اخبار خارجیاسلایدشو

ایرباس وینگمن کانسپت

ایرباس به همراه این پرنده جاسوس از یک طرح عملیاتی جدید هم رونمایی کرده که خطر جانی خلبانان جنگنده را کاهش می‌دهد.

به گزارش دنده 6 – شرکت ایرباس از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی هواوفضای برلین، ILA، در هفته جاری استفاده کرده تا آخرین دستاوردش را به جهانیان معرفی کند.  مدل این پهپاد مفهومی که با نام «وینگمن» شناخته می‌شود در ابعاد واقعی (مقیاس ۱:۱) ساخته شد تا ایده مهندسان این شرکت را برای ارتش‌های نیروی هوایی روشن کند. چنین نمایشگاهی باعث می‌شود هم طرفداران بتوانند وسیله‌های خاص را از نزدیک ببیند، هم خریداران بالقوه با محصولات تازه آشنا شوند و هم مهندسان و طراحان شرکت‌های هواپیماسازی مانند ایرباس، لاکهیدمارتین و بوئینگ بتوانند به طرح‌های خود رنگ واقعیت ببخشند.

محصول جدید ایرباس که یک پرنده شناساگر به شمار می‌رود شامل فهرستی بلندبالا از امکاناتی است که ایرباس در یک پهپاد نظامی جدید ضروری می‌داند. هدف رونمایی از این مدل مفهومی، تغییر نحوه نگرش و عملگری هواپیماهای نظامی محسوب می‌شود. ایرباس می‌گوید وینگمن به‌جای آنکه به‌صورت واحد مستقل و به‌عنوان بخشی از یک حوخه هوایی کار کند، به‌عنوان یک واحد عملیاتی یکپارچه در شبکه پهپادها عمل می‌کند و می‌تواند درصورت لزوم وظایف گوناگونی ازجمله شناسایی، جنگ الکترونیک و حمله را برعهده بگیرد. بنابراین وظیفه کنترل آن‌ها به خلبان جنگنده‌ها داده خواهد شد تا هر کدام به‌جای به‌خطر انداختن جان خود، از وینگمن استفاده کنند. ایرباس تاکید می‌کند که دستور شلیک و حمله این پهپاد تنها و تنها توسط اپراتور انسانی صادر خواهد شد.

ایرباس می‌گوید با وجود اینکه وینگمن مفهومی یک پرنده جاسوسی به شمار می‌رود اما امکان حمل موشک‌های نقطه‌زن هدایتی را هم دارد. این پهپاد به حسگرهای یکپارچه پیشرفته مجهز شده و با تکیه‌بر ارتباط بالا و یکپارچه‌سازی خود با پلتفرم‌های گوناگون می‌تواند یک واحد عملیاتی جدید را شکل دهد.

طرح ایرباس برای فرماندهی وینگمن توسط خلبان جنگنده
با نگاهی به تصویر منتشرشده توسط ایرباس می‌توان به این نتیجه رسید که وینگمن به احتمال بسیار زیاد از پیشرانه جت سوپرسونیک استفاده می‌کند. طراحی این محصول بمب‌افکن‌های پنهان‌کار ارتش ایالات‌متحده مانند B-2 اسپریت را در ذهن بیننده تداعی می‌کند. با دقت به بالچه جلوی این پهپاد و هندسه کلی آن می‌توان حدس زد که ایرباس روی سطح بالایی از پنهان‌کاری کار کرده است.

هدف عرضه وینگمن نه‌تنها کاهش فعالیت انسانی و ریسک جان خلبانان جنگنده‌ها به شمار می‌رود بلکه به‌عنوان یک واحد نسبتا ارزان چندبرابرکننده نیروی نظامی هم عمل می‌کند. «میکائیل شولهورن»، مدیرعامل واحد دفاع و فضای ایرباس، درباره این پرنده تازه می‌گوید:

نیروی هوایی آلمان نیاز مبرم خود را برای استفاده از یک پرنده بدون‌سرنشین پشتیبان اعلام کرده تا بتواند پیش از عملیاتی سازی سیستم نبرد هوایی آینده خود در سال ۲۰۴۰ و با تکیه‌بر آن، از جنگنده‌های نظامی انسانی خود حمایت کند.

مدل مفهومی وینگمن پاسخی به این ندا محسوب می‌شود. ما در آینده باز هم این اختراع آلمانی را بهبود می‌بخشیم و موردآزمایش قرار می‌دهیم تا راه‌حلی درخور نیروی هوایی ارتش آلمان داشته باشیم که در چندبرابر کردن نیروی پشتیبان برای دهه بعدی تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا