اخبارفناوری و تکنولوژی

اولین سلاح لیزری متحرک قدرتمند جهان با عملکردی خارق‌العاده

اخیرا لیزری طراحی شده که می‌تواند اجسامی به کوچکی یک سکه را که با سرعت ۶۲ مایل در ساعت (۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت می‌کنند از فاصله دور مورد اصابت قرار دهد و قدرت کافی برای سوراخ کردن فولاد را دارد.

به گزارش دنده6 : استرالیا اولین سلاح لیزری خود را آزمایش کرده که می‌تواند پهپادها را با دقت بی سابقه‌ای سرنگون کند.

به نقل از آی‌ای، این سیستم که همچنین ادعا می‌شد قوی‌ترین لیزر قابل حمل و پرانرژی جهان است، در ماه مه در یکی از مراکز آموزشی ارتش این کشور آزمایش شد.

به گفته نیروی دفاعی استرالیا (ADF)، لیزر پر انرژی پرتابل فرکتل (Fractl)، اولین سلاح با انرژی هدایت‌شده این کشور است که می‌تواند اجسامی به کوچکی یک سکه ۱۰ سنتی را که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، ردیابی کند و مورد اصابت قرار دهد.

این سلاح بخش مهمی از تلاش‌های نیروی دفاعی استرالیا برای توسعه زرادخانه هواپیمای بدون سرنشین خود (UAS) است.

فناوری لیزر پر انرژی

یک شرکت مستقر در ملبورن به نام AIM Defence، لیزری به اندازه یک چمدان طراحی کرده که مانند یک مشعل دمنده با سرعت نور عمل می‌کند.

این شرکت ادعا می‌کند که لیزر فرکتل آن از پیشرفته‌ترین سیستم ردیابی و اپتیک در جهان استفاده می‌کند که به پرتو آن اجازه می‌دهد با یک هواپیمای بدون سرنشین که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از فاصله ۰.۶۲ مایلی (یک کیلومتری) دورتر حرکت می‌کند، برخورد کند.

این پرتو، می‌تواند اجزای حیاتی پهپاد مانند روتور، سیم‌کشی و دوربین را هدف قرار دهد و امکان بازیابی دستگاه را برای تجزیه و تحلیل عملیاتی فراهم کند.

پاتریک فلانگان (Patrick Flanagan) از نیروی دفاعی استرالیا در بیانیه‌ای گفت: شما یک دکمه را فشار می‌دهید تا پهپاد را ردیابی کنید و رایانه کنترل می‌شود، سپس دکمه دیگری را فشار می‌دهید تا «ماشه را بکشید» درست مانند یک بازی ویدئویی.

غیرفعال کردن دوربین فقط چند ثانیه و برای از کار انداختن روتور دو یا سه ثانیه زمان لازم است.

این سیستم همچنین برای ادغام یکپارچه در چارچوب‌های موجود، کاهش بار اپراتور و افزایش زمان پاسخ، طراحی شده است. فرکتل بسیار دارای باتری و برق AC است. وزن کل یک واحد آن کمتر از ۱۱۰ پوند (۵۰ کیلوگرم) است که آن را برای سناریوهای عملیاتی مختلف بسیار قابل حمل می‌کند.

شرکت AIM ادعا می‌کند که فرکتل یک دهم اندازه و هزینه سایر سیستم‌های لیزری موجود در بازار را دارد که آن را به یکی از تواناترین و مقرون به صرفه‌ترین راه حل‌ها برای دفاع در برابر هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل می‌کند.

خنثی‌کننده پیشرفته پهپاد

نمونه اولیه قابل استقرار این سیستم با نابود کردن یک پهپاد در ارتفاع ۵۰۰ متری، قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشت. اگرچه کارایی لیزر به دلیل منبع تغذیه آن محدود شده است، اما پیش‌تر با پهپادها در فاصله ۰.۶۲ مایل (یک کیلومتر) درگیر شده بود.

لیزر ثابت و بی صدا تضاد کاملی با سلاح‌های معمولی ارائه می‌دهد. در طی یک نمایش جانبی، سلاح‌های ضد پهپاد با انرژی هدایت‌شده بسیار مؤثر بودند، در حالی که روش‌های سنتی مهمات قابل توجهی را با حاشیه کمی برای خطا مصرف می‌کردند.

مقامات مزیت مهمات تقریبا نامحدود سلاح‌های لیزری را خاطرنشان می‌کنند.

از آنجایی که پهپادها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند، ارتش‌ها باید از طیف وسیعی از ابزارها برای خنثی کردن تهدید استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا