اخبار داخلیاسلایدر

اوپل کورسا وارداتی

اگر کورسا ۲۰۲۴ وارد ایران شود، از معدود خودروهای غیرچینی بازار کشور ما خواهد بود. این محصول، با برند آلمانی، بدنه‌ی هاچبک و پیشرانه‌ی توربوشارژ، توسط پرشیا خودرو رونمایی شده است.

به گزارش دنده 6 – طی ۲۰ سال اخیر، پس از فراز و نشیب واردات خودروهای خارجی، بی‌مهری نسبت به مدل‌های هاچبک اتفاق افتاد. فروش بسیار خوب رنو ۵ از اواخر دهه ۵۰ خورشیدی تا دوران ظهور پژو ۲۰۶ مونتاژ ایران خودرو، علاقه‌ی بازار ایران به هاچبک‌ها را نشان داد.

اوپل با قدمت ۱۶۲ سال، یک خودروساز لوکس محسوب نمی‌شود و از این نظر، تفاوتی مهم با دیگر برندهای مشهور آلمانی، مثل بنز و بی‌ام‌و، آئودی و پورشه دارد. دیگر موضوع مهم برای اوپل، فقدان مالکیت آلمانی از سال ۱۹۲۹ است. این برند طی مدتی طولانی تا سال ۲۰۱۷ تحت مالکیت جنرال موتورز امریکا بود و حالا توسط گروه استلانتیس (پژو -سیتروئن) مدیریت می‌شود. اوپل سالانه یک تا ۱/۲ میلیون خودرو تولید می‌کند و سرپرست برند واکسال (Vauxhall) محسوب است.نسخه‌ای از کورسا نسل دوم اوایل دهه‌ی ۷۰ خورشیدی با نام سوئینگ وارد ایران شد و مورد توجه مشتریان متمول، خصوصا بانوان کشورمان قرار گرفت. از سال ۲۰۱۹ تاکنون، نسل ششم اوپل کورسا تولید می‌شود. این خودرو فقط یک خط مونتاژ در اسپانیا دارد و از نظر فنی، مشابهت زیادی با پژو ۲۰۸ دارد. علاوه‌بر اسپانیا و آلمان، کورسا دیزلی با برند واسکال، فروش بالا در بریتانیا را تجربه می‌کند و بسیار محبوب است.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی اوپل کورسا پرشیا خودرو
حس اسپرت در کورسا ۲۰۲۴ کاملا مشهود است. این مورد با حالت صاعقه شکل نوار LED روشنایی روز در کاسه چراغ‌ها تاکید می‌شود. اوپل کورسا جدید، به خوبی تفاوت سبک طراحی با مدل‌های چینی را نشان می‌دهد.

در نمای اصلی، حجم‌دهی بسیار خوب و حساب‌شده برای اجزای بدنه مشهود است. جلوپنجره‌ی کوچک، تقارن مناسب با حفره‌ی بزرگ داخل سپر دارد. ادوات پلاستیکی ارزان‌قیمت، در قسمت‌های مختلف دیده می‌شوند اما هماهنگی اجزای بدنه، ارزش اوپل کورسا را به عنوان یک هاچبک مدرن اروپایی، ثابت می‌کند.خط عمیق روی درهای ورود به کابین، از نکات مثبت کورسا ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. نزدیک رکاب‌ها و گلگیر عقب هم، نوعی حجم‌دهی چشم‌نواز با تاکید بر طراحی اسپرت وجود دارد. تقریبا تمام نسخه‌های اوپل کورسا با سقف سیاه، رینگ‌ اسپرت آلومینیوم ۱۷ اینچ و تایرهای ۲۰۵ میلی‌متر عرضه می‌شوند. آینه بغل هم‌رنگ بدنه و آنتن کوسه‌ای، حتی در جدیدترین مدل اوپل کورسا موجود نیست.

در نمای پشت، طراحی جوان‌پسند و حجم‌دهی اسپرت به وضوح دیده می‌شود. محل نصب پلاک و فرم چراغ‌های عقب، در کنار نشان برجسته‌ی اوپل و اگزوزهای دوقلو، نکات مثبت کورسا هستند. صرفا بالچه‌ی انتهای سقف و بخش کوچکی از سپر عقب، مواد پلاستیکی سیاه دارد.اوپل کورسا ۲۰۲۴ با طول ۴,۰۶۰ و عرض ۱,۷۶۵ و ارتفاع ۱,۴۳۵ و فاصله محوری ۲,۵۳۸ میلی‌متر تولید می‌شود. این خودرو از تمام جوانب، بزرگ‌تر از پژو ۲۰۶ چهاردر موجود در ایران است و حدود ۱۰ سانتی‌متر فاصله محوری بیشتر فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و نمای کابین اوپل کورسا پرشیا خودرو
کورسا در میان خودروهای ساخت اروپا، اقتصادی و کم‌آپشن محسوب می‌شود. به همین دلیل، داشبورداز  پلاستیک سخت ساخته شده و فاقد تزئینات کروم است.

مدل‌های سفارشی، پنل دیجیتال و نمایشگر لمسی بزرگ ارایه می‌کنند که برای خودروی هاچبک، جالب‌توجه است. نسخه‌ی پایه، مانیتور ۷ اینچ دارد و خریدار کورسا در اروپا می‌تواند، نمونه‌ی ۱۰ اینچ هم سفارش دهد. تقریبا تمام فرمان و کلیدها، از مواد ارزان‌قیمت ساخته شده است؛ اما طراحی مناسب با جزئیات نقره‌ای رنگ، حس یک خودروی اقتصادی را از کورسا دور می‌کند.
صندلی‌ها ترکیبی از چرم و پارچه‌ی مخمل دارند. استارت دکمه‌ای، ترمز دستی برقی و طراحی جذاب دسته‌دنده، نکات مثبت کورسا اتوماتیک هستند. این خودرو برای ۴ سرنشین بلندقد، فضای کافی دارد اما طبیعتا، چندان راحت و مناسب سفرهای طولانی نیست. صندوق عقب ۳۰۹ لیتری و قابلیت جمع‌کردن صندلی‌های عقب، دیگر مشخصات کورسا هستند.

پیشرانه و تجهیزات فنی اوپل کورسا پرشیا خودرو
ظاهرا برای بازار ایران، موتور سه سیلندر ۱/۲ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر ارایه می‌شود. این پیشرانه، محصول پژو است و کورسا را در زمان ۱۰ تا ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند. مدل مجهز به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در صد کیلومتر دارد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند.

کورسا در اروپا با موتور ۱/۲ لیتر تنفس طبیعی، ۷۵ اسب بخار و ۱۱۸ نیوتن‌متر ارایه می‌دهد. ارزان‌ترین مدل، گیربکس دستی ۵ سرعته دارد و در زمان ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این نسخه، ۴ لیتر در صد کیلومتر است.کورسا تمام برقی (Corsa-e) نیز، از سال ۲۰۲۳ تولید می‌شود. این نمونه با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه دارد و با یک شارژ باتری ۵۰ کیلووات ساعتی، ۳۵۰ کیلومتر را طی می‌کند. کورسا ۱/۲ لیتر توربو، با قدرت و گشتاور مشابه کورسا برقی، نسخه‌ی سفارشی این خودرو برای بازار اروپا محسوب می‌شود.

کورسا تمام برقی Corsa-e
شش کیسه هوا، پایداری الکترونیک ESP، کنترل شروع حرکت در سربالایی و سرپایینی ، تهویه مطبوع خودکار، تعویض دنده پشت فرمان، فرمان کمکی برقی، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، روشنایی روز LED ، ترمز پارک برقی، دسته دنده الکتریکی، گرمکن فرمان، کروز کنترل با محدودکننده سرعت، تریم داخلی پارچه و چرم، استارت استاپ اتوماتیک سیلندرها در ترافیک، امکانات اوپل کورسا هستند.

قیمت اوپل کورسا در بازار جهانی و هزینه خرید احتمالی برای ایران
مدل دنده دستی با پیشرانه تنفس طبیعی که هنوز قرار نیست وارد ایران شود، به قیمت ۲۰ هزار یورو در آلمان فروخته می‌شود. برای کورسا توربوشارژ اتوماتیک با امکانات کامل، مشابه آنچه پرشیا خودرو در نمایشگاه شیراز ۱۴۰۳ رونمایی کرد، حدود ۲۵ هزار یورو پرداخت می‌شود. به این ترتیب، هزینه خرید یک هاچبک اقتصادی ساخت اروپا برای مشتری ایرانی، نزدیک به سه میلیارد تومان خواهد بود.

اگر اوپل کورسا وارد ایران شود و حدود قیمت ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومان داشته باشد، رقابت جالبی با فونیکس تیگو ۸ مدیران خواهد داشت. با این شرایط، یکی از بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین خودروهای وارداتی، قیمت مشابه خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا