اخبار خارجیاسلایدر

بررسی هواپیمای ترابری نظامی لاکهید مارتین C-130 هرکولس

لاکهید مارتین C-130 هرکولس جزو شناخته‌شده‌ترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان است که می‌خواهیم آن را بررسی نماییم.

به گزارش دنده 6 – نیروی هوایی آمریکا از جت‌های جنگنده پیشرفته و متنوعی استفاده می‌کند. اگرچه جت‌هایی همچون F-35 لایتنینگ II یا F-22 رپتور توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌اند اما یکی از مهم‌ترین هواپیماهای نیروی هوایی این کشور یک جنگنده نیست. لاکهید مارتین C-130 هرکولس از جمله اصلی‌ترین گزینه‌های ترابری نیروی هوایی آمریکاست و از سال ۱۹۵۶ تاکنون در حال سرویس‌دهی است. قطعاً حضور بیش از نیم قرنی در آسمان‌ها برای هر هواپیمایی یک رکورد مهم خواهد بود.

C-130 هرکولس به خاطر توانایی‌های خود دوام آورده است. اگر از هر فرد نظامی آمریکایی که در بخش تفنگداران دریایی، نیروی هوایی یا دریایی و… خدمت می‌کند سؤال کنید به شما خواهد گفت که حداقل یک‌بار در طول دوران خدمت خود سوار C-130 هرکولس شده است. به همین خاطر است که هواپیمای موردبحث همه‌جا دیده می‌شود. اگر یک پایگاه نظامی با باند فرود و پرواز مطلوب وجود داشته باشد، احتمالاً C-130 حداقل یک‌بار روی آن دیده شده است.

هواپیمای یاد شده در سراسر جهان بکار گرفته می‌شود و توانایی حمل تمامی تجهیزات لازم در مناطق جنگی را دارد. هرکولس حتی یک‌بار روی ناو هواپیمابر فرود آمده و به بزرگ‌ترین هواپیمایی تبدیل شده که این کار را انجام داده است. تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۵۰۰ فروند از C-130 هرکولس تولید شده و نسخه‌های گوناگونی از آن نیز وجود دارند. علیرغم تیراژ بالای تولید از دهه ۵۰ میلادی تاکنون، همه مدل‌های هرکولس در حال پرواز نیستند و تا ژوئن ۲۰۲۲ تنها ۲۷۹ فروند از آن‌ها در خدمت نیروی هوایی آمریکا بوده‌اند. چندین فروند از C-130 در چند دهه گذشته از بین رفته و بسیاری از آن‌ها نیز به کشورهای متحد آمریکا فروخته شده‌اند.یکی از مشهورترین نسخه‌های هواپیمای لاکهید مارتین را می‌توان مدل AC-130 دانست که در واقع یک تانک پرنده محسوب می‌شود. اگرچه اکثر نسخه‌های ساخته شده از C-130 دیگر تولید نمی‌شوند اما تولید مدل C-130J سوپر هرکولس که اولین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد ادامه دارد. این مدل از موتورهای جدید، عرشه پروازی بهینه شده و سیستم‌های به‌روز سود می‌برد. تا سال ۲۰۲۲ تعداد ۵۰۰ فروند از C-130J تولید شده است. پیکربندی این هواپیما به گونه‌ای است که می‌تواند گزینه‌ای عالی برای حمل بار یا پرسنل نظامی باشد.

بسته به نوع مأموریت، این هواپیما توانایی حمل حداکثر ۹۰ نفر، ۶۴ چترباز، ۷۲ تخت بیمارستانی و یا محموله‌ای به وزن ۱۹ تن را دارد. C-130J از چهار موتور ملخی رولزرویس AE 2100D3 استفاده می‌کند و ۴۷۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این هواپیما همانند اکثر نسخه‌های هرکولس می‌تواند توان حمل بار قابل‌توجهی داشته باشد و حداکثر وزن تیک آف آن به ۷۰ تن می‌رسد. از نظر سرعت باید گفت C-130J توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۶۷۱ کیلومتر در ساعت را دارد هرچند سرعت کروز معمول آن حدود ۶۴۴ کیلومتر در ساعت است. از دیگر ویژگی‌های لاکهید مارتین C-130J می‌توان به شعاع پروازی ۳۳۸۰ کیلومتری (با محموله نرمال) و ارتفاع پروازی حدود ۸۵۰۰ متری اشاره کرد. در حال حاضر نیروی هوایی آمریکا و گارد ملی هوایی از این هواپیما استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا