اخبار خارجیاسلایدشو

با محصولات ویژه و تک‌ساخت فراری آشنا شوید

در این قسمت به مدل‌های جدیدتری می‌پردازیم که به جواهر رویدادهای خودرویی تبدیل شدند.

به گزارش دنده 6 – در قسمت اول این مجموعه مقالات به نخستین مدل‌‌های تک‌تولید واحد «پروژه‌های ویژه فراری» نگاهی انداختیم و دیدیم که فراری از سال ۲۰۰۶ مسیری را آغاز کرد که سرنوشتش را برای همیشه تغییر داد. این شرکت ایتالیایی با گذر از سال ۲۰۱۳ و معرفی پرچمدار جدیدش، F12، موج تازه‌ای از مدل‌های خاص را روانه گاراژهای چندمیلیون‌دلاری کرد.

۹. فراری F12 TRS: تولید ۲۰۱۴

دو نمونه از این سوپراسپرت با طراحی «بارکتا» تولید شد که یکی به رنگ سرخ و دیگری به نقره‌ای کرومی مزین شد. طراح تیم پروژه‌های ویژه فراری برای خلق این خودرو از مدل تستاروسا ۱۹۵۷ الهام گرفته بود (هر چند المان‌های چندان آشنایی ندارد). مدل سرخ این خودرو نخستین‌بار در سال ۲۰۱۴ و مدل سیاه‌رنگ آن یک سال بعد دیده شد؛ مالک نسخه سیاه از رنگ آن رضایت نداشت پس نقره‌ای کرومی را برای آن انتخاب کرد.

این خودرو بر پایه سوپراسپرت فراری F12 برلینتا توسعه پیدا کرد و با وجود استفاده از المان‌های آشنای آن خودرو، ویژگی‌هایی متمایز و زیبایی دارد. فضای کابین با رنگ سیاه از باقی بدنه جدا شده، چراغ‌های جلو تغییر کرده‌اند، بخش عقب به‌کلی تغییر چهره داده و این‌بار دیفیوزری بزرگ استفاده شده که چسبندگی این مدل به زمین را تضمین می‌کند. کسی از وجه تسمیه این خودرو آگاه نیست اما گمان می‌رود اشاره‌ای به مالک هر دو خودرو، «سم لی»، داشته باشد.

۱۰. فراری SP امریکا: تولید ۲۰۱۴

ریشه این GT هم به F12 برلینتا باز می‌گردد اما برخلاف F12 TSR، شباهت بیشتری با خودروی پایه دارد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خودرو می‌توان به هواکش‌های روی کاپوت و پنل‌های بازنگری شده جای‌جای بدنه برای کنترل جریان هوا، سپرهای جدید، طاق چرخ بزرگ‌تر و محیط بازنگری‌شده چراغ‌های عقب اشاره کرد. این خودرو به درخواست «دنی وگمن»، مدیر یک سوپرمارکت زنجیره‌ای در آمریکا، توسعه پیدا کرد.

هر چند این خودرو به‌مراتب از F12 برلینتا کمیاب‌تر و به‌قطع گران‌تر است اما لزوما زیباتر از آن نیست و در بخش‌هایی می‌توان F12 عادی را چشم‌نوازتر قلمداد کرد.

۱۱. فراری SP275RW کامپتیت زیونه

SP275RW کامپتیت‌زیونه هوادارن نسبتا زیادی دارد. طراحی این خودرو که بر پایه F12 توسعه یافته است با الهام از «۲۷۵GTB/C کامپتیت‌زیونه اسپچیاله» انجام شده است. هر چند این مدل هم به نسخه پایه شباهت زیادی دارد اما از چراغ‌های خاص، پروفیل آیرودینامیک جانبی تازه روی بخش عقب طاق هر چهار چرخ، رینگ‌های ۱۰ پره مخصوص، در باک آلومینیومی، زیرسپر تازه و نمای عقب بازنگری شده بهره‌مند شده است. تمام زیرسپرها به رنگ آبی بسیار تیره مزین شده‌اند.

۱۲. فراری ۴۵۸ MM اسپچیاله: تولید ۲۰۱۶

فراری پس از سال‌ها درخواست تولید یک خودروی خاص با موتور V8 داشت. این کوپه اسپرت که بر پایه ۴۵۸ اسپچیاله توسعه یافته بود، به رنگ زیبای «سفید بیانکا ایتالیا» مزین شده بود و بیشتر به ۴۸۸GTB شباهت داشت. با این وجود از سپرهای جلو و عقب، رینگ‌های توسی، کاپوت، هواکش‌ها، اسپویلر و پنل نمای جانبی انحصاری سود می‌برد که مخصوصا برای این خودرو طراحی شده‌اند. تیم طراحی پروژه‌های ویژه فراری گفته که برای طراحی این خودرو از مدل GTO 1984 هم الهام گرفته است. آن‌ها با رنگ‌آمیزی ستون A به رنگ سیاه، ظاهری جذاب و اسپرت‌تر را برای مالک ۴۵۸MM به ارمغان آوردند.

۱۳. فراری GS چینکوانتا: تولید ۲۰۱۷

این خودرو که هنوز هم تصاویر درستی از آن در اختیار رسانه‌ها نیست، در سال ۲۰۱۷ و بر پایه F12 برلینتا توسعه پیدا کرد اما بدنه‌ای شبیه به نسل دوم شوتینگ‌بریک چهار سرنشینه فراری، GTC4 لوسو T، داشت. رنگ بدنه این خودرو احتمالا «آبی الکتریکی» یا «آبی چینکوانتا» نام دارد. همین.

۱۴. فراری SP38 دبورا: تولید ۲۰۱۸

برخلاف مدل چینکوانتا که خبر خاصی از آن موجود نیست، فراری معرفی بزرگ از SP38 داشت. این خودروساز با رونمایی از سوپراسپرت تک‌تولیدی تازه خود در رویداد «ویلادست» ۲۰۱۸ مطمئن شد که همه دنیا آن را خواهند دید. این کوپه بر پایه ۴۸۸GTB توسعه پیدا کرده بود و با استفاده از گرافیک زیبای شیشه و چراغ‌های عقب به مدل‌های کلاسیکی چون F40 و ۳۰۸GTB ادای احترام می‌کند.

SP38 دبورا به رنگی سه‌لایه به نام «روسو دبورا» مزین شده که ظاهر زیبای آن را در ذهن بیننده ماندگار می‌کند. با وجود بهره‌وری از چراغ‌های جلو با طراحی جدید، سپر جلو و عقب، نمای جانبی و درها، زیرسپرهای جلو و بخش جانبی و تقریبا تمام بخش عقب از نو طراحی شدند تا یکی از زیباتری محصولات پروژه‌های ویژه فراری را خلق کنند. فراری حق داشت که می‌خواست SP38 دبورا را به تمام دنیا نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا