اخبار خارجیاسلایدر

بازگشت سیتروئن SM به مناسبت 10 سالگی

سیتروئن به مناسبت ۱۰ سالگی تأسیس دی‌اس، کانسپتی بنام SM تریبیوت را معرفی کرده که با الهام کامل از SM دههٔ ۷۰ طراحی شده است.

به گزارش دنده 6 – SM، یکی از نمادین‌ترین خودروهای تاریخ سیتروئن رسماً بازگشته است. البته این خودرو یک کانسپت با الهام از SM دههٔ ۷۰ است که به مناسبت ده‌سالگی تأسیس دی‌اس به‌عنوان برندی مجزا ساخته شده و بنابراین روی دماغهٔ آن لوگوی DS خودنمایی می‌کند. این کوپهٔ مشکی و طلایی که SM تریبیوت نام دارد، نشان می‌دهد اگر SM اصلی بجای خاتمهٔ تولید در سال ۱۹۷۵، همچنان تولید می‌شد و طی نیم قرن گذشته به تکامل خود ادامه می‌داد، امروز می‌توانست چه شکلی باشد.

مثل SM قدیمی، در این کانسپت هم شاهد کاپوتی کشیده هستیم و در جلو هم بجای صفحهٔ شیشه‌ای که بین چراغ‌ها قرار داشت، یک صفحه‌نمایش سه‌بعدی با چراغ‌های LED تعبیه شده است. همچنین درحالی‌که SM قدیمی به چراغ‌های جلوی خلاقانه‌ای مجهز بود که با فرمان می‌چرخیدند، برای این کانسپت نوارهای باریک LED در نظر گرفته شده است. SM تریبیوت در قیاس با خودروی قدیمی ۲۸ میلی‌متر کشیده‌تر و ۱۴۰ میلی‌متر عریض‌تر است. این کانسپت همچنین به رینگ‌های بزرگ ۲۲ اینچی با طراحی آیرودینامیک مجهز شده که بخشی از آن‌ها در عقب پوشیده شده و خودروی دههٔ ۷۰ را به یاد می‌آورد اما بجای آینه‌های جانبی از دوربین استفاده شده است.

الهام از SM قدیمی در داخل خودرو هم ادامه پیدا کرده است یعنی جایی که طراحان دی‌اس از صندلی‌های شیاردار یکپارچه استفاده و داشبوردی را طراحی کرده‌اند که بازتابی مدرن از مدل قدیمی است. بااین‌حال، صفحه آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمان مستطیلی با نمایشگری در وسط طبیعتاً در خودروی دههٔ ۷۰ وجود نداشتند.

دی‌اس حرفی در مورد مشخصات فنی این کانسپت نزده است ولی به‌احتمال‌زیاد، SM تریبیوت خودرویی الکتریکی است. این در حالی است که SM دههٔ ۷۰ از پیشرانهٔ V6 مازراتی استفاده می‌کرد زیرا از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۵ سیتروئن مالک مازراتی بود. جالب اینکه امروز هم سیتروئن و مازراتی زیر چتر استلانتیس قرار دارند و شرکت فرانسوی می‌تواند از پیشرانهٔ V6 نتونوی ایتالیایی‌ها استفاده کند ولی با توجه به استراتژی دی‌اس، قوای محرکهٔ الکتریکی برای کانسپت SM محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

متأسفانه احتمال تولید SM تریبیوت به این شکل صفر است اما ممکن است برخی ایده‌هایی که در آن دیده می‌شود، به محصولات آیندهٔ دی‌اس راه پیدا کند. این در حالی است که برند لوکس سیتروئن قصد دارد طی ۱۰ سال آینده دو خودروی الکتریکی جدید بر پایهٔ پلت‌فرم STLA Medium تولید کند. یکی از این خودروها، نسخهٔ تولیدی کانسپت Aero Sport Lounge خواهد بود که احتمالاً DS8 کراس‌بک نام خواهد داشت و دیگری هم احتمالاً یک فست‌بک پرچم‌دار به‌عنوان جایگزین DS9 خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا