اخبار خارجیاسلایدشو

بررسی مشخصات فنی هیوندای کونا ۲۰۲۴

هیوندای کونا موفق شده است تا با ارائه فقط یک نسل و با ظاهری جوان‌پسند و قیمت اقتصادی، خود را به عنوان یکی از بهترین کراس‌اوورهای کوچک تثبیت کند. خودروساز کره‌ای نسل دوم کونا را معرفی کرده که مدل‌های ۲۰۲۴ آن با موتورهای بنزینی، هیبریدی و برقی به بازار جهانی آمده است. هیوندای کونا ۲۰۲۴ یکی از خودروهایی است که در دور جدید واردات خودرو به بازار ایران رسیده است. حالا خودرو بزرگ‌تر، کاربردی‌تر و مدرن‌تری را می‌بینیم. با اضافه شدن کابین فناورانه و جادار، کونا جدید محبوب دل جوان‌ها خواهد شد.

مشخصات فنی
به گزارش دنده 6 – هیوندای کونا ۲۰۲۴ با پیشرانه‌های مختلف بنزینی، هیبریدی و برقی روانه بازارهای جهان شده است، اما فعلا فقط نسخه بنزینی آن در دسترس خریداران ایرانی قرار می‌گیرد.

کونا جدید از همان موتور بنزینی نسل قبلی استفاده می‌کند. این موتور بنزینی ۲ لیتری ۴ سیلندر می‌تواند قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۷۹ نیوتن.متر را در اختیار راننده بگذارد و گیربکس CVT قدرت را به چرخ‌های جلو می‌فرستد. هر چند در بازار کشورهای دیگر، مشتریان امکان خرید کونا با سیستم چهار چرخ متحرک را نیز دارند.

با این موتور و کمی وزن اضافه، هیوندای کونا ۲۰۲۴ خودرو تند و تیزی محسوب نمی‌شود و شتاب آن کمی بیش از ۱۰ ثانیه است. حداکثر سرعت نیز به ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

وزن بیشتر مدل جدید در مقایسه با مدل قدیمی، موجب شده تا آمار و ارقام این نسخه از کونا ۲۰۲۴ ضعیف‌تر از گذشته باشد. با این حال، کاهش صدای موتور موجب شده تا رانندگی دلپذیرتری داشته باشیم.

اگر با مشخصات فنی کنار بیایید، متوجه می‌شوید که کیفیت سواری خوب، فرمان‌پذیری مناسب و حرکات بدنه محدود است. هر چند سر پیچ‌ها اندی کم‌فرمانی مشاهده می‌شود، اما در مقایسه با رقبا عیب به حساب نمی‌آید.

سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب محور پیچشی است و اگر هیوندای کونا را روی مسیرهای ناهموار برانید، تکان‌ها و ضربه‌های واردشده به کابین نشان می‌دهد که این خودرو مناسب آفرود نیست.

علاوه بر کند شدن شتاب هیوندای کونا ۲۰۲۴، مصرف سوخت نیز در این مدل جدید بالا رفته است، به‌طوری که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. باک ۴۷ لیتری امکان پیمایش ۶۱۸ کیلومتر را با یک بار سوختگیری برای هیوندای کونا جدید فراهم می‌کند.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور طبیعی
قدرت ۱۴۷ اسب بخار
گشتاور ۱۷۹ نیوتن.متر
گیربکس CVT
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۰.۵ ثانیه
سرعت ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
بدنه کراس اوور کوچک
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۳۵۱ میلیمتر
عرض ۱۸۲۶ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۸۵ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۵۹ میلیمتر
وزن خالص ۱۴۳۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۷۲۲ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۷ لیتر
قطر رینگ ۱۷ اینچ

زبان طراحی هیوندای کونا ۲۰۲۳ ایراد و اشکالی ندارد، اما مدل جدید یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود. نسل جدید کونا به‌عنوان یک خودرو برقی طراحی شد و بعد طراحان برای استفاده از پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی تغییرات جزیی در ظاهر آن دادند. طراحی نسل دوم علاوه بر اینکه ادامه منطقی نسل قبلی است، نشانه‌هایی از محصولات جدید هیوندای را نیز در خود دارد.

در نمای جلو، نوار نورانی، معروف به Seamless Horizon Lamp در عرض خودرو امتداد پیدا کرده است تا ظاهر جذاب‌تری به کونا ۲۰۲۴ بدهد. این المان پیش از این در هیوندای سوناتا ۲۰۲۳ نیز به کار رفته است.

هیوندای برای طراحی این خودرو از سطوح پارامتریک استفاده کرده است، خطوط مورب تیز در نمای جانبی مشابه هیوندای توسان ۲۰۲۴ و روکش‌های منحصر به فرد روی گلگیرها نمایی جذاب به شاسی‌بلند کوچک کره‌ای داده است. در قسمت عقب، چراغ یک‌سره‌ای مثل نمای جلو به کار رفته است و پنل‌های صاف ظاهر بهتری از مدل فعلی کونا پدید آورده‌اند.

دامن مشکی رنگ دور خودرو و قاب روی گلگیرها این خودرو را به عنوان یک کراس اوور نشان می‌دهد. چراغ‌های اصلی هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب بر اساس مد روز، در دو طرف خودرو قرار گرفته است.

کابین هیوندای کونا ۲۰۲۴ از نو طراحی شده و کاملا مدرن است. پنل دیجیتال کیلومترشمار و نمایشگر اطلاعات و سرگرمی مشابه محصولات بی ام و در یک قاب قرار دارند و بیش از نیمی از عرض داشبورد را در بر گرفته‌اند. با این حال، هیوندای تعدادی از دکمه‌ها و کلیدهای فیزیکی را برای بعضی عملکردها و کاربردها روی داشبرد حفظ کرده است.

اگرچه کونا جزو خودروهای لوکس قرار نمی‌گیرد و در بازارهای جهانی خودرویی تقریبا اقتصادی محسوب می‌شود، اما متریال به‌کاررفته در کابین آن باکیفیت است. علاوه بر این، کابین به خوبی عایق‌بندی شده و صدای خیلی کمی از محیط بیرون به گوش می‌رسد.

صندلی‌ها راحت هستند، هر چند پشتی صندلی‌های ردیف دوم بیشتر از آنچه نیاز باشد، به سمت عقب متمایل شده است. در هیوندای کونا وارداتی به ایران، صندلی راننده به‌صورت برقی تنظیم می‌شود.

افزایش ابعاد و استفاده از پلتفرم خودروهای برقی، کابین بزرگ‌تری را برای هیوندای کونا ۲۰۲۴ فراهم کرده است، به‌طوری که خودروساز کره‌ای فضای داخلی محصولات جدیدش را با نام Living Space (فضای زندگی) معرفی می‌کند.

ردیف دوم نسل اول کونا کمی تنگ بود، اما فاصله محوری کشیده‌تر در مدل جدید فضای بزرگ‌تری را در اختیار سرنشینان عقب می‌گذارد. صندوق عقب نیز جادارتر از قبل شده است.

انتقال اهرم تعویض دنده از روی داشبرد به پشت فرمان، فضای زیادی را روی کنسول مرکزی برای خرده‌ریزها و وسایل کوچک فراهم کرده است.

آپشن ها و امکانات
هیوندای کونا ۲۰۲۴ که KTL وارد ایران کرده است، تیپ پایه است و اگرچه امکانات سطح بالای مدل‌های N Line و برقی را ندارد، اما تجهیزات ایمنی و رفاهی قابل قبولی را در دسترس می‌گذارد.

در نسل دوم کونا می‌توان از کروز کنترل، اتولایت، سنسور فشار باد تایر، اتوهلد، شارژر بی‌سیم، استارت از راه دور، ورود و استارت بدون کلید، ترمز کمکی، سیستم کنترل خودرو در سرازیری، سیستم کنترل خودرو در سربالایی، ایربگ پرده‌ای، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، تهویه اتوماتیک و دوربین عقب بهره برد.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد (۱۲.۳ اینچ)
ناوبری ندارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد (۴ عدد)
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرم‌کن صندلی جلو ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد
پانوراما ندارد
سانروف ندارد

قیمت هیوندای کونا در بازار

نسل دوم هیوندای کونا، از همه نظر خودرویی آینده‌نگر و پیشرو است و یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود. نسل اول این کراس‌اوور کوچک توانست با طراحی ظاهری زیبا و قیمت مناسب، رانندگان جوان را به سمت خود جلب کند. تیپ پایه هیوندای کونا ۲۰۲۳ در بازارهای جهانی ۲۱ هزار دلار قیمت خورده است و طبیعی است که قیمت برای خرید خودرو با مدل ۲۰۲۴ و موتور بنزینی کمی گران‌تر و حدود ۲۳ هزار تا ۲۵ هزار دلار باشد. هوندا HR-V، کیا سول و مزدا CX-30، رقبای کونا هستند. طراحی ظاهری مدرن، کابین دیجیتال و فضای داخلی جادار می‌تواند مشتریان را ترغیب به خرید این خودرو کند، هر چند قیمت دلاری آن در بازار ایران اختلاف زیادی با سطح جهان خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا