی آن با باتری شارژ و باک پر به ۸۳۷ کیلومتر می‌رسد. مالکان مجبور نخواهند بود وانت موردبحث را در سفرهای جاده‌ای شارژ کنند هرچند امکان شارژ باتری با شارژرهای مختلف وجود خواهد داشت. ما چندین تست صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را انجام دادیم و شارک زمان ۵.۶ ثانیه را ثبت کرد که برای هر وانتی بسیار سریع خواهد بود. البته شارک ۶ خودروی سبک‌وزنی نیست و وزنش به ۳۴۹۲ کیلوگرم می‌رسد. البته فعلاً ظرفیت بار رسمی خودرو اعلام نشده هرچند حداکثر ظرفیت یدک کشی آن ۲۴۹۵ کیلوگرم اعلام شده است که آن را در رده‌ای پایین‌تر نسبت به وانت‌های میان سایز بازار آمریکا قرار می‌دهد. برای مثال ظرفیت یدک کشی تویوتا تاکوما و فورد رنجر حدود ۲۹۴۸ و ۳۴۰۲ کیلوگرم است. این رقم برای شورولت کلرادو و جیب گلادیاتور حدود ۳۴۹۲ کیلوگرم است.

نوبت به بررسی کابین وانت پیکاپ بی وای دی شارک می‌رسد که از دیگر خودروها کپی نشده و کیفیت و طرح کلی آن خوب به نظر می‌رسد. فضای کابین جادار است و ما بدون مشکل پشت فرمان قرار گرفتیم. از نظر تکنولوژی نیز شارک در سطح بالایی قرار دارد و ما در طول تست‌ها هیچ خطای نرم‌افزاری را مشاهده نکردیم.

البته سیستم تعلیق و ترمزها نیازمند بررسی دوباره هستند و تجربه رانندگی خودرو خیلی خوب نبود. فنرهای سیستم تعلیق مستقل شارک نسبتاً خشک عمل می‌کند و باعث می‌شود خودرو بالا و پایین بپرد. ترمزها نیز در حالت تک پدال خیلی گیرا نیستند. وانت موردبحث در کشور مکزیک با قیمت معادل ۴۷ هزار دلار خریداری شده هرچند امکان سفارش آن در آمریکا مهیا نیست چراکه خودروهای چینی فعلاً با تعرفه ۱۰۰ درصدی مواجه هستند. اگر بی وای دی کارخانه‌ای در مکزیک تأسیس کرده و تولید شارک را شروع کند شاید این وانت در بازار آمریکا نیز عرضه شود. البته چینی‌ها باید شبکه نمایندگی و خدمات پس از فروش را نیز تأسیس نمایند. به این مورد باید چالش شکست دادن برندهای مطرح آمریکایی را نیز افزود. شاید چنین کاری ۱۰ سال و یا بیشتر زمان ببرد. در مجموع باید گفت چینی‌ها به عنوان اولین تلاش وانت پیکاپ بسیار خوبی تولید کرده‌اند اما هنوز جای کار زیادی برای رقابت با بهترین‌های این بازار وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا