اخبار خارجیاسلایدر

بررسی سطح ۳ سیستم خودران مرسدس بنز

نخستین سیستم خودران سطح ۳ بازار جهانی در دسترس خریداران قرار گرفته و ظاهراً عملکرد مناسبی هم از خود نشان داده است.

 

به گزارش دنده 6 – مرسدس بنز چندی پیش از سطح سوم سیستم خودران خود رونمایی کرد که در کشورهایی خاص در دسترس خریداران مدل‌های بالارده این شرکت مانند EQS و کلاس S قرار می‌گیرد. مرسدس بنز سیستم یادشده را «درایو پایلوت» (خلبان رانندگی) می‌نامد. درایو پایلوت به‌عنوان نخستین سیستم موجود در بازار شناخته می‌شود که ویژگی برداشتن دست‌ها از روی فرمان و چشم‌ها از مسیر پیش رو را برای راننده ممکن می‌سازد؛ بنابراین خودرو به معمای واقعی در حالت خودران قرار گرفته است.

بخشی از اعتمادبه‌نفس سازنده برای عمومی‌ کردن درایو پایلوت به دلیل آموزش اجباری دارندگان این سیستم است. راننده برای استفاده از آن مجبور است یک ویدئوی هشت دقیقه‌ای را از طریق نمایشگر مرکزی EQS تماشا کند. این ویدئو نحوه استفاده از سیستم، کارکرد آن در شرایط گوناگون و نحوه غیرفعال‎سازی آن را شرح می‌دهد. نمایشگر روبه‌روی راننده نیز اطلاعات بیشتری را درباره خودروهای اطراف مرسدس بنز و سیستم درایو پایلوت نمایش می‌دهد که خیال راننده را راحت‌تر از قبل می‌کند.

براساس آموزش‌های این ویدئو، درایو پایلوت تنها در حالتی آغاز به کار می‌کند که مرسدس بنز کاربر در مسیر بزرگراهی اسکن شده توسط GPS با دقت بالا وارسی شده باشد. مسیر پیش روی باید تمام علائم رانندگی حیاتی را داشته باشد و یک خودرو هم به‌عنوان راهنما جلوتر از مرسدس بنز حرکت کند. بر این اساس، سیستم خودران اشتوتگارتی‌ها پا را از ۶۴ کیلومتر بر ساعت فراتر نمی‌گذارد، بهترین نتیجه را در ترافیک عادی تا سنگین به نمایش می‌گذارد و تنها در ساعات روز و آب‌وهوای مناسب کار خواهد کرد. چنین سیستمی را با عنوان «اتوماسیون شرایطی» می‌شناسند که راننده را ملزم می‌کند درصورت لزوم کنترل خودرو را در دست بگیرد.

درایو پایلوت بر پایه سیستم کمک‌راننده مرسدس بنز ساخته شده است که در قالب یک پکیج به مشتریان ارائه می‌شود. این پکیج امکاناتی چون کروز کنترل تطبیقی، فرمان‌پذیری فعال و نگهداری خودرو بین خطوط را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این سیستم سطح از حسگرها و دوربین‌ها برای انجام فعالیت‌هایش کمک می‌گیرد. درحالی‌که خودروهای مجهز به درایو پایلوت از لیدار، دوربین، آنتن GPS، میکروفون و انواع حسگرها سود می‌برند. مرسدس بنز کابین EQS را هم برای همخوانی با فناوری خودران خود بهینه کرده است که از این میان می‌توان به نشانگرهای حالت خودران و کلید کنترل خودکار سیستم تهویه برای بخارزدایی هوشمند شیشه‌ها اشاره کرد.

فعال‌سازی درایو پایلوت نیازمند فعال‌سازی تمام سیستم‌ها کمکی خودران سطح ۲ است. پس از آن EQS تمام فضای اطراف خود را بررسی می‌کند تا از شرایط لازم برای استفاده از درایو پایلوت اطمینان حاصل کند. با فعال‌سازی سیستم، نشانگرهای روی فرمان سفید می‌شوند و راننده می‌تواند به فعالیتی به‌جز رانندگی بپردازد.

راننده می‌تواند با فشردن نشانگرها و تأیید پیام مرسدس بنز، کنترل خودرو را در دست بگیرد. در حالت خودران، لیدار و GPS به‌صورت یکپارچه کار می‌کنند تا فاصله مرسدس را از خودروی جلو تنظیم کنند. فاصله جلوی EQS با خودروی بعدی برای ترافیک متوسط مناسب است و درعین‌حال به سودجویان اجازه نمی‌دهد تا جایگاهش را تصاحب کنند. فناوری سیستم دیزترونیک آلمانی‌ها به خودرو اجازه می‌دهد تا درصورت نیاز، خط خود را تعویض کند. قوانین SAE اپراتور درایو پایلوت را «کاربر عقب‌کشیده و آماده» می‌نامد؛ بنابراین حواس‌پرتی راننده چیز بدی به شمار نمی‌رود و می‌تواند از فناوری‌ها و امکانات سرگرم‌کننده هایپراسکرین EQS بهره‌مند شود.

البته حواس‌پرتی راننده به‌معنای منفعل بودن کامل او نیست و باید همچنان هشیاری خود را نگه دارد. درصورت خواب رفتن راننده، سیستم اعلانی را مبنی‌بر بازگرداندن کنترل خودرو به دست او پخش می‌کند. مجموعه این اعلان‌ها تا آنجا که راننده هشداری خود را به دست بیاورد، ادامه داشته و هر بار بلندتر از قبل می‌شوند. اگر هشیاری راننده باز نگردد، خودرو به‌آرامی در خط خود متوقف می‌شود و چراغ‌های اورژانسی را روشن می‌کند تا خودروهای اطراف را از مشکل سلامتی سرنشین خود خبردار کند. سیستم خودران مرسدس بنز با تشخیص هشیاری راننده پیغام‌ها را متوقف می‌کند.

پیشروی مرسدس بنز و درایو پایلوت در ترافیک بسیار روان و یکدست صورت می‌گیرد و در شرایط کاری خود، گاه از راننده ملایم‌تر رفتار می‌کند تا آرامش سرنشینان را برهم نزند. مشخصاً با پیشرفت فناوری‌های GPS و… درایو پایلوت هم توانایی حرکت در سرعت‌های بالاتر، مسیرهای مختلف، شرایط آب‌وهوایی گوناگون و… را پیدا می‌کند. سیستم خودران شرایطی هنوز تا رسیدن به تماماً خودران فاصله زیادی دارد اما تاکنون خودروساز دیگری مانند مرسدس بنز سطح سوم این فناوری را عملیاتی نکرده است. سیستم درایو پایلوت تنها روی نسخه‌های خاصی از کلاس S و EQS عرضه می‌شود که در ایالت‌های نوادا و کالیفرنیا به فروش می‌رسند. خوشبختانه خریداران این ایالت‌ها نیازی به پرداخت هزینه اضافه برای سیستم درایو پایلوت ندارد و خرید پکیج سطح ۲ برایشان کفایت خواهد کرد. نظر شما درباره این سامانه هوشمند چیست؟ آیا مرسدس بنز توانسته تا تسلا را در بازی خود شکست دهد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا