اخبار داخلیاسلایدر

ایرانی‌ها عاشق این خودروی پرفروش ژاپنی هستند  

تویوتا راو۴ یکی از چند محصول پرطرفدار و پرفروش تویوتاست که در بازارهای بزرگ دنیا همچون آمریکا یکی از پرفروش‌ترین محصولات این خودروساز ژاپنی است. در این محتوا قصد داریم نگاهی به تمام نسل‌های راوفور بیاندازیم و آن‌ها را معرفی کنیم.

به گزارش دنده 6 –  راو۴ تویوتا خودروی کراس اووری است که سال‌ها قبل از تولد اولین نسل آن، ایده ساختش به فکر مهندسان تویوتا افتاد. در نمایشگاه توکیو سال ۱۹۸۹، درست پنج سال قبل از تولد نسل اول راو۴، این خودرو به صورت مدلی مفهومی رونمایی شد. تویوتا از ابتدا قصد داشت در دوره‌ای که خودروهای کراس اوور چندان رواج نداشتند، محصولی را تولید کند که هم برخی قابلیت‌های خودروهای شاسی بلند آفرودی را داشته باشد و هم راحتی و مانور پذیری خودروهای سدان را دارا باشد. به همین دلیل، راوفور طراحی و توسعه پیدا کرد تا آغازگر راه پرفراز و نشیب اما موفقیت آمیز این خودروساز محبوب ژاپنی شود.

نسل اول تویوتا راو۴، ابتدای راه

تویوتا راو۴ برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ در ژاپن معرفی و عرضه شد. پس از آن کشورهای اروپایی میزبان این فرزند نوپای ژاپنی بودند و در نهایت سال ۱۹۹۶ نیز راو۴ توانست مجوز ورود به آمریکا را دریافت کند. این نسل راوفور با این که اولین حضور خود در بازارهای مختلف را تجربه می‌کرد با نسخه‌های متعددی تولید شد؛ از نسخه سه‌در و پنج‌در گرفته تا برقی و یک نسخه نیز با سقف برقی جمع شونده در قسمت عقب، همگی آمدند تا خط و نشان جدیدی برای دیگر خودروسازها بکشند. در سال‌های اولیه نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه تویوتا راو۴ در تمام جهان فروخته شد که یک رکورد جدید برای تویوتا محسوب می‌شد حتا در آمریکا که جیپ رانگلر نیز حضور قدرتمندی داشت!

به طور کلی، این نسل تویوتا ظاهری ساده اما جذاب داشت؛ از چراغ‌های مستطیلی یک تکه جلو گرفته تا جلوپنجره مستطیلی باریک، فلاپ‌های دو طرف بزرگ هماهنگ با سپرها و چراغ‌های عمودی و کوچک عقب همگی نشان دهنده سادگی طراحی این خودرو بودند. داخل کابین نیز مانند طراحی بیرونی ظاهری ساده اما کاربردی را شاهد بودیم، و ارگونومی کابین قابل قبول بود. همچنین متریال به کاررفته در داشبورد و کابین راو۴ نیز کیفیت بالایی دارد و در بلندمدت دچار افت کیفیت نمی‌شدند. در بخش فنی، راو۴ مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی بود که حداکثر توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت را داشت، اما هنگام سفارش این خودروی جذاب دو گیربکس در مقابل خریدار بود که انتخاب این خودرو را هیجان انگیزتر می‌کرد؛ یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و یک گیربکس ۵ سرعته دستی، هر دو گزینه‌هایی بودند که خریدار می‌توانست یکی از آن ها را انتخاب کند. این نسخه هندلینگ خوبی داشت که در حد و اندازه خودروهای سواری بود، اما از طرفی دیگر، قابلیت‌های آفرودی زیادی را نیز با خود به همراه داشت. لازم به ذکر است که این نسل راو۴ یک نسخه برقی نیز داشت، که البته خیلی زود تولید آن کنار گذاشته شد. همچنین این نسل هیچ گاه به صورت رسمی نتوانست وارد ایران شود و بیش تر مردم از داشتن آن محروم شدند.

نسل دوم تویوتا راو۴، ادامه دهنده راه موفقیت

نسل دوم تویوتا راو۴ در سال ۲۰۰۱ جایگزین نسل قبلی شد. موفقیتی که این خودرو توانست در مدتی اندک نسبت به سایر رقبا به دست آورد باعث شد دیگر شرکت‌های خودروساز نیز محصولات خود را بیش از پیش برای رقابت با این کراس اوور جذاب مسلح کنند، اما همچنان تویوتا میدان را در دست داشت. در این نسل تویوتا راو۴ تمام نقاط قوت نسل قبلی خود را سعی داشت حفظ کند و نقاط ضعفش را برطرف کند. بنابراین راوفور نسل دو از نظر ظاهری نسبت به نسل قبلی طراحی بهتر و البته اندازه بزرگ‌تری داشت. هر دو نمای جلو و عقب خودرو از سادگی بیش از اندازه نسل اول رهایی یافته و رنگ و بوی جذاب‌تری را به خود گرفته بود. همچنین داخل کابین نیز نسبت به نسخه پیشین کاملاً متحول شده و ظاهر به‌روزتری در آن زمان به خود گرفته بود، اما مهم‌ترین بخش کابین راو۴ نسل دو بزرگ‌تر شدن فضای داخلی به‌خصوص در ردیف عقب و صندوق بود که در نسل قبل بسیار به چشم می‌آید. در بخش فنی اما تویوتا راوفور نسل دو، ابتدا تغییری نسبت به قبل نکرده بود و زیر کاپوت خود همان پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی را داشت، اما مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) شده بود. این سیستم سبب شد قدرت راو۴ نسبت به نسل قبل افزایش چشم‌گیری پیدا کند و به ۱۴۸ اسب بخار قدرت برسد. البته پس از گذشت مدتی تویوتا تصمیم گرفت قلب تپنده این خودرو را به یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تغییر دهد که قدرت آن حدود ۱۶۱ اسب بخار بود. همچنین دو گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته و دستی ۵ سرعته نیز برای این نسل قابل سفارش بود.

نسل سوم تویوتا راو۴، ورود با شکوه به ایران

سومین نسل از خانواده تویوتا راو۴ در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد. این نسل توانست به صورت محدود وارد ایران شود، اما در همین تعداد اندک قاپ بسیاری از افراد را دزدید! با این که تویوتا راوفور نسل سه چندان در بازارهای جهانی نتوانست مانند نسل قبلی خود جهش بالایی را تجربه کند، اما در ایران بسیار مورد توجه مردم و ماشین‌دوست‌ها قرار گرفت. یکی از دلایلی که نسل سوم تویوتا راو۴ چندان نتوانست مانند نسل پیشین خود گرد و خاک به پا کند این بود که نوآوری چندانی نداشت و تنها در بخش فنی متفاوت شده بود. از نظر ظاهری، راو۴ نسل سه همان ظاهر بزرگ قبل را حفظ کرد و تنها در نمای عقب چراغ‌های اصلی ظاهر بهتری پیدا کردند. در این نسل تولید نسخه سه‌در متوقف شد و تویوتا تصمیم گرفت راوفور را تنها به صورت پنج‌در به فروش برساند. داخل کابین راو۴، برخلاف نمای ظاهری، زمین تا آسمان تفاوت داشت، اما همچنان کیفیت داخل کابین و قطعات داخلی بسیار بالا بود که نشان دهنده ژاپنی بودن آن است. در بخش فنی راو۴ این بار مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی شده بود که با آیرون در آن زمان مشترک بودند. این پیشرانه توانایی تولید ۲۶۹ اسب بخار قدرت را داشت و آماده بود هر چالشی را با راو۴ امتحان کند. پس از آن دوباره یک پیشرانه ۲ لیتری و سرانجام یک پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی جایگزین قبلی‌ها شد. نسخه‌های ۴ سیلندر تنها گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک را با خود همراه داشتند و نسخه‌ ۶ سیلندر نیز به یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک مجهز شده بود. لازم به ذکر است که تویوتا با همکاری تسلا نسخه‌ای برقی از این خودرو را تولید کرد که نتوانست موفق شود. همان طور که اشاره کردیم، تویوتا راو۴ نسل سوم به صورت محدود توانست وارد جاده‌های کشور شود و اکنون نسخه‌های کارکرده آن نیز در بازار حضور دارند.

نسل چهارم تویوتا راو ۴، حرکت به سمت خانواده

تویوتا در سال ۲۰۱۳ با اتمام تولید نسل سه راوفور به سراغ نسل جدید آن یعنی نسل چهارم رفت. در آن زمان خودروهای رقیب مانند هوندا CR-V گوی و میدان را از راو۴ گرفته و از نظر فروش از نماینده تویوتا جلو زده بودند. مهم‌ترین ویژگی راو۴ ابعاد و اندازه نسبتاً جمع و جور آن بود که در نسل سه چندان نتوانست به این شاخصه پایبند باشد. تویوتا تصمیم گرفت در نسل چهار، این نکته را دوباره رعایت کند تا مبادا از خودروسازان رقیب در این رده عقب بماند. راو۴ نسل چهار نسبت به قبل حالا کمی جمع و جورتر شده بود و آن پیشرانه ۶ سیلندر نیز به فراموشی سپرده شد. از نظر طراحی ظاهری، راو۴ در این نسل کاملاً متفاوت شده و تبدیل به یک خودروی جذاب با خطوط تند و تیز شده بود. در نمای جلو چراغ‌ها کمی کشیده طراحی شده و ظاهر خشنی را به خودرو داده بودند. در نمای عقب نیز همین اتفاق صورت گرفته بود، اما تایر زاپاس به زیر خودرو منتقل شده بود و سبب شد راو۴ دوباره به اوج خود بازگردد. داخل کابین هم مدرن‌تر از گذشته شده بود و حس لوکسی را به مالک القا می‌کرد، اما فضای داخلی، کمی نسبت به قبل تفاوت پیدا کرده و کم‌تر شده بود. نسل چهارم تویوتا راو۴ به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتر تنفس طبیعی تجهیز شده بود که حداکثر می‌توانست ۱۷۶ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل کند. نسل چهارم راو۴ در سال ۲۰۱۶ فیس لیفت شد و ظاهر آن ارتقا بسیار خوبی نسبت به قبل پیدا کرد. همان طور که اشاره کردیم، نسخه بنزینی این ژاپنی معروف به صورت رسمی و با تعداد زیاد توسط ایرتویا وارد کشور شد تا مردم حداقل در یک نسل طعم خوش این خودرو را بچشند.

نسل پنجم تویوتا راو ۴، بازگشت به اوج و بالاتر!

راو۴ نسل پنج در سال ۲۰۱۸ به صورت رسمی ابتدا در آمریکا رونمایی شد تا دوباره تویوتا از رقبا پیشی بگیرد و مسیر موفقیت را با سرعت بالاتر طی کند. تویوتا راو۴ نسل پنجم از بسیاری جهات دگرگون شد و توانست تبدیل به پرفروش‌ترین محصول در بازار آمریکا شود. از نظر طراحی ظاهری راو۴ جدید ظاهری کاملاً جسورانه و مدرن را به خود گرفته است. تویوتا در این نسل تلاش کرد خودرو از حالت سادگی درآید و تبدیل به خودرویی پر زرق و برق با خطوط تند و تیز شود. همچنین داخل کابین نیز کاملاً مانند دیگر محصولات تویوتا به‌روز و مدرن شده و ارگونومی داشبورد نیز در بالاترین حد خود قرار دارد. در بخش فنی اما این نسل علاوه بر نسخه بنزینی به صورت هیبریدی نیز قابل سفارش است. نسخه هیبریدی یک پیشرانه ۲.۵ لیتری بنزینی داشت که در ترکیب با یک موتور الکتریکی می‌تواند نهایتاً ۳۰۲ اسب بخار قدرت را تولید کند. تویوتا راوفور نسل پنج از هر نظر یک خودروی کامل، کارآمد و مقرون به صرفه است که سبب شده است در بازارهای جهانی، به‌خصوص امروز که بیش تر مردم به دنبال یک خودروی کراس اوور هستند، تبدیل به یک خودروی مهم شود. این نسخه متأسفانه بنا به دلایلی از جمله ممنوعیت واردات تاکنون نتوانسته است به صورت رسمی وارد کشور شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا