اخبار خارجیاسلایدر

با 30 هزار دلار، کوروت Z06، بی ام و Z4 M یا پورشه کیمن S؟

با قیمت یک سوبارو BRZ صفرکیلومتر، در بین خودروهای کارکرده می‌تواند سراغ گزینه‌های بسیار جذاب‌تری مثل ب‌ام‌و Z4 M، کوروت C6 Z06 و پورشه کیمن S رفت.

به گزارش دنده 6 –  در حال حاضر، اگر به دنبال یک خودروی اسپرت باشید، یکی از ارزان‌ترین انتخاب‌ها، سوبارو BRZ با قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار خواهد بود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی استفاده می‌کند که تنها ۲۲۸ اسب بخار قدرت دارد و اگر خواهان خودروی اسپرت قوی‌تری باشید، باید چند ده هزار دلار بیشتر پرداخت کنید. بااین‌حال، در بین خودروهای کارکرده، می‌توان مدل‌های بسیار جذابی را با همین ۳۰ هزار دلار پیدا کرد که در ادامه سه نمونه از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

یکی از این خودروهای اسپرت ۳۰ هزار دلاری، پورشه کیمن S مدل ۲۰۰۹ است. این خودرو از نسل ۹۸۷ و نمونهٔ پس از فیس‌لیفت است. کیمن S از یک پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری شش سیلندر تنفس طبیعی تخت استفاده می‌کند که ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این یعنی پورشه موتور وسط موردنظر ما نه‌تنها دو سیلندر بیشتر از سوبارو دارد بلکه به‌مراتب قوی‌تر است. هرچند شاید ۳۲۰ اسب بخار امروز رقم زیادی به نظر نرسد اما کیمن S زیر ۱۳۶۰ کیلوگرم وزن دارد و به همین دلیل، ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین برخلاف کیمن S امروزی که از پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند، موتور تنفس طبیعی این خودرو قدرتی نرم و یکنواخت را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

خودروی بعدی ب‌ام‌و Z4 M کوپه است یعنی ماشینی که بهترین ویژگی‌ها و عناصر ب‌ام‌و در آن زمان را باهم ارائه می‌کرد. مهم‌ترین ویژگی این ماشین، پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی فوق‌العادهٔ S54 است. این موتور عصبانی و جذاب که احساس بی‌نظیری در هنگام رانندگی دارد، ۳۴۳ اسب بخار قدرت و ۳۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پاسخگوی پدال گاز در Z4 M عالی است و موتور با فریادی جذاب به سمت ردلاین دور می‌گیرد. این پیشرانه با یک شاسی مستحکم همراه است که هرچند سواری سفتی را به دنبال خواهد داشت اما در عوض برای رانندگی عالی خواهد بود. مثل پورشه، در اینجا هم نیروی موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد درحالی‌که فرمان هیدرولیک خودرو بسیار سریع است.

در آخر هم به شورلت کوروت Z06 مدل ۲۰۰۸ از نسل C6 می‌رسیم یعنی خودرویی که با اختلاف از دو مدل قبلی قوی‌تر است درحالی‌که وزن یکسانی با ب‌ام‌و دارد (حدود ۱۴۲۰ کیلوگرم). زیر کاپوت این ماشین، نیروگاه LS7 جنرال موتورز یعنی موتور ۷ لیتری V8 تنفس طبیعی قرار گرفته است که تا ۷ هزار rpm دور می‌گیرد و ۵۰۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه با میل‌لنگ فورج‌کاری شده و سیستم روغن‌کاری کارتل خشک، برای زمان خود بسیار پیشرفته بود. به لطف این نیروگاه عظیم، در خط مستقیم هیچ‌کدام از دو خودروی آلمانی قبلی نمی‌توانند به گرد پای Z06 برسند. چه ماشین دیگری می‌توان با ۳۰ هزار دلار پیدا کرد که پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی با بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت، گیربکس دستی و انتقال قدرت محرک عقب را ارائه کند؟

بنابراین، هر سهٔ این خودروهای کارکرده جایگزین‌های فوق‌العاده‌ای برای سوبارو BRZ محسوب می‌شوند. کیمن S شبیه خودرویی به نظر می‌رسد که کمتر از ۱۰ سال از عمر آن گذشته و با رفتار جاده‌ای عالی، انتخاب معقولی خواهد بود. کوروت Z06 هم هرچند خودروی چندان راحتی نیست ولی قدرت خالص و ارزان‌قیمتی را در کنار گیربکس دستی بسیار رضایت‌بخش ارائه می‌کند. ب‌ام‌و Z4 M اما خودرویی هیجان‌انگیزتر از کیمن و دقیق‌تر و درگیرکننده‌تر از کوروت است؛ بنابراین، هرچند کیمن و کوروت هم گزینه‌هایی عالی هستند ولی با اختلافی جزئی، Z4 M بهترین انتخاب بجای سوبارو BRZ صفرکیلومتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا