اخبار خارجیاسلایدشو

بازار روسیه، تحت سلطه خودروهای چینی

در لیست ۱۰ خودروساز پرفروش بازار روسیه در سه‌ماههٔ اول سال جاری، به‌جز لادا در رتبهٔ نخست، بقیه همگی چینی هستند.

به گزارش دنده 6 – درحالی‌که تا قبل از سال ۲۰۲۲ در بازار خودروی روسیه خودروسازان مختلفی از رنو گرفته تا کیا و هیوندای حضور داشتند، پس از حملهٔ این کشور به اوکراین و تحریم‌های غرب که باعث خروج خودروسازان مشهور از این کشور شد، بازار خودروی روسیه کاملاً تحت سلطهٔ چینی‌ها قرار گرفته است. آمار فروش خودرو در ماه مارس در روسیه نشان می‌دهد که از ۱۰ برند پرفروش این کشور، ۹ برند چینی هستند و تنها برند غیرچینی در بین آن‌ها لادا است. این شرکت روسی با فروش ۳۹,۹۰۸ دستگاه در مارس ۲۰۲۴ و ۹۰,۸۷۰ دستگاه در سه‌ماههٔ نخست سال جاری، با اختلاف زیادی نسبت به چینی‌ها پرفروش‌ترین خودروساز بازار روسیه بوده است.

بااین‌حال، روسیه سال گذشته بزرگ‌ترین بازار صادراتی خودروی چین با فروش ۸۴۱ هزار دستگاه از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ بوده است و طبق آمار، این فروش هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد. هرچند فروش لادا از تمام برندهای چینی بسیار بیشتر بوده و در مارس ۶۴.۵ درصد و در سه‌ماههٔ اول ۴۳.۲ درصد افزایش داشته اما افزایش فروش برخی برندهای چینی از این هم بیشتر بوده است. هاوال، جیلی و چری به ترتیب با فروش ۱۶,۰۴۵ دستگاه، ۱۵,۰۰۴ دستگاه و ۱۳,۱۵۹ دستگاه در ماه مارس، عملکرد بسیار نزدیکی داشته‌اند. همچنین هاوال و جیلی رشد فروش بیش از صددرصدی را تجربه کرده‌اند.

جیلی همچنین به لطف شرکت جیلی بلجی (Geely Belgee) رتبهٔ نهم را هم در اختیار دارد. این یک جوینت ونچر بین خودروساز دولتی بلاروسی بلاز با سهم ۵۱.۵ درصد و جیلی با ۳۳.۵ درصد است. مابقی سهم این جوینت ونچر که به تولید خودروهای جیلی می‌پردازد هم در اختیار دیگر نهادهای چینی است. البته خودروهای این شرکت نه در چین بلکه در بلاروس تولید می‌شوند. از سوی دیگر، چری هم برندهای اکسید را در جایگاه ششم، اومودا در جایگاه هفتم و جتور در جایگاه دهم را دارد. اومودا برند صادراتی جدید چری است که اولین بار با کراس‌اوور اومودا ۵ (همان فونیکس FX) در روسیه و قزاققستان عرضه شد.

بزرگ‌ترین شگفتی در لیست پرفروش‌ترین برندهای بازار روسیه اما لی‌اتو (Li Auto) است. این برندی است که صرفاً در چین فعالیت می‌کند و تا پیش‌ازاین به نظر می‌رسید خودرویی صادر نمی‌کند. بااین‌حال، لی‌اتو در مارس امسال در روسیه ۳,۶۱۷ دستگاه خودرو به فروش رسانده که ۱۴۹۷۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. فروش این برند در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۴ نیز در روسیه با افزایشی ۱۹۵۳۲ درصدی به ۸,۰۴۹ دستگاه رسیده است. این آمار که به‌طور کامل در جدول زیر قابل‌مشاهده است نشان می‌دهد که به‌احتمال‌زیاد روسیه همچنان بازار صادراتی اصلی چین باقی خواهد ماند و فروش خودروهای چینی در این کشور طی سال جاری به بیش از یک میلیون دستگاه خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا